• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (Nojja)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-05 18:28:35 följande:

Många nya Covid-19 smittade upptäckta idag, nu har vi 94 smittade totalt i Sverige säger Expressen och Aftonbladet.

Nu verkar det inte öka i enstaka fall längre, utan antalet ökar snabbare. Stockholm och Göteborg har flest fall i Sverige.

0,001% av svenskarna har alltså konstaterats smittade. Ve och fasa...stäng landet...
  • Mascaraklumpar

Om man vill se det från den ljusa sidan så kommer vi ha uppnått en god gruppimmunitet någon gång i april om antalet fall fortsätter att öka i den takt de gjort i genomsnitt under de senaste 8 dagarna. Ju värre det blir desto snabbare går det över.

• Anonym (de)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-05 18:28:35 följande:

Många nya Covid-19 smittade upptäckta idag, nu har vi 94 smittade totalt i Sverige säger Expressen och Aftonbladet.

Nu verkar det inte öka i enstaka fall längre, utan antalet ökar snabbare. Stockholm och Göteborg har flest fall i Sverige.

Inte säkert, det handlar fortfarande om de som varit utomlands och varit i nära kontakt säger dem.
    https://kuriren.nu/nyheter/28-nya-virusfall-i-stockholm-ntm13407496.aspx

V
    arför är det så många som ska ner till Italien just nu undrar jag!?!? Kanske kan vänta med den där Italienresan...
  • uhsumkat

Nej jag är inte rädd för Corona.

Jag är mer  rädd för alla de som gör allt för att skapa panik och hysteri kring bland annat Corona.

• Anonym (de)
    Anonym (Nojja) skrev 2020-03-05 19:02:18 följande:
    0,001% av svenskarna har alltså konstaterats smittade. Ve och fasa...stäng landet...
    Än så länge... Det är ju nu man har chans att stoppa spridningen kanske! Ta det inte så himla lättsamt. 
  • hawthorne
    Anonym (de) skrev 2020-03-05 19:05:27 följande:
    Än så länge... Det är ju nu man har chans att stoppa spridningen kanske! Ta det inte så himla lättsamt. 
    Tror du att man kan stoppa spridningen av en vanlig säsongsinfluensa också?

En hel del minns vinterkräksjukan då den gjorde entré på 1980-90-talet nån gång.
    Spridningen var enorm tack vare att den, liksom Corona, var en förstagångsinfektion. Det betyder att vi saknar skydd mot den eftersom vi aldrig haft den innan.
    Den dödade också, liksom alla influensor och banala infektioner dör folk av den i komplikationer. 

Såhär 30 år senare är vinterkräksjukan inte ett stort problem och den är mycket mildare än den var första gången. Exakt samma är det med Corona.

Men jag tror att fakta inte biter i en sån här tråd. Det finns alltför många faktaresistenta med en egen dold agenda. De vill sprida panik bland människor för att det är så himla roligt...
  • Anonym (de)
    hawthorne skrev 2020-03-06 08:30:28 följande:
    Tror du att man kan stoppa spridningen av en vanlig säsongsinfluensa också?

En hel del minns vinterkräksjukan då den gjorde entré på 1980-90-talet nån gång.
    Spridningen var enorm tack vare att den, liksom Corona, var en förstagångsinfektion. Det betyder att vi saknar skydd mot den eftersom vi aldrig haft den innan.
    Den dödade också, liksom alla influensor och banala infektioner dör folk av den i komplikationer. 

Såhär 30 år senare är vinterkräksjukan inte ett stort problem och den är mycket mildare än den var första gången. Exakt samma är det med Corona.

Men jag tror att fakta inte biter i en sån här tråd. Det finns alltför många faktaresistenta med en egen dold agenda. De vill sprida panik bland människor för att det är så himla roligt...
    Man kunde förhindra att spridningen av SARS 2002 blev så stor. Alla fall i Sverige har varit i samband med folk som varit i Iran, Italien eller Kina och kommit hem, så självklart kan man minska spidningen om man vill. Med vanlig influensa gör man inte det eftersom det finns vaccin som skyddar.

Fakta är att det här kan bli liknande Spanska sjukan för 100 år sedan, och antalet döda kan bli många miljoner. Man ska ju inte skapa panik hos folk men alla borde göra vad de kan för att minska spridningen. 
  • Anonym (de)
    uhsumkat skrev 2020-03-05 19:04:05 följande:

Nej jag är inte rädd för Corona.

Jag är mer  rädd för alla de som gör allt för att skapa panik och hysteri kring bland annat Corona.

Om vi får en stor spridning av viruset så kommer antagligen miljoner dö av det. Det är du inte rädd för?
  • Anonym (Orolig)

UD avråder nu ifrån resor till norra Italien och städer i Sydkorea! 
    www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/italien---avradan/

www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/sydkorea---avradan/

Nu är över 100 055 personer smittade i världen av coronaviruset enligt
    Johns Hopkins Universitys senaste statistik.

3 398 personer har dött. 

Majoriteten av de smittade och de som dött finns i Kina. 

Över 90 länder har nu fått fall av coronaviruset. Värst drabbat vad gäller smittade utanför Kina är Sydkorea. I Europa är Italien värst drabbat, där har 3858 personer smittats och 148 personer har dött.

Sverige har nu 101 smittofall.

Samtidigt har också 55 672 av de 100 052 fallen blivit friskförklarade. Sannolikt är de friskförklarade många fler, eftersom sjukvården inte prioriterar att uppdatera dessa under virusets utbrott.

Mer info finns här:
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

• Anonym (Orolig)

Coronaviruset har fått människor att undvika ta i hand, men istället har en ny variant av hälsning uppkommit:The Wuhan shake

Coronavirus-inspired 'Wuhan Shake' replaces handshakes in social media footage

www.fox29.com/news/coronavirus-inspired-wuhan-shake-replaces-handshakes-in-social-media-footage

Handtvättardans: Myndighetens informationsvideo blev till en dans och är nu viral
    Kolla in corona-dansen som blivit viral på nätet
    www.expressen.se/tv/nyheter/sa-dansar-du-virala-coronadansen-och-det-betyder-den/

Den här kanske ni redan sett?

Coronavirus medical staff dance with quarantined patients in Wuhan
Svar på tråden Corona , är du rädd?