• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (Laughing emoji)
    Anonym (Laughing emoji) skrev 2020-03-10 21:45:59 följande:
    Tack så hemskt mycket för ett så lärorikt och ingående svar. {#emotions_dlg.flower} 
    Situationen ser mycket dystrare ut än jag ens kunnat föreställa mig för någon vecka sedan, allt går så otroligt fort också. 

Jag hoppas verkligen att det vänder, och så snart som möjligt!!
    Ska ta fasta på att tvätta händerna ofta och undvika vistas bland sjuka så gott som möjligt. 
    edit. Så gott det går.
  • Anonym (Läskigt)

Det märkliga nu jämfört med svininfluensan 2009 är att det var aldrig tal om att stänga ner skolor eller länder.

Varför sådan hysteri nu?

• Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-10 21:09:09 följande:

Bara knasigt att myndigheterna ger så olika budskap kan jag tycka, MSB säger i ena meningen att folk inte ska handla på sig matkonserver, för att i nästa andetag säga att det är viktigt att man är förberedd inför en kris genom att ha tex mat och vevradio hemma.....

Då blir ju folk bara ännu mer fundersamma när de säger så, eller hur?

Har ni gjort några förändringar i ert liv pgr av Coronaviruset?

Men det var ju för att man bör alltid ha lite konserver hemma ifall det blir någon annan kris som t ex långvarigt elavbrott. Det var det dem menade. Men det är ju bra att ha hemma ifall man blir sjuk, så man slipper gå ut och handla och smitta ner andra. Men annars tycker jag det låter lite överdrivet att bunkra upp med mat hemma om man är frisk. Man får väl försöka gå o handla när det inte är så mcyket folk och se till att tvätta sig ordentligt när man kommer hem så kanske man klarar sig. 

Å andra sidan blir jag lite förvirrad av ifall viruset finns på matvaror man har. Hur allvarligt är det? Man har köpt massa mat, tagit hem det, och då har man ju samtidigt tagit på alla varor och viruset kanske har hamnat på varorna. Man kan ju inte hålla på att desinfektera varenda vara!? Eller är det så att det inte kommer göra att man blir sjuk om man tar i en vara som viruset finns på?

Ja förändring i att jag är mer noga med handhygienen (har dock bacillskräck sen förut så innebar inga större förändringar) och att jag underviker folkmassor om det går.
  • Anonym (Läskigt)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-10 22:22:46 följande:

Men det var ju för att man bör alltid ha lite konserver hemma ifall det blir någon annan kris som t ex långvarigt elavbrott. Det var det dem menade. Men det är ju bra att ha hemma ifall man blir sjuk, så man slipper gå ut och handla och smitta ner andra. Men annars tycker jag det låter lite överdrivet att bunkra upp med mat hemma om man är frisk. Man får väl försöka gå o handla när det inte är så mcyket folk och se till att tvätta sig ordentligt när man kommer hem så kanske man klarar sig. 

Å andra sidan blir jag lite förvirrad av ifall viruset finns på matvaror man har. Hur allvarligt är det? Man har köpt massa mat, tagit hem det, och då har man ju samtidigt tagit på alla varor och viruset kanske har hamnat på varorna. Man kan ju inte hålla på att desinfektera varenda vara!? Eller är det så att det inte kommer göra att man blir sjuk om man tar i en vara som viruset finns på?

Ja förändring i att jag är mer noga med handhygienen (har dock bacillskräck sen förut så innebar inga större förändringar) och att jag underviker folkmassor om det går.

Media brusar upp. Så här panik var det inte under svininfluensan.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-10 21:59:44 följande:

Det märkliga nu jämfört med svininfluensan 2009 är att det var aldrig tal om att stänga ner skolor eller länder.

Varför sådan hysteri nu?

Dödligheten per person är bara 0.03%, så denna är mycket högre. Antar det är därför. Men sen så har det blivit ännu mer kanaler att sprida infomration på numera.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-10 22:24:53 följande:
    Media brusar upp. Så här panik var det inte under svininfluensan.
    Den var som sagt inte lika dödlig.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Sur) skrev 2020-03-10 21:32:05 följande:
    I Kungsbacka förra veckan såg man flertal människor gå med munskydd både utanför och på maxi kungsmässan. Surrealistiskt!

Vad dom nu tror det gör för nytta... men dom kanske kom från Italien hela bunten
    Munskydd skyddar ju inte från att bli smittad vad jag läst. 
  • Anonym (Anthonia)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-10 17:35:35 följande:

Då tolkade du den som du ville, för det står inget om att det handlar om just dig. Läs igen utifrån ett annat perspektiv.

Frågan lyder, Corona, är du rädd? Så det gäller väl alla individuellt?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Anthonia) skrev 2020-03-10 22:28:48 följande:
    Ja precis, och hen trodde att det gällde just henom. 
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Anthonia) skrev 2020-03-10 22:28:48 följande:
    Alltså hen trodde det gällde att hen var rädd för att dö, men frågan gäller som sagt om man är rädd för Corona, inte om man själv är rädd för att dö av den.
Svar på tråden Corona , är du rädd?