• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • hawthorne

Nej jag är inte rädd för Corona eller andra influensor, jag tillhör ingen riskgrupp.

Det jag är rädd för på riktigt är denna masshysteri och masspsykos kring Corona.

• hawthorne
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-04 00:31:33 följande:
    Funkar inte tvål och vatten lika bra? Hur bra är det att gå och sprita sig hela tiden? Kan ju knappast vara hälsosamt. 
    Jo, tvål och vatten är faktiskt bättre.
    Viruset har en skyddande fetthinna som försvinner om  man tvättar sig med tvål och vatten. Det gör att viruset dör på en gång. 

Så mer tvål och vatten och mindre handsprit.

Man måste veta hur man gör med handsprit, det räcker inte att bara blaska på lite och gnugga lite. 
    Så hypen kring handsprit kan få den konsekvensen att folk skiter i det som är bäst, tvål och vatten, och blir smittade tack vare att de inte vet hur man gör med handsprit.
  • Postman

Inte ett dugg rädd. Bryr mig knappt inte. Som vanligt så överdrivet media och skrämmer upp rädda och svaga människor.

Det är långt överdrivet om du frågar mig.

• Anonym (Orolig)

Fem nya Coronafall i Sverige idag

Ytterligare fem nya fall av Coronaviruset har konstaterats under onsdagen. Två i Göteborgsområdet, två i Värmland och ett i Skåne.

En av personerna i Göteborg har smittats i Iran och blivit sjuk efter hemkomsten. Övriga fyra personer har insjuknat efter hemkomst från norra italien.

Totalt har nu 35 personer i Sverige testat positivt för coronaviruset.

För mer info se texttv.

• Sasu

Är nog inte super rädd, vill ju såklart inte att min dotter får det, hon är bara 8månader, så vi undviker ju såklart stora folkmassor och går och handlar tidigt på morgonen innan folk hinner storma affären. Har ju ingen underliggande sjukdom och är heller inte gammal, så jag ligger ju inte i riskzonen.

• Anonym (de)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-04 14:14:35 följande:

Fem nya Coronafall i Sverige idag

Ytterligare fem nya fall av Coronaviruset har konstaterats under onsdagen. Två i Göteborgsområdet, två i Värmland och ett i Skåne.

En av personerna i Göteborg har smittats i Iran och blivit sjuk efter hemkomsten. Övriga fyra personer har insjuknat efter hemkomst från norra italien.

Totalt har nu 35 personer i Sverige testat positivt för coronaviruset.

För mer info se texttv.

Vad jag läst så verkar det som nästan alla bekräftade fall är personer som kommit hem från Italien eller Iran. Så det kanske inte har skett någon större smittspridning i Sverige ännu då?
  • Bejje
    Bejje skrev 2020-03-02 18:45:49 följande:
    Jag såg det där idag, så jag åkte iväg och handlade på Ica Maxi idag i Kalmar.
    Det har pratats om hamstring av konserver, toapapper, frysvaror etc. Men i min butik var allt som vanligt, var inte slut eller ens nära slut på någon av dessa saker eller något annat heller för den delen.

Tror inte folk i Kalmar är så oroliga. Inte jag heller, men det är klart, börjar det poppa upp några bekräftade fall i just Kalmar, ja då kanske jag köper på mig så mycket som möjligt för att slippa åka till affären och möta allt folk på ett tag.
    Får faktiskt erkänna mig besegrad.

Var på samma butik idag igen, men nu börjar det bli utplockat även i min butik.
    Sådant som handsprit var helt slut och alla soppor på burk, samt en hel del annat på burk var slut, men i övrigt var det rätt välfyllt. Inga problem med pasta och ris.

Men jag är inte orolig, de stora butikerna får ju leveranser flera gånger i veckan, så det som idag saknas är nog snart uppfyllt igen.
  • Anonym (de)
    Bejje skrev 2020-03-04 18:09:38 följande:
    Får faktiskt erkänna mig besegrad.

Var på samma butik idag igen, men nu börjar det bli utplockat även i min butik.
    Sådant som handsprit var helt slut och alla soppor på burk, samt en hel del annat på burk var slut, men i övrigt var det rätt välfyllt. Inga problem med pasta och ris.

Men jag är inte orolig, de stora butikerna får ju leveranser flera gånger i veckan, så det som idag saknas är nog snart uppfyllt igen.
    Ja det var samma för mig, helt slut på konserver! Som att folk förbereder sig på en zombieapokalyps!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (de) skrev 2020-03-04 14:46:44 följande:

Vad jag läst så verkar det som nästan alla bekräftade fall är personer som kommit hem från Italien eller Iran. Så det kanske inte har skett någon större smittspridning i Sverige ännu då?

Enligt Folkhälsomyndigheten är alla smittade de hittills upptäckt(35st) endera smittade utomlands, eller närstående till någon som rest. (Tex hade någon i Göteborg som varit i Italien sen smittat jobbkollegor).

Men de har tidigare bara testat de som varit utomlands eller varit i nära kontakt med bekräftat Covid-19 fall.

Nu har de även börjat testa andra människor som har lunginflammation (där man inte vet orsaken/smittkällan) för Covid-19.

Men UD avråder inte från resor till italien än så länge, och Folkhälsomyndigheten råder inga skolor att stänga nu pgr av viruset. Medan i Italien håller de nu på att stänga skolorna.

Detta berättade Folkhälsomyndigheten idag på en presskonferens i Stockholm (finns att se på svtplay).
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (de) skrev 2020-03-04 14:46:44 följande:

Enligt Folkhälsomyndigheten är alla smittade de hittills upptäckt(35st) endera smittade utomlands, eller närstående till någon som rest. (Tex hade någon i Göteborg som varit i Italien sen smittat jobbkollegor).

Men de har tidigare bara testat de som varit utomlands eller varit i nära kontakt med bekräftat Covid-19 fall.

Nu har de även börjat testa andra människor som har lunginflammation (där man inte vet orsaken/smittkällan) för Covid-19.

Men UD avråder inte från resor till italien än så länge, och Folkhälsomyndigheten råder inga skolor att stänga nu pgr av viruset. Medan i Italien håller de nu på att stänga skolorna.

Detta berättade Folkhälsomyndigheten idag på en presskonferens i Stockholm (finns att se på svtplay).
Svar på tråden Corona , är du rädd?