• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (de)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-06 15:35:17 följande:

Coronaviruset har fått människor att undvika ta i hand, men istället har en ny variant av hälsning uppkommit:The Wuhan shake

Coronavirus-inspired 'Wuhan Shake' replaces handshakes in social media footage

www.fox29.com/news/coronavirus-inspired-wuhan-shake-replaces-handshakes-in-social-media-footage

Handtvättardans: Myndighetens informationsvideo blev till en dans och är nu viral
    Kolla in corona-dansen som blivit viral på nätet
    www.expressen.se/tv/nyheter/sa-dansar-du-virala-coronadansen-och-det-betyder-den/

Den här kanske ni redan sett?

Coronavirus medical staff dance with quarantined patients in Wuhan
    Kom att tänka på att troligtvis kommer Coronaviruset öka antalet germofober med tanke på att det inte finns vaccin på 1 år och det redan informeras om hur man kan undvika få virus på händerna. 
  • Anonym (de)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-06 15:35:17 följande:

Coronaviruset har fått människor att undvika ta i hand, men istället har en ny variant av hälsning uppkommit:The Wuhan shake

Coronavirus-inspired 'Wuhan Shake' replaces handshakes in social media footage

www.fox29.com/news/coronavirus-inspired-wuhan-shake-replaces-handshakes-in-social-media-footage

Handtvättardans: Myndighetens informationsvideo blev till en dans och är nu viral
    Kolla in corona-dansen som blivit viral på nätet
    www.expressen.se/tv/nyheter/sa-dansar-du-virala-coronadansen-och-det-betyder-den/

Den här kanske ni redan sett?

Coronavirus medical staff dance with quarantined patients in Wuhan
    Hälsningen var inte alls dum! Varför inte? Man har ju redan skydd på fötterna, och att hälsa på någon har för mig alltid inneburit att jag fått tvätta händerna efteråt ifall jag ska äta nåt med dem sen.
  • hawthorne
    Anonym (de) skrev 2020-03-06 11:29:28 följande:
    Man kunde förhindra att spridningen av SARS 2002 blev så stor. Alla fall i Sverige har varit i samband med folk som varit i Iran, Italien eller Kina och kommit hem, så självklart kan man minska spidningen om man vill. Med vanlig influensa gör man inte det eftersom det finns vaccin som skyddar.

Fakta är att det här kan bli liknande Spanska sjukan för 100 år sedan, och antalet döda kan bli många miljoner. Man ska ju inte skapa panik hos folk men alla borde göra vad de kan för att minska spridningen. 
    Så du menar att det här kan bli nya spanska sjukan?
    Och det säger du för att?

Så du menar att världens alla experter har fel?
  • Anonym (de)
    hawthorne skrev 2020-03-06 16:19:38 följande:
    Så du menar att det här kan bli nya spanska sjukan?
    Och det säger du för att?

Så du menar att världens alla experter har fel?
    Ok efter lite googlande så verkar de hittills säga att det nog inte kommer bli lika illa som Spanska sjukan. Då var det ingen som tog det på allvar och det var en av anledningarna som jag förstått det att den spreds så mycket. Nu har vi ju mer kunskap och förberedelser och folk som blivit informerade om hur man kan minska riskerna för spridning. Men detta är ju värre än vanlig säsongsinfluensa så man ska inte undervärdera virusets farlighet.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (de) skrev 2020-03-06 16:52:16 följande:
    Ok efter lite googlande så verkar de hittills säga att det nog inte kommer bli lika illa som Spanska sjukan. Då var det ingen som tog det på allvar och det var en av anledningarna som jag förstått det att den spreds så mycket. Nu har vi ju mer kunskap och förberedelser och folk som blivit informerade om hur man kan minska riskerna för spridning. Men detta är ju värre än vanlig säsongsinfluensa så man ska inte undervärdera virusets farlighet.
    Håller med att man inte ska undervärdera risken, även om en hel del kanske inte blir jättesjuka, så måste man tänka på risken att smitta andra,
    speciellt för de som är i riskgrupperna.
    Cancersjuk småbarnsmor ser rött på de som trotsar corona-karantän: ?Vi andra kan dö av detta

På kort tid har coronviruset orsakat stora problem i flera delar av världen. Förutom att tiotusentals insjuknat så har flera dött till följd av smittan.

