• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • flygrl

Måste uppdatera det jag tidigare skrev (27/2) för nu har jag blivit mer orolig. Inte så mycket för egen del då jag är ung, frisk och inte ingår i riskgrupperna MEN däremot för att jag har människor i min närhet som ingår i riskgrupperna och som löper risk smittas av mig.

Tänkte inte så mycket på det när jag skrev förra gången men nu har det verkligen slagit mig att jag måste ta mitt ansvar också för dom. Har dragit ner på sociala kontakter, skippar att gå på café, gå ut, gå i affärer osv. Genom jobbet (servitris) riskerar jag ju däremot mycket smitta.

• Anonym (Nojja)

Kan någon förklara varför vi ska stänga ner hela Europa för att några gamlingar ska leva några år till? Det är nästan enbart gamla och redan sjuka som dör, resten klarar sig med lindriga symptom.

Som referens dör över 3 miljoner barn varje år av svält. Åtgärderna för att rädda dessa barn går inte i paritet med åtgärderna för att rädda gamlingarna.

• Anonym (inte rädd att flyga)
    Anonym (Nojja) skrev 2020-03-14 08:21:34 följande:

Kan någon förklara varför vi ska stänga ner hela Europa för att några gamlingar ska leva några år till? Det är nästan enbart gamla och redan sjuka som dör, resten klarar sig med lindriga symptom.

Som referens dör över 3 miljoner barn varje år av svält. Åtgärderna för att rädda dessa barn går inte i paritet med åtgärderna för att rädda gamlingarna.

Vi kanske gillar våra gamla föräldrar?
  • Anonym (Omtanke)
    Anonym (Nojja) skrev 2020-03-14 08:21:34 följande:

Tja. Jag gillar ju min gamla morfar, min mor med njurproblem, min syrra och mitt barn med svår astma, min mycket unga kollega med lungcancer etc etc...
  • Anonym (Nojja)
    Anonym (Omtanke) skrev 2020-03-14 10:06:20 följande:

Tja. Jag gillar ju min gamla morfar, min mor med njurproblem, min syrra och mitt barn med svår astma, min mycket unga kollega med lungcancer etc etc...

Jo absolut, jag gillar mina också. Men samtidigt så är det egoistiskt att samhället stänger ner och 100-tusentals familjeförsörjare nu blir arbetslösa. Som sagt har vi tidigare inte presterat speciellt mycket för de i världen som har det absolut värst, men för vår egen morfars skull anser vi det rimligt att miljontals människors liv förstörs!?
  • Anonym (Omtanke)
    Anonym (Nojja) skrev 2020-03-14 10:53:26 följande:

Jo absolut, jag gillar mina också. Men samtidigt så är det egoistiskt att samhället stänger ner och 100-tusentals familjeförsörjare nu blir arbetslösa. Som sagt har vi tidigare inte presterat speciellt mycket för de i världen som har det absolut värst, men för vår egen morfars skull anser vi det rimligt att miljontals människors liv förstörs!?

Självklart är morfar viktigare för mig än en främling i somalia eftesom jag inte är en känslomässig robot. Och livet blir inte förstört för att man blir arbetslös ett tag. Samhället kommer att återhämta sig, men liv är borta för evigt.
  • Anonym (Orolig)

Danmark stänger nu sina gränser idag kl 12, och Polen är nästa land som imorgon söndag stänger sina gränser. Nu förbereder Länsstyrelsen inför att sätta Stockholm i karantän.

Aopteken uppmanar gamla och alla riskgrupper att undvika Apoteken pgr av att de har väldigt mycket kunder just nu. Läs mer på texttv.

• Anonym (inte rädd att flyga)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-14 11:08:21 följande:

Danmark stänger nu sina gränser idag kl 12, och Polen är nästa land som imorgon söndag stänger sina gränser. Nu förbereder Länsstyrelsen inför att sätta Stockholm i karantän.

Aopteken uppmanar gamla och alla riskgrupper att undvika Apoteken pgr av att de har väldigt mycket kunder just nu. Läs mer på texttv.

Slovakien har också stängt gräns igår, jag fick ett kundmöte inställt pga det eftersom chefen jag vskulle träffa var tvungen att ratta ihop en ny policy för de anställda.
  • Anonym (Orolig)

Läste att Sverige fått sitt andra Coronadödsfall nu. Känns så tråkigt allt detta, att bara för att människor i Kina inte kan låta bli att äta fladdermöss (eller vilket djur nu detta virus kom ifrån) så måste hela världen lida länge för det.

Vad tänker ni andra?

Har ni fått ändra något i era liv nu pgr av viruset? Eller lever ni på precis som vanligt utan att ändra något?

• Anonym (Sur)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-14 20:06:06 följande:

Läste att Sverige fått sitt andra Coronadödsfall nu. Känns så tråkigt allt detta, att bara för att människor i Kina inte kan låta bli att äta fladdermöss (eller vilket djur nu detta virus kom ifrån) så måste hela världen lida länge för det.

Vad tänker ni andra?

Har ni fått ändra något i era liv nu pgr av viruset? Eller lever ni på precis som vanligt utan att ändra något?

Du är rolig
Svar på tråden Corona , är du rädd?