• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (Undrar bara)
    Anonym (xxx) skrev 2020-03-13 10:36:19 följande:

Varför ska man göra det, om folk är friska. För du tror väl ändå inte att de som inte får gå till skolan stannar hemma om de är friska?

Jag tror ändå att svenska ungdomar har mera vett än italienska, som passade på att åka till skidsemester/ ordna stora fester för att de var lediga.

Särskilt nu, när alla är mera medvetna.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-13 10:41:05 följande:
    Jag tror ändå att svenska ungdomar har mera vett än italienska, som passade på att åka till skidsemester/ ordna stora fester för att de var lediga.

Särskilt nu, när alla är mera medvetna.
    Så du tror att de skulle isolera sig hemma frivilligt?
  • Anonym (op)
    Anonym (xxx) skrev 2020-03-13 10:16:06 följande:
    Och ändå tycker vissa att det inte gör något om personalen på sjukhusen minskar...

Skrämmande att folk inte förstår vad det innebär om man skulle stänga alla skolor och förskolor.
    På vilket sätt menar du att vårdpersonalen inte kommer att stanna hemma nu? Kan de inte bli smittade av sina barn hemma?
  • Anonym (Undrar bara)
    Anonym (xxx) skrev 2020-03-13 10:38:44 följande:

Så du tror att dessa friska elever kommer att hålla sig hemma, isolerade?

Det är bevisat att skolstängning under influensatider hjälper att minska antalet sjuka med 17%.
  • Anonym (Undrar bara)
    Anonym (op) skrev 2020-03-13 10:46:57 följande:

På vilket sätt menar du att vårdpersonalen inte kommer att stanna hemma nu? Kan de inte bli smittade av sina barn hemma?

Jo, de kommer bli smittade, men kommer ta en ipren och fortsätta gå och jobba på sin intensivvårdavdelning, för att de känner sig så viktiga.

Eller för att de inte vill få mindre pengar.
  • Anonym (Undrar bara)
    Anonym (xxx) skrev 2020-03-13 10:44:11 följande:

Så du tror att de skulle isolera sig hemma frivilligt?

De flesta friska svenska ungdomar föredrar att spela datorspel hemma även på sommaren vid fint väder. Tror inte de vill så gärna gå ut nu när det är så tråkigt väder. I alla fall inte högstadieelever eller gymnasieelever. Dessutom är de flesta gym och sportevenemang stängda ändå.

De känner sig inte isolerade, de umgås med kompisar genom internet (datorspel, Snapchat osv), även när föräldrar FÖRSÖKER få dem ut.
  • FDFMGA
    Crash Man skrev 2020-03-13 09:41:16 följande:
    Jag tror snarare att Sverige kommer placera sig i botten av listan. Oerhört få vårdplatser, vägrar att stänga skolor, falsk information om att kulmen var nådd innan det stora utbrottet skedde.

Dessutom ska man sluta testa folk för att det är "oviktig". Men de flesta förstår nog att "oviktigt" betyder "vi saknar resurser.

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/70GQRV/nya-strategin--slutar-rakna-exakta-antalet-coronafall
    Nu är jag inte expert på smittskydd och pandemier men det kanske inte du heller ärGlad

För mig som amatörtyckare så betvivlar jag att en generell stängning av skolor har andra effekter än att det spär på paniken.

Jag tror dessutom att det när läkemedelsbolagen väl fått fram ett vaccin och/eller ett effektivt antiviralt läkemedel och man då kan summera coronavirusets effekter så kommer det att visa sig att det inte är mycket dödligare än vanliga influesnsvirus - men att den sanslösa paniken inneburit att många nationers, företags och privatpersoners ekonomi skadats allvarligt.

Vidare tror jag att coronautbrottet tyvärr kommer att innebära att Kina vinner kampen med USA om ekonomiskt världsherravälde. Det är ju oerhört olyckligt att USA har en okunnig narr och narcissist som president just nu.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (op) skrev 2020-03-13 10:46:57 följande:
    Naturligtvis kan de bli smittade, och då ska de inte jobba. Men så länge de är friska så behövs dom i vården.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-13 10:54:24 följande:
    De flesta friska svenska ungdomar föredrar att spela datorspel hemma även på sommaren vid fint väder. Tror inte de vill så gärna gå ut nu när det är så tråkigt väder. I alla fall inte högstadieelever eller gymnasieelever. Dessutom är de flesta gym och sportevenemang stängda ändå.

De känner sig inte isolerade, de umgås med kompisar genom internet (datorspel, Snapchat osv), även när föräldrar FÖRSÖKER få dem ut.
    Fördomar. Jag ser ungdomar hänga i stan dagligen när det är lov t ex. Både tjejer och killar.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-13 10:47:09 följande:
    Det är bevisat att skolstängning under influensatider hjälper att minska antalet sjuka med 17%.
    Var kommer den statistiken ifrån? Och detta är ju inte en vanlig influensa. Och var stänger man skolor i vanliga influensatider?

Med tanke på att man inte vet hur många som är sjuka, så ä det ju svårt att räkna ut en procent.

Svar på tråden Corona , är du rädd?