• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (de)
    Anonym (de) skrev 2020-03-02 19:56:52 följande:
    Det var samma på min Willysbutik i Göteborg, helt som vanligt med konserver och liknande. 
    Ok, tar tillbaks det. Jag var där vid lunch och har för mig det var fullt då. Nu när jag kom dit så var det nästan helt tomt! Påminde om lite för en stund om nån zombieapokalypsfilm jag sett.
  • Bejje
    FDFMGA skrev 2020-03-02 22:06:18 följande:
    Haha, jag kollade nyss mitt PPM-sparande. Jag slår dig med coronalängder, bara där har jag "förlorat" 75.000 på en vecka - men det har förstås rättat till sig någon gång i framtiden då jag går i pension.

Du får satsa på bearfonder - fast den sortens förändringar brukar innebära att det vänder åt andra hålletGlad
    Vet inte om du slår mig, har nästan samma typ av fond privat som jag har för pension, så med tanke på hur mycket man dragit in till pensionen, så är nog förlusterna ännu större för mig där än privat, men som du säger, det kommer vända och för just pension så är det ingen fara för mig då jag är många år kvar från pension :)
  • Bejje

Någon svarade till FDFMGA om att det är svårt att förstå nedgången utan att veta hur mycket pengar han har.

Nu var det ju pension det gällde för FDFMGA, men för mig tänkte jag mest på privat sparande och för 1,5 vecka hade jag där ca 380 000 kr, idag har jag ca 330 000.

Ganska exakt 50 000 kr back på 1,5 vecka för att folk oroar sig för mycket för Corona.

• Anonym (de)
    Bejje skrev 2020-03-02 22:38:03 följande:

Någon svarade till FDFMGA om att det är svårt att förstå nedgången utan att veta hur mycket pengar han har.

Nu var det ju pension det gällde för FDFMGA, men för mig tänkte jag mest på privat sparande och för 1,5 vecka hade jag där ca 380 000 kr, idag har jag ca 330 000.

Ganska exakt 50 000 kr back på 1,5 vecka för att folk oroar sig för mycket för Corona.

Ok. Mitt sparande droppade 15% på en dag bara.
  • Bejje
    Anonym (de) skrev 2020-03-02 22:52:13 följande:
    Ok. Mitt sparande droppade 15% på en dag bara.
    Ja folk har ju olika sparande som ger olika utfall, men i det stora hela har nog i stort sätt alla fonder och aktier gått ner senaste tiden. Klart vissa har gått upp ibland, men i det stora hela har det gått ovanligt mycket ner.

De som haft aktier eller fonder i USA kanske har drabbats mindre än de som har i Asien eller Sverige.

Men min förvåning är att Sveriges börs och aktier har drabbats så hårt trots att vi har NOLL dödsfall och inga allvarliga incidenter. Men det är klart, vi har många företag som har handel med Asien och framförallt Kina och det är ju inte bra förståss när mycket är nedstängt i Kina.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-02 22:02:56 följande:

Ja jag tänkte också på det, man lät alla bara fortsätta resa och inte ens var det reseförbud in i kina då....helt knäppt.

Jaha ok, så det är farligt att äta katter och hundar för dem nu? Att de åt hund visste jag men inte katt, usch äckligt oavsett.

Jag tror också det är värre än de säger, tror fler yngre har drabbats än man säger. 

Jodå, i Kina äter de lite allt möjligt i djurväg. Fladdermus äter de till exempel, det anses vara en delikatess i Kina ! Inte undra på att Zoonoserna som drabbar oss ofta startar i Kina...
  • Bejje
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-02 23:28:34 följande:
    Jodå, i Kina äter de lite allt möjligt i djurväg. Fladdermus äter de till exempel, det anses vara en delikatess i Kina ! Inte undra på att Zoonoserna som drabbar oss ofta startar i Kina...
    De som jobbar med skydd mott smittspridning säger ju just det att anledningen till att så mycket av allvarliga virus startar i just Kina är för att de har marknader med vilda djur som resten av världen inte har. Det är allmänt känt att virus startar från vilda djur och då är det en dålig idé att driva marknader där massor av folk befinner sig och samtidigt ha massa vilda djur.

Kina har kritiserats för detta vid tidigare utbrott, men inte tagit det på allvar, hoppas dom gör det nu och stänger ner och förbjuder liknande marknader. Deras ekonomi går ju trots allt ofantligt back varende gång något sånt här utbrott sker så det borde inte bara värt att fortsätta tillåta det.
  • Anonym (Orolig)
    Bejje skrev 2020-03-02 23:46:25 följande:

De som jobbar med skydd mott smittspridning säger ju just det att anledningen till att så mycket av allvarliga virus startar i just Kina är för att de har marknader med vilda djur som resten av världen inte har. Det är allmänt känt att virus startar från vilda djur och då är det en dålig idé att driva marknader där massor av folk befinner sig och samtidigt ha massa vilda djur.

Kina har kritiserats för detta vid tidigare utbrott, men inte tagit det på allvar, hoppas dom gör det nu och stänger ner och förbjuder liknande marknader. Deras ekonomi går ju trots allt ofantligt back varende gång något sånt här utbrott sker så det borde inte bara värt att fortsätta tillåta det.

Ja, tycker absolut de borde stänga ner dessa öppna matmarknaderna i Kina.

Problemet är att det är en mycket gammal tradition i Kina med dessa marknader och är inte så lätt att bryta gamla traditioner. Dessutom är det redan förbjudet att sälja vissa djur som mat i Kina även på dessa marknader, men de säljs där ändå i smyg

Sars härjade 2002-2003 har jag för mig. Det blev nog bättre ett tag efter det, men människors minne är kort, och det som det finns efterfrågan på i matväg brukar ha en tendens att dyka upp igen....och därför har vi nu Covid-19 i 60 av världens länder !
Svar på tråden Corona , är du rädd?