Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Corona , är du rädd?

Inte särskilt, men förmodligen har det här viruset kommit för att stanna. Men jag tror att man i länder med en välutvecklad sjukvård kommer att kunna begränsa smittan till dess man lyckats framställa ett vaccin.

Om något år kanske Covid-19 mest är ett bekymmer för personer som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig - samtidigt som tokskallarna som ser vaccin som djävulens - eller den giriga läkemedelsindustrins påfund - fnattar omkring och fortsätter att sprida smitta till utsatta befolkningsgrupper.

• FDFMGA
    Bejje skrev 2020-03-02 21:57:29 följande:

Vet inte om jag skrev det tidigare, men jag har förlorat ca 50 000 kr i sparande på ca 1,5 vecka och allt är p.g.a. Corona och den allt för stora rädslan för det.

Haha, jag kollade nyss mitt PPM-sparande. Jag slår dig med coronalängder, bara där har jag "förlorat" 75.000 på en vecka - men det har förstås rättat till sig någon gång i framtiden då jag går i pension.

Du får satsa på bearfonder - fast den sortens förändringar brukar innebära att det vänder åt andra hålletGlad
  • FDFMGA

Nej, finns ju inget egentligt skäl att vara rädd om man inte tillhör riskgrupperna eller har någon anhörig som gör det.

Däremot blir jag alltmer irriterad på Anders Tegnell och hans förmåga att ständigt vara fel ute med sina gissningar.

• FDFMGA
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-12 22:26:08 följande:
    Jag är också irriterad och förvånad över att han kan ha haft så fel. Som expert borde man väl kunna dra slutsatsen att vi kommer få en epidemi bara genom att se hur snabbt det spridits i andra länder och det att folk reser så mycket. Har för mig det var en annan svensk som nån vecka tidigare sa att vi redan har en pandemi. 
    Visst, och att så relativt sett många svenskar smittats beror nog mest på nonchalansen inför återvändande italienturisters eventuella smittsamhet. Faktum är att Sverige redan har en högre andel av befolkningen som smittats än vad Kina har - men till skillnad från Sverige så har Kina helt eller delvis lyckats stoppa smittan.
  • FDFMGA
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-12 22:45:58 följande:
    Ja exakt. Var det inte så att Wuhan sattes i karantän vid 400 smittade? 
    Hmm, det var väl då Anders Tegnell förklarade att Sverige inte skulle drabbas särskilt hårt och att det hursomhelst var så att coronaviruset skulle torka bort när sommarvärmen kommer.

Ett elakt virus det där som inte lyssnar på Anders Tegnell och är oförskämt nog att smitta i Australien som inte har det så kallt just nu.

Skämt åsido. Det stör mig när någon som ska vara expert uttalar sig om saker han inte kan veta. Viruset är "nytt" och vi vet inte om det kommer att begränsas av sommarvärme.
  • FDFMGA

Endast åtta nya fall i Kina senste dygnet - så där det började håller det sannolikt på att sluta.

Nu tror jag att få om ens någon skulle vilja att Sverige styrdes av en totalitär regim med i princip obegränsade möjligheter att kontrollera folket  - men åtminstone jag kan tycka att det var sorgligt att inte Folkhälsomyndigheten kunde gå ut med direktiv om isolering av återvändare från riskområden.

En "killgissning" från min sida är att Sverige kommer att placera sig någonstans i mitten sett till faktisk effektivitet att hantera pandemin där Kina och några andra länder kommer att ses som de mest effektiva medan bananrepubliker som USA riskerar att hamna i andra änden på skalan.

• FDFMGA
    Crash Man skrev 2020-03-13 09:41:16 följande:
    Jag tror snarare att Sverige kommer placera sig i botten av listan. Oerhört få vårdplatser, vägrar att stänga skolor, falsk information om att kulmen var nådd innan det stora utbrottet skedde.

Dessutom ska man sluta testa folk för att det är "oviktig". Men de flesta förstår nog att "oviktigt" betyder "vi saknar resurser.

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/70GQRV/nya-strategin--slutar-rakna-exakta-antalet-coronafall
    Nu är jag inte expert på smittskydd och pandemier men det kanske inte du heller ärGlad

För mig som amatörtyckare så betvivlar jag att en generell stängning av skolor har andra effekter än att det spär på paniken.

Jag tror dessutom att det när läkemedelsbolagen väl fått fram ett vaccin och/eller ett effektivt antiviralt läkemedel och man då kan summera coronavirusets effekter så kommer det att visa sig att det inte är mycket dödligare än vanliga influesnsvirus - men att den sanslösa paniken inneburit att många nationers, företags och privatpersoners ekonomi skadats allvarligt.

Vidare tror jag att coronautbrottet tyvärr kommer att innebära att Kina vinner kampen med USA om ekonomiskt världsherravälde. Det är ju oerhört olyckligt att USA har en okunnig narr och narcissist som president just nu.
  • FDFMGA
    Crash Man skrev 2020-03-13 11:13:41 följande:
    För två veckor sedan hade Italien ungefär lika många smittade som Sverige har idag. Nu har Italien över 15000 smittade. De väntade tills det var över 10000 smittade innan de satte landet i karantän.