I Norge har hundratals invånare satts i karantän för att förhindra spridning av smittan, som tar över allt mer. Men trots restriktionerna så är det många som trotsar karantän. Detta får cancersjuka småbarnsmamman Rebecca Island att se rött.

Det var Dagrun Waag, vårdkontakt i norska Bergens kommun, som gick ut med uppmaningen:

? Vi har fått flera rapporter om personer som vi antog var i hemkarantän, lever som de normalt sett gör, bortsett från att de inte går till jobbet. Tips säger att dessa personer lämnar sin karantän för att gå till affären och till gymmet bland annat. Detta får man inte göra, säger Dagrun Waag till Bergens Tidende, enligt Dagbladet.

Vi vet att coronaviruset sprids via närkontakt med andra människor, därför bör smittade, eller eventuellt smittade stanna hemma från sociala ytor där man delar toaletter och annat. Därför har flera svenska skolor stängt igen tillfälligt.

Trots detta bryter folk mot karantänuppmaningen, och rör sig på platser där det finns mycket folk. Detta gör småbarnsmamman Rebecca Island upprörd. På grund av hennes cancer hör hon till den grupp som riskerar drabbas hårt av viruset.

36-åriga Rebecca har dåligt immunförsvar på grund av den cancerbehandling hon genomgår, därför känner hon med flera som oroar sig över att smittas av viruset, som kostat flera liv.

?Detta gör mig vansinnigt frustrerad. Som cancersjuk småbarnsmor som kämpar för att överleva sin sjukdom som vill ta livet av mig är jag helt beroende av min hälsa och den hjälp jag kan få på sjukhuset?, skriver Rebecca.

I ett längre debattinlägg i norska Dagbladet skriver hon även att ?Vi andra kan dö av detta?.

Hennes uppmaning har fått stor respons av många som delat hennes inlägg, varpå hon skrivit ett till om sin tacksamhet.

Dela gärna denna mammas kloka ord. Respektera smittan och vad den gör med folk som har dåligt immunförsvar eller redan är sjuka.

www.msn.com/sv-se/nyheter/coronavirus/cancersjuk-sm%c3%a5barnsmor-ser-r%c3%b6tt-p%c3%a5-de-som-trotsar-corona-karant%c3%a4n-%e2%80%9dvi-andra-kan-d%c3%b6-av-detta%e2%80%9d/ar-BB10Q1Qp?li=BBqxHCr&ocid=mailsignout

• hawthorne
    Anonym (de) skrev 2020-03-06 16:52:16 följande:
    Du ska inte tro så jäkla mycket. Du ska heller inte tro att tro är samma som att det är sant.

Spanska sjukan bröt ut i samband med att första världskriget tog slut. Det spreds fort med hemvändande soldater. Eftersom det varit brist på näring och mat i stora delar av världen hade människor generellt ett nedsatt immunförsvar. Spanska sjukan var ett förstagångsvirus, alltså saknades immunförsvar helt och hållet.

DET gjorde att det spreds fort och omfattande.

Att de inte tog det på allvar är något du väger in själv, dvs sprider falsarier för att försöka sprida panik idag.
    Sluta med sånt trams.
  • Anonym (de)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-06 17:15:40 följande:
    Håller med att man inte ska undervärdera risken, även om en hel del kanske inte blir jättesjuka, så måste man tänka på risken att smitta andra,
    speciellt för de som är i riskgrupperna.
    Cancersjuk småbarnsmor ser rött på de som trotsar corona-karantän: ?Vi andra kan dö av detta

På kort tid har coronviruset orsakat stora problem i flera delar av världen. Förutom att tiotusentals insjuknat så har flera dött till följd av smittan.

