• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (jösses)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-12 17:38:00 följande:
    Tror vi ska vara lite försiktiga med data än så länge. 20 gånger dödligare, det är inte alls säkert, troligtvis är det mindre eftersom det finns många som inte testat sig men varit smittade ändå. Vi vet ju ännu inte.

Var har du läst att yngre blir rejält dåliga i Italien? Jag har också hört nånstans att ingen under 30 dött i Kina.

Smittar MYCKET lättare? Kan du hänvisa till nån sida som säger detta? 
    De intervjudade italiensk sjukhuspersonal på nyheterna tv4 som sat att nu har fler yngre blivit väldigt dåliga...
  • Anonym (Kan?)

Nu börjar jag bli riktigt orolig. Har 2 barn med svår astma.. och tyvärr valde jag för 10 år sen att vården är ju så rolig. Där ska jag jobba. Det ångrar jag mig enormt mycket för nu!

Vi har inte ens saker som räcker... har ingen chans att själva skydda oss.

• FDFMGA
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-12 22:26:08 följande:
    Jag är också irriterad och förvånad över att han kan ha haft så fel. Som expert borde man väl kunna dra slutsatsen att vi kommer få en epidemi bara genom att se hur snabbt det spridits i andra länder och det att folk reser så mycket. Har för mig det var en annan svensk som nån vecka tidigare sa att vi redan har en pandemi. 
    Visst, och att så relativt sett många svenskar smittats beror nog mest på nonchalansen inför återvändande italienturisters eventuella smittsamhet. Faktum är att Sverige redan har en högre andel av befolkningen som smittats än vad Kina har - men till skillnad från Sverige så har Kina helt eller delvis lyckats stoppa smittan.
  • Anonym (jösses)
    FDFMGA skrev 2020-03-12 22:41:36 följande:
    Visst, och att så relativt sett många svenskar smittats beror nog mest på nonchalansen inför återvändande italienturisters eventuella smittsamhet. Faktum är att Sverige redan har en högre andel av befolkningen som smittats än vad Kina har - men till skillnad från Sverige så har Kina helt eller delvis lyckats stoppa smittan.
    Ja exakt. Var det inte så att Wuhan sattes i karantän vid 400 smittade? 
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-12 22:36:10 följande:
    De intervjudade italiensk sjukhuspersonal på nyheterna tv4 som sat att nu har fler yngre blivit väldigt dåliga...
    Jaha, har det skett en förändring på viruset då? För utifrån över 100000 smittade så har de ju sett att det är främst äldre som blir riktigt dåliga. 
  • Anonym (jösses)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-12 22:51:47 följande:
    Jaha, har det skett en förändring på viruset då? För utifrån över 100000 smittade så har de ju sett att det är främst äldre som blir riktigt dåliga. 
    Främst ja....det betyder inte att det är 0 st friska unga som blir allvarligt sjuka av det.
  • Anonym (jösses)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-12 22:51:47 följande:
    Främst ja....det betyder inte att det är 0 st friska unga som blir allvarligt sjuka av det.
  • FDFMGA
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-12 22:45:58 följande:
    Ja exakt. Var det inte så att Wuhan sattes i karantän vid 400 smittade? 
    Hmm, det var väl då Anders Tegnell förklarade att Sverige inte skulle drabbas särskilt hårt och att det hursomhelst var så att coronaviruset skulle torka bort när sommarvärmen kommer.

Ett elakt virus det där som inte lyssnar på Anders Tegnell och är oförskämt nog att smitta i Australien som inte har det så kallt just nu.

Skämt åsido. Det stör mig när någon som ska vara expert uttalar sig om saker han inte kan veta. Viruset är "nytt" och vi vet inte om det kommer att begränsas av sommarvärme.
  • Anonym (jösses)
    FDFMGA skrev 2020-03-12 22:56:57 följande:
    Hmm, det var väl då Anders Tegnell förklarade att Sverige inte skulle drabbas särskilt hårt och att det hursomhelst var så att coronaviruset skulle torka bort när sommarvärmen kommer.

Ett elakt virus det där som inte lyssnar på Anders Tegnell och är oförskämt nog att smitta i Australien som inte har det så kallt just nu.

Skämt åsido. Det stör mig när någon som ska vara expert uttalar sig om saker han inte kan veta. Viruset är "nytt" och vi vet inte om det kommer att begränsas av sommarvärme.
    Ja först säger de som om de är säkra och sen "det är nytt virus vi vet inte" 
    Goddag yxskaft, säg ingenting då! 
    Var proaktiva! 
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-12 22:56:51 följande:
    Så detta var en ung person utan några bakomliggande sjukdomar alls? Var står det om det?
Svar på tråden Corona , är du rädd?