Anonym (Orolig) skrev 2020-03-07 09:55:45 följande:
Jag var på ica Maxi igår och alla hyllor med konservburkar var tomma där också, även vetemjöl och socker var det ont om. Däremot toapapper fanns det.
Lyckades få tag på Alvedon också.
Jag läste igår på texttv att just toapapper blivit hårdvaluta i vissa länder, och att toapappret hade fått kedjas fast på offentliga toaletter i Japan....
Förutom kryssningsfartyget Diamond Princess som drabbades av flera hundra Coronasmittade, så har nu även kryssningsbåten Grand Princess drabbats av Coronasmitta. Minst 21 av personerna ombord är smittade, de har bara testat 46 personer än än så länge. Totalt är det 3500 passagerare ombord, varav 3 är svenskar, Fartyget finns nu utanför San Francisco i USA.
Ytterligare 43 nya smittade bekräftade här i fredags,
137 Covid-19 fall totalt är nu bekräftade i Sverige.
Stockholmsbörsen föll med 3.3 procent och har därmed tappat 13 procent på två veckor.
-Marknaden börjar i högre grad prisa in ett scenario där Coronaviruset får världsekonomin i recession, säger Elisabet Kopelman, makroekonom på SEB till TT.
Vad ska folk med mjöl och socker till....? Baka sockerkaka?
Jag är nog mer rädd att sprida det vidare än att själv smittas. Enligt smittade friska är det här som en variant av influensa, med drag av penis. Och influensa dödar de som har taskigt immunförsvar och allmänt svaga i första hand.
Minns inte hur det var med SARS men nu reser vi kanske mer än då, och dessutom är risken för både politiska spel och idioti (man kan ju inte stänga gränserna, vi måste välkomna alla annars är vi rasister), och ryktesspridning stor såsom sociala medier och nyhetskanaler utvecklats.
SARS spreds ju även utomlands. Samtidigt tror jag fler kinesiska medborgare reser idag mot för 20 år sen.
Det var nån som sa att när svininfluensan härjade var folk friskare än aldrig förr, ty då tvättade man händerna bättre...
Tow2Mater skrev 2020-03-07 13:38:56 följande:
Apropa resa; skidtävlingar i Norge körs utan publik på läktarplats, medan Greta reser som vanligt och trängs i folkmassor om tusentals demonstranter. Tycker det är ganska klart vem som rikskerar sprida smittan vidare.
Kanske finns en politisk agenda bakom det. Smitta ner så många man kan och skyll sjukdomen på klimathotet...