• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (Läskigt)

Somliga menar att medier överdriver och gör en höna av en fjäder vad gäller farligheten av Corona.

Andra tar det på högsta allvar.

Vad ska man tro?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-03 12:01:35 följande:

Somliga menar att medier överdriver och gör en höna av en fjäder vad gäller farligheten av Corona.

Andra tar det på högsta allvar.

Vad ska man tro?

Det beror på vilka medier du menar?

Jag tror inte SVT överdriver faran.

Däremot kan du nog hitta en del överdrivet och felaktig info på tex Youtube, där vissa sprider konspirationsteorier om massa olika saker tex Coronaviruset.

Covid-19 klassas som en samhällsfarlig sjukdom nu av WHO och Sverige och eftersom att det är ett nytt virus, så finns ju inget vaccin och ingen färdig medicin som säkert botar.

Som det ser ut nu kommer det troligtvis sprida sig över hela jorden (60 länder har redan fått någon smittad) och detta har spritts sen början av december 2019.

Men vi vet ännu inte hur många som kommer att smittas och dö. Det är också svårt att veta exakt hur länge det kommer spridas, men om man ser på Sars och även Spanska sjukan så spreds de över jorden i minst 12 månader. Så troligtvis kommer vi se något liknande med Covid-19.

Se gärna Dokument utifrån om Coronaviruset på svtplay.
  • Anonym (Hmm....)
    Anonym (döförglobalismen) skrev 2020-02-28 13:20:09 följande:

Btw.... Den smittade kvinnan i Jönköping, hur gick drt för henne? Jo, hon(ung) har enligt läckta sjukhuskällor avlidit... Nej, du hör det inte från regimen.

Bra källor, hon är friskförklarad nu.

Måste va värsta Frankensteinsläkare i Jkpg.
  • Anonym (Orolig)

Flera nya virusfall i Sverige

Flera nya fall med Coronasmitta har bekräftats på olika håll i Sverige. Alla nya fall ska ha en bakgrund i italien. 24 smittade finns nu i Sverige.

Mer info finns på Text-tv

• Anonym (Nejnej)
    Bejje skrev 2020-03-03 11:26:02 följande:

En annan aktuell och potentiell risk är migranterna som nu försöker välla in i EU via Grekland.

Som bekant så öppnade ju Turkiet upp sin gräns och släppte på alla migranter efter flera års stopp.

Dessa befinner ju sig i koncentrerade klungor, så är en enda smittad så har snart jättemånga av dom smittats. Det är alltså av större vikt än någonsin nu att inte släppa in några migranter, men ska man ändå göra det så bör alla som släpps in testas först.

Det är något vi borde ha lärt oss från 2015-2016, att enorma mängder folk släpptes in utan att ens hälsokontrolleras. Gamla sjukdomar som sedan länge dött ut i Sverige kom tillbaka med migranterna.

Så det borde vara totalt stopp för migranter nu tills detta är över eller under full kontroll i alla fall, vilket säkert inte kommer vara i år.

Tvi på detta du låter som en vidrig människa. Detta är MÄNNISKOR som flyr NU Corona eller inte, det är barn, äldre.... inte någonting man bara kan sopa under mattan till bättre tider.
  • Anonym (de)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-03 14:39:24 följande:

Flera nya virusfall i Sverige

Flera nya fall med Coronasmitta har bekräftats på olika håll i Sverige. Alla nya fall ska ha en bakgrund i italien. 24 smittade finns nu i Sverige.

Mer info finns på Text-tv

Om folk ändå hade haft lite mer hyfs än att åka till riskområden på semester och i alla fall när de kommit hem varit extremt försiktiga och testa sig så hade vi inte haft 24 fall nu! Alltså folk med attityden "Nej det är inget farligt, inget värre än en vanlig influensa så JAG klarar mig!". 
  • Anonym (Men läs på lite)
    Anonym (de) skrev 2020-03-03 18:37:33 följande:
    Om folk ändå hade haft lite mer hyfs än att åka till riskområden på semester och i alla fall när de kommit hem varit extremt försiktiga och testa sig så hade vi inte haft 24 fall nu! Alltså folk med attityden "Nej det är inget farligt, inget värre än en vanlig influensa så JAG klarar mig!". 

Du är medveten om att många hade redan åkt och visste inte att det fanns smitta? Sen så jag tillhör riskgruppen, men jag vill att folk lyssnar på WHO istället för att hysteriskt yla.. För hysterin tar bort viktiga resurser. Tänk om inte alla som har minsta lilla snuva nu satt och ringde till 1177, ja då hade de inte behövt sitta i telefonkö i timmar.

Hysteri och panik ökar risken för att det skall spridas och dessutom tar det resurser från samhället. Om folk kunde ta och lugna sig ett par hekto skulle det vara bättre för alla!!! 

Dessutom goda nyheter, man har konstaterat att dödligheten har minskat! 0.9% var senaste siffran jag läste från WHO

• Anonym (jösses)
    Anonym (Men läs på lite) skrev 2020-03-03 18:47:45 följande:

Du är medveten om att många hade redan åkt och visste inte att det fanns smitta? Sen så jag tillhör riskgruppen, men jag vill att folk lyssnar på WHO istället för att hysteriskt yla.. För hysterin tar bort viktiga resurser. Tänk om inte alla som har minsta lilla snuva nu satt och ringde till 1177, ja då hade de inte behövt sitta i telefonkö i timmar.

Hysteri och panik ökar risken för att det skall spridas och dessutom tar det resurser från samhället. Om folk kunde ta och lugna sig ett par hekto skulle det vara bättre för alla!!! 

Dessutom goda nyheter, man har konstaterat att dödligheten har minskat! 0.9% var senaste siffran jag läste från WHO

Dubbelt så många döda i Italien idag. 79 döda sammanlagt nu. Det är verkligen inte som en vanlig influensa. För att inte tala om att ignoransen även kommer drabba vården än om vi stängt gränser och satt folk i hemkarantän.

Slappt och trist att folk inte tänker på hälsan först. Pengar är det som styr...
  • Anonym (man)

Klart jag inte vill få det eller att mina barn ska då det men jag tycker media håsar upp det till orimliga proportioner. Iof inte förvånande för media älskar aånt som ger tittarsiffror eller klirr i kassan.

Ta tex det du skrev om att ingen har dött än. Alla influenser dödar, det dör människor året runt i olika sjukdomar. Men det är främst människor med försvagad immunsystem eller andra komplikationer. Dvs gamla och redan sjuka. Så ja faktiskt det kommer dö människor av corona även i Sverige precis som det redan gör och alltid gjort av andra sjukdomar. För de allra flesta kommer corona vara som en "vanlig" rejäl förkylning eller flunsa.

Lite perspektiv och mindre hysteri skulle nog inte skada. Man behöver inte skita på sig och få panik så fort någon säger smitta och döda människor. Det kan vara bra att informera sig och förstå vad det betyder i praktiken.

• Anonym (man)
    Anonym (de) skrev 2020-03-03 18:37:33 följande:

Resonerar du likadant om andra smittor, har man blivit förkyld eller fått den vanliga flunsan som går varje år och dödar så skiter man såklart i de 30 tusen man betalat och stannar hemme framför teven?

Verkar snarare som att du får panikångest utan att ens bry dig om att informera dig först.
Svar på tråden Corona , är du rädd?