• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Dr Nail

Det verkar som att de har nu skitit i att stoppa spridningen. De kommer sluta testa folk med symptom. Vi vet nu hur Sverige fungerar i kris: lägger sig på ryggen med tassarna i luften och FUNGERAR INTE ALLS.

• Anonym (jösses)
    Dr Nail skrev 2020-03-12 11:32:19 följande:

Det verkar som att de har nu skitit i att stoppa spridningen. De kommer sluta testa folk med symptom. Vi vet nu hur Sverige fungerar i kris: lägger sig på ryggen med tassarna i luften och FUNGERAR INTE ALLS.

Jag fattar inte heller, varför ska de inte testa folk??? har de inte testgrejer eller vad? 
  • Dr Nail
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-12 11:36:32 följande:

Jag fattar inte heller, varför ska de inte testa folk??? har de inte testgrejer eller vad? 

De säger bokstavligen att de inte kan stoppa skiten, så de väljer att istället fokusera på att hjälpa de extra svaga. Alltså; de har bokstavligen kapitulerat.

Bristande resurser + usel beredskap? Spelar ingen roll, nu vet vi hur mycket vi kan lita på folkhälsomyndigheten.
  • Anonym (jösses)
    Dr Nail skrev 2020-03-12 11:47:57 följande:
    De säger bokstavligen att de inte kan stoppa skiten, så de väljer att istället fokusera på att hjälpa de extra svaga. Alltså; de har bokstavligen kapitulerat.

Bristande resurser + usel beredskap? Spelar ingen roll, nu vet vi hur mycket vi kan lita på folkhälsomyndigheten.

Men det är ju helt stört! 
    Det borde ju ändå vara av vikt att se hur många som har smittan för att göra en kalkyl och riskbedömning hur många som kanske kommer behöva sjukvård? Eller? 

Varför fortsätter då Italien testa då t.ex? De gör väl det ? Eller har de okcså slutat? 

• Anonym (Josefin)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-12 11:36:32 följande:
    Det handlar nog mer om att lägga resurserna där resurserna behövs allra mest. Uppfattar det inte som att någon lägger sig på rygg, det är ju nu åtgärder börjat vidtas. Att testa alla i befolkningen med förkylningssymtom kräver otroliga insatser av sjukvården. Att istället rikta insatserna mot att ta hand om insjuknade är att använda resurser effektivt, inte att kapitulera.
  • Anonym (Orolig)
    Dr Nail skrev 2020-03-12 11:32:19 följande:

Troligtvis pgr brist på testkit och skyddsutrustning nu.

I början av detta sa Folkhälsomyndigheten att de hade möjlighet att testa 5000 personer. Troligtvis har de nu redan kommit upp i det.

Läste att de nu endast kommer testa riskgrupper med symptom. Håller med om att Sverige och även många EU-länder inte alls kommer klara av denna pandemin. Vi har nu över 500 smittade, och redan nu ser vi hur systemen faller.

Hörde på morgonnyheterna att USA nu stänger sina gränser. Vi kommer få se fler och fler länder som kommer göra likadant i ett desperat försök att stoppa spridningen, men det är redan försent nu, smittan finns redan i över 100 länder. Men det är ju bra att regeringen nu tagit bort karensdagen och nu äntligen infört förbud mot (smiitt)ställen där 500personer samlas som konserter, mässor och liknande.
  • Dr Nail
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-12 11:58:30 följande:

Men det är ju helt stört! 

Det borde ju ändå vara av vikt att se hur många som har smittan för att göra en kalkyl och riskbedömning hur många som kanske kommer behöva sjukvård? Eller? 

Varför fortsätter då Italien testa då t.ex? De gör väl det ? Eller har de okcså slutat? 

Jag vet inte, men de anser det vara bortom kontroll och onödigt att fortsätta lägga resurser på. VERKAR det som.

Italien har i princip stannat. De har inte ens tillräckligt med resurser för att ge folk respiratorhjälp. Så just nu råder där precis samma lagar och principer som i krig: de som har störst chans att klara sig får hjälp; de andra (folk över 50 i det här fallet) - tack och godnatt.
  • Invilinal

Det enda jag är rädd för angående detta är hur hysteriska många verkar bli och stänger igen, förbjuder och undviker till höger och vänster. Det är en influensa.

Att tom myndigheter blir totalt galna och försöker stänga ner hela samhället bit för bit bekymrar mig enormt.

Vi behöver mer rakryggade politiker och människor än så. Politiker i andra länder verkar ännu värre än de i Sverige, så hoppas att svenska politiker inte faller in i den ryggradslösa fållan.

Skärp er alla nu, det är bara några hundra smittade i Sverige. Färre än en vanlig influensa. Skärpning.

• Dr Nail
    Invilinal skrev 2020-03-12 12:08:47 följande:

Det enda jag är rädd för angående detta är hur hysteriska många verkar bli och stänger igen, förbjuder och undviker till höger och vänster. Det är en influensa.

Att tom myndigheter blir totalt galna och försöker stänga ner hela samhället bit för bit bekymrar mig enormt.

Vi behöver mer rakryggade politiker och människor än så. Politiker i andra länder verkar ännu värre än de i Sverige, så hoppas att svenska politiker inte faller in i den ryggradslösa fållan.

Skärp er alla nu, det är bara några hundra smittade i Sverige. Färre än en vanlig influensa. Skärpning.

Rakryggade politiker är de som finns i Kina. De lyckades stoppa skiten, men vi håller på att gå Italiens väg (utan att ha Italiens resurser) och förvandlas till en krigszon. Folkhälsomyndigheten är en värdelös institution.

"Minimal risk för spridning i Sverige".
Svar på tråden Corona , är du rädd?