Anonym (Nojja) skrev 2020-03-04 18:23:20 följande:
Eftersom viruset INTE är luftburet sprids det inte via planets ventilationssystem. Du kan däremot få det om något runt dig nyser/hostar och du får in dropsmittan i tex mun eller ögon. Du blir inte sjuk av att få det på tex din hand, dvs om du inte sedan pillar dig i näsa, mun eller ögon med den handen.
Tror det är dags att vi kollektivt anmäler dig Pentra, det är inte bra för någon (men säkert underhållande för dig) att upprepade gånger sprida falsk och felaktig information. Skärp dig!
Helt riktigt. Jag är ingen expert på området, men jag följer nyheterna varje dag och flera gånger per dag och alla experter säger att smittan sprids via droppar som man hostar ut.
Men vad som är lite mer illa är att jag också läste att smittan kan överleva på ytor i flera dagar, så kostar någon på ett bord och du två dagar senare tar i det borde och sedan lägger in en snus med den handen så kanske du är smittad.
Eller tar i ett handtag, en dörr som någon tagit i efter att ha kostat i handen.
Eller kanske går på Ica maxi och drar i en dragkorg, håller i en kundvagn eller trycker på kortläsaren efter att någon annan varit där och hostat.