Hade Sverige varit kloka så hade de redan satt landet i karantän. En dum man lär av sina egna misstag, en klok lär av andras som man brukar säga.

Jag tror den främsta anledningen till att Sverige kommer hantera virusutbrottet dåligt är för att sjukvården är rejält underbemmanad. Sverige klarar knappt av att hantera de som är smittade i dagsläget, hur ska de då hantera det när antalet smittade är över 1000?

Jag håller dock med om att USA kommer hantera de oerhört dåligt.
    Ja, initialt anser jag liksom du att Folkhälsomyndighetens agerande var en katastrof och fortfarande har man inte lyckats skapa tydliga förhållningsregler för sjukvårde ism covid-19.

Att sjukvården är underbemannad håller jag med om, det är säkert därför rekommendationen är att man ska hålla sig hemma om man är smittad. Frågan är hur många som kommer att följa den rekommendationen om de börjar få andnöd - om inte många av dem kommer att söka sig till akuten. Personligen gissar jag att ett av de mest pålitliga sätten för osmittade att bli smittade är att uppsöka akuten. 

Tyvärr verkar också testkit för covid-19 vara en bristvara, inte bara i Sverige utan i hela västvärlden. Jag undrar lite stillsamt hur Sydkorea har lyckats testa så många och hur de har haft resurser att göra en rigorös smittspårning för varje smittad.
  • FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-03-31 21:52:26 följande:
    Det är inte dugg konstigt att folk känner sig rädda och förvirrade med tanke på vilka DUBBLA BUDSKAP vi matas med hela tiden.

Löfven:

- det största hotet mot folkhälsan sen typ spanska sjukan >:(

Folkhäslomyndigheten:

- lalala, tvätta händerna <(^^,)>
    Det kan säkert kännas besvärligt att tvätta händerna. Jag minns när barnen var små hur man fick tjata och tjata innan de liksom internaliserade beteendet.

Att Folkhälsomyndigheten tjatar om tvål beror på att tvål är dödligt för virus. Nu räcker det ju inte med enbart tvål som Folkhälsomyndigheten tjatar om - man ska också hålla sig på avstånd från andra människor och - vilket inte är det lättaste - undvika att peta sig i ansiktet om man rört en potentiell kontaminerad yta.

Hursomhelst är det tur att covid-19 är en så relativt beskedlig sjukdom för de allra flesta. Nästa pandemi kan ju bli betydligt allvarligare och ur detta perspektiv så kanske vi lär oss någor av coronakrisen. T ex att ha välfyllda beredskapsalger, kanske se till att det finns läkemedsbolag här i Sverige som har kapacitet att ta fram läkemed och vaccin - eller föralldel testkitt av olika slag. Kanske fundera om det är så lyckat att regionerna/landstingen är huvudman för sjukvården, möjligen skulle det kunna vara mer effektivt om staten var huvudman, därmed inte sagt att den skulle behöva förstatligas, men kanske styras utifrån enhetliga riktlinjer.

Att många är rädda för covid-19 är väl inte så mycket att säga om, det är kanska naturligt att reagera med ilska, frustration och rädsla inför obehagliga skeenden man själv i väldigt liten utsträckning kan påverka. fast å andra sidan verkar folk här i Stockholm ta det ganska lugnt trots att så många av oss inte ens vet om vi är smittade eller inte - om det var covid-19 vi hade/har eller bara en av alla dessa märkliga förkylningar.
  • FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-04-01 21:22:50 följande:
    Jag har inga invändningar mot att tvätta händerna, tvärtom, jag tvättar och tvättar, har snart knappt några händer kvar för jag tvättar dem hela tiden. Det var inte det som var poängen, utan varför folk känner oro och förvirring pga. våra myndigheters ord och handlingar (där det som sagt råder diskrepans).

Jämför det med att komma till ett ställe där precis alla har på sig biohazard-dräkter förutom en snubbe i badshorts, slippers och bar överkropp (den snubben är Sverige). Klart man ifrågasätter. Det kanske kommer nåt i framtiden som är ännu värre, men just nu är det ju just Corona som håller på att bli allvarligare, samtidigt som vi fortfarande inte börjat masstesta befolkningen.
    Alltså, om du jämför statistiken över smittade och döda för olika länder så skiljer Sverige inte ut sig och jag tror inte att vi kommer att göra det framöver heller.

Men vi har förmodligen valt ett sätt att förhålla oss till smittskydd som långsiktigt är mer uthålligt än vad en del andra länder har gjort.

Men visst, många, många fler kommer att insjukna under de närmaste veckorna, inte bara i Sverige utan i de flesta länder, Nordkorea möjligen undantaget - om de nu fortfarande har valt att inte rapportera några sjuka.
Svar på tråden Corona , är du rädd?