• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-16 17:17:44 följande:

Nackdelen med om man inte blir immun är ju att smittan kan då fortsätta att härja under flera års tid antar jag ? Hörde att en man på Folkhälsomyndigheten sa på en intervju häromdagen att Corona kommer att finnas med mänskligheten i fortsättningen på samma sätt som säsongsinfluensorna...

Nej. Blir man frisk så är man frisk, dvs man har inget virus kvar i kroppen. Däremot eftersom man inte blur immun kan man få smittan igen och smittas på nytt.

Ja, det lär nog bli ett återkommande virus.
  • Anonym (Irriterad)

Det enda jag är rädd för är att mitt toapapper ska ta slut när alla tömmer butikerna. Skrikandes

• Anonym (Sur)

TAgit till mig av mycket uppdateringar idag från diverse håll. Denna vecka verkat ganska ?lugn? i media. Däremot lite lite mer ?uppdateringar? från skola förskola o andra instanser som hör till vardagen. Känns som det drar ihop sig nu.

• Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Sur) skrev 2020-03-18 20:44:17 följande:

TAgit till mig av mycket uppdateringar idag från diverse håll. Denna vecka verkat ganska ?lugn? i media. Däremot lite lite mer ?uppdateringar? från skola förskola o andra instanser som hör till vardagen. Känns som det drar ihop sig nu.

Drar ihop sig till vad menar du?
  • Anonym (Sur)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-18 23:21:29 följande:

Ja till att vi är där vissa andra europeiska länder är. Det har låtit ? ta hand om hygienen, hamstra inte, håll er hemma om minsta sjuka?.

Snart blir det fullblås med fält tälten, nedstängd grundskola, uppsamling av förskolor, vårdcentraler som stänger igen eller kraftigt drar ner på verksamhet.

Var hos läkaren i veckan han skriver sina sista remisser sen är det stop i väntan på utvecklingen.

Kris o beredskaps bilarna har kört kring i stan o haft inventeringar av material o lokaler för upprättande av tillfälliga vårdinrättningar.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-18 23:21:29 följande:

"En exeptionell situation"

Stovkholm förbereder sig för vad som kan bli " en enorm pandemi." Sraden har aldrig varit med om ett liknande scenario, säger finansborgarrådet Anna Köning Jerlemyr.

-Vi har en exeptionell situation i Sverige, men särskilt i Stockholm, säger Jerlemyr och beskriver utmaningen som en av de största i modern tid.

Planerade operationer ställs in och förberedelser pågår för att ta emot fler virusdrabbade. Samtidigt ökar antalet patienter som är i behöv av intensivvård i landet, och på onsdagskvällen var antalet över 30.

För mer info se testtv.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Sur) skrev 2020-03-19 08:02:32 följande:
    Ja till att vi är där vissa andra europeiska länder är. Det har låtit ? ta hand om hygienen, hamstra inte, håll er hemma om minsta sjuka?.

Snart blir det fullblås med fält tälten, nedstängd grundskola, uppsamling av förskolor, vårdcentraler som stänger igen eller kraftigt drar ner på verksamhet.

Var hos läkaren i veckan han skriver sina sista remisser sen är det stop i väntan på utvecklingen.

Kris o beredskaps bilarna har kört kring i stan o haft inventeringar av material o lokaler för upprättande av tillfälliga vårdinrättningar.
    Nej det känns inte bra det här. Dessutom är det lite här och där folk och arrangörer av olika tillställningar som ligger på nivån "är du sjuk stanna hemma, annars är du välkommen", trots att det är fler än  50. Det har jag märkt i både Göteborg och i mindre städer. Om inte alla tar detta på största allvar under några veckor/månader så kommer nog väldigt många bli smittade här.

Sen tänker jag på alla företag och branscher som är beroende av fysiska kunder. Ju mer utdraget det här blir desto värre går det väl för dem och många lär väl hamna i konkurs med hög arbetslöshet som följd.
  • Anonym (Sur)

Pratas från sjukhusen om lugnet före stormen så har det känts i Gbg senaste veckan. Lördag- idag lugnt men vad händer nästa vecka? Tälten står lugnt utanför sjukhusen med stängsel o barrikadstängsel, köra förbi o tänker hur ser det ut om en vecka , två, tre.

Samtidigt blir jag arg när jag läser om folk som uttalar sig knasigt på bloggar o som uppenbarligen inte är intresserade av att förhålla sig realistisk logiskt o vaksamt till situationen. Dom verkar inte förstått den verkliga oron som pågår för alla som har någon slags insikt.

• Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Sur) skrev 2020-03-19 12:30:45 följande:

Samtidigt blir jag arg när jag läser om folk som uttalar sig knasigt på bloggar o som uppenbarligen inte är intresserade av att förhålla sig realistisk logiskt o vaksamt till situationen. Dom verkar inte förstått den verkliga oron som pågår för alla som har någon slags insikt.

Nej det är det som är skrämmande alla de som inte vill inse allvaret i detta, och inte kan inse att just nu är det "ganska lugnt" men ser man på utvecklingen så kommer det bli mycket värre. De borde läsa på om vad alla experter och intellektuella mediaprofiler skriver om detta och att alla tar det seriöst.
  • Anonym (Orolig)

I Storbrittanien har forskarna räknat ut att vi måste hålla hela världen i karantän nu i 12-18 månader, tills vi har ett fungerande vaccin. Gör vi inte det, så kommer miljontals med människor att dö. De hade räknat ut att håller vi karantänen så kommer ändå 20.000 människor att dö enbart i Storbrittanien. Men släpper vi på karantänen(nedstängningen) så kommer 250.000 att dö enbart i Storbrittanien.

Svar på tråden Corona , är du rädd?