I Norge har hundratals invånare satts i karantän för att förhindra spridning av smittan, som tar över allt mer. Men trots restriktionerna så är det många som trotsar karantän. Detta får cancersjuka småbarnsmamman Rebecca Island att se rött.

Det var Dagrun Waag, vårdkontakt i norska Bergens kommun, som gick ut med uppmaningen:

? Vi har fått flera rapporter om personer som vi antog var i hemkarantän, lever som de normalt sett gör, bortsett från att de inte går till jobbet. Tips säger att dessa personer lämnar sin karantän för att gå till affären och till gymmet bland annat. Detta får man inte göra, säger Dagrun Waag till Bergens Tidende, enligt Dagbladet.

Vi vet att coronaviruset sprids via närkontakt med andra människor, därför bör smittade, eller eventuellt smittade stanna hemma från sociala ytor där man delar toaletter och annat. Därför har flera svenska skolor stängt igen tillfälligt.

Trots detta bryter folk mot karantänuppmaningen, och rör sig på platser där det finns mycket folk. Detta gör småbarnsmamman Rebecca Island upprörd. På grund av hennes cancer hör hon till den grupp som riskerar drabbas hårt av viruset.

36-åriga Rebecca har dåligt immunförsvar på grund av den cancerbehandling hon genomgår, därför känner hon med flera som oroar sig över att smittas av viruset, som kostat flera liv.

?Detta gör mig vansinnigt frustrerad. Som cancersjuk småbarnsmor som kämpar för att överleva sin sjukdom som vill ta livet av mig är jag helt beroende av min hälsa och den hjälp jag kan få på sjukhuset?, skriver Rebecca.

I ett längre debattinlägg i norska Dagbladet skriver hon även att ?Vi andra kan dö av detta?.

Hennes uppmaning har fått stor respons av många som delat hennes inlägg, varpå hon skrivit ett till om sin tacksamhet.

Dela gärna denna mammas kloka ord. Respektera smittan och vad den gör med folk som har dåligt immunförsvar eller redan är sjuka.

www.msn.com/sv-se/nyheter/coronavirus/cancersjuk-sm%c3%a5barnsmor-ser-r%c3%b6tt-p%c3%a5-de-som-trotsar-corona-karant%c3%a4n-%e2%80%9dvi-andra-kan-d%c3%b6-av-detta%e2%80%9d/ar-BB10Q1Qp?li=BBqxHCr&ocid=mailsignout

Ja och det är ju det flera av oss här försökt framföra också att man är inte rädd själv kanske, men rädd för att de i riskgrupper blir smittade. Men många verkar bara slå dövörat till och inte bry sig.
  • Familjefaren

Den här hysterin är sjukt överdriven.

Det var samma med svininfluensan, medierna tjatar om det och gör så att folk får det på hjärnan. Det kommer på sin höjd bli några hundratals fall i Sverige, och sen kommer rapporteringen tonas ner, och corona kommer aldrig eller sällan nämnas i media igen. Kan rekommendera er att lyssna på detta radioprogram.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1438633?programid=3117

• hawthorne
    Anonym (de) skrev 2020-03-06 17:47:08 följande:
    Ja och det är ju det flera av oss här försökt framföra också att man är inte rädd själv kanske, men rädd för att de i riskgrupper blir smittade. Men många verkar bara slå dövörat till och inte bry sig.
    Det här gäller ALLA influensor, inte bara Corona. 
    Så ska man diskutera multisjukas svårigheter och smittor ska diskussionen föras på en generell nivå.
    Nu blir det bara ytterligare ett instrument i trollens händer.
  • Anonym (de)
    hawthorne skrev 2020-03-06 17:54:21 följande:
    Det här gäller ALLA influensor, inte bara Corona. 
    Så ska man diskutera multisjukas svårigheter och smittor ska diskussionen föras på en generell nivå.
    Nu blir det bara ytterligare ett instrument i trollens händer.
    Men har du missat att det inte går att vaccinera sig mot Corona ännu? Det är ju därför folk i riskgrupperna kan känna oro inför att bli smittade.
Svar på tråden Corona , är du rädd?