• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • hawthorne
    Anonym (de) skrev 2020-03-06 17:58:35 följande:
    Men har du missat att det inte går att vaccinera sig mot Corona ännu? Det är ju därför folk i riskgrupperna kan känna oro inför att bli smittade.
    Vaccin?
    Ingen har snackat om vaccin utan multisjuka vs influensor.

Läs om och läs rätt.
  • Anonym (de)
    hawthorne skrev 2020-03-06 18:02:02 följande:
    Vaccin?
    Ingen har snackat om vaccin utan multisjuka vs influensor.

Läs om och läs rätt.
    Men om man har kunnat ta ett vaccin så kan de med bakomliggande sjukdom skydda sig mot viruset. 
  • Anonym (Orolig)

Jag kände inte till så mycket om Spanska sjukan, som spreds över världen 1919 och 1920,  men jag hittade denna dokumentär om det är någon som är intresserad av att veta mer.
    Se länk nedan.

Den verkade mest drabba barn och människor i åldern 20-40 år, och enligt dokumentären berodde det troligtvis på, att de som var äldre hade möjligtvis drabbats av någon liknande infektion för länge sedan, och att de var immuna och därför inte drabbades.

Men skillnaden mot då och nu, är att vi numera har tillgång till bättre teknik och även antibiotika och antivirala mediciner. Medan 1919 så hade de inte ens mikroskop för att kunna se saker som var mindre än bakterier (de kunde inte se virus som alltså är mycket mindre än bakterier). Så inte föränn väldigt många år senare fick världen veta vad som egentligen hade orsakat Spanska sjukan.

urplay.se/program/211537-spanska-sjukan-dodar-de-unga

• Tow2Mater
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-06 18:27:40 följande:

Jag kände inte till så mycket om Spanska sjukan, som spreds över världen 1919 och 1920,  men jag hittade denna dokumentär om det är någon som är intresserad av att veta mer.
    Se länk nedan.

Den verkade mest drabba barn och människor i åldern 20-40 år, och enligt dokumentären berodde det troligtvis på, att de som var äldre hade möjligtvis drabbats av någon liknande infektion för länge sedan, och att de var immuna och därför inte drabbades.

Men skillnaden mot då och nu, är att vi numera har tillgång till bättre teknik och även antibiotika och antivirala mediciner. Medan 1919 så hade de inte ens mikroskop för att kunna se saker som var mindre än bakterier (de kunde inte se virus som alltså är mycket mindre än bakterier). Så inte föränn väldigt många år senare fick världen veta vad som egentligen hade orsakat Spanska sjukan.

Både Kina och Indien t ex reducerar sin export av mediciner och ingredienser till medicintillverkning nu pga av Corona. Det ska inte tas for givet att vi har tillgång till alla när det behovs.
  • Anonym (Orolig)

Om det är någon som saknar sin krisbroschyr som skickades ut i Sverige för några år sen, så kan man skriva ut informationen här. Den innehåller bland annat en lista på mat och annat som är bra att ha hemma inför en ev.kris.

www.spfseniorerna.se/contentassets/3ae6d1136b734d1ab3a010a785a8ebcf/om-krisen-kommer-.pdf

Det här informationsmaterialet har det amerikanska folkhälsomyndigheten CDC givit ut: Get your household ready for pandemic flu
    www.cdc.gov/nonpharmaceutical-interventions/pdf/gr-pan-flu-ind-house.pdf

• Anonym (Orolig)
    Tow2Mater skrev 2020-03-06 19:02:28 följande:
    Både Kina och Indien t ex reducerar sin export av mediciner och ingredienser till medicintillverkning nu pga av Corona. Det ska inte tas for givet att vi har tillgång till alla när det behovs.
    Ja, det stämmer. Jag citerade bara vad läkaren sa i dokumentären ang. Spanska sjukan.

www.expressen.se/nyheter/risk-for-lakemedelsbrist-hamstrar-varktabletter/

www.di.se/nyheter/antibiotikabrist-risk-efter-kinas-viruspolitik/
  • Anonym (Orolig)
    Coronaviruset: "Går inte att jämföra med en vanlig influensa"

Coronaviruset fortsätter spridas och 81000 uppges vara smittade. Experten Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar, varnar för en global spridning. Han redogör vad det innebär att bli smittad och hur man ska hantera det. Dessutom backar vi tillbaka till virusets utbrott och reder ut dess livslinje.

www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/coronaviruset-g%C3%A5r-inte-att-j%C3%A4mf%C3%B6ra-med-en-vanlig-influensa-12528563
  • Anonym (de)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-06 18:27:40 följande:

Se länk nedan.

En annan skillnad är att när Spanska sjukan kom så nonchalerade media och staten det och sa till folk att det inte var något att oroa sig för, utan man skulle leva och må gott som vanligt. Det görs inte nu och det är tur det, men det finns ändå flera som vill få det att verka som att det är som en vanlig förkylning bara.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (de) skrev 2020-03-06 19:27:04 följande:
    En annan skillnad är att när Spanska sjukan kom så nonchalerade media och staten det och sa till folk att det inte var något att oroa sig för, utan man skulle leva och må gott som vanligt. Det görs inte nu och det är tur det, men det finns ändå flera som vill få det att verka som att det är som en vanlig förkylning bara.
    Vissa butiker har till och med gått ut nu och uppmuntrar folk att bunkra.........

www.aftonbladet.se/nyheter/a/BR1WLE/ica-butikens-uppmaning-bunkra-med-oss
Svar på tråden Corona , är du rädd?