• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (Nojja)
    Pentra skrev 2020-03-04 13:03:07 följande:

Nej, jag VET att viruset far runt i hela planet och drabbar de med svagast immunförsvar hårdast. Men, även genetiska faktorer spelar in. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Eftersom viruset INTE är luftburet sprids det inte via planets ventilationssystem. Du kan däremot få det om något runt dig nyser/hostar och du får in dropsmittan i tex mun eller ögon. Du blir inte sjuk av att få det på tex din hand, dvs om du inte sedan pillar dig i näsa, mun eller ögon med den handen.

Tror det är dags att vi kollektivt anmäler dig Pentra, det är inte bra för någon (men säkert underhållande för dig) att upprepade gånger sprida falsk och felaktig information. Skärp dig!
  • Bejje
    Anonym (Nojja) skrev 2020-03-04 18:23:20 följande:
    Eftersom viruset INTE är luftburet sprids det inte via planets ventilationssystem. Du kan däremot få det om något runt dig nyser/hostar och du får in dropsmittan i tex mun eller ögon. Du blir inte sjuk av att få det på tex din hand, dvs om du inte sedan pillar dig i näsa, mun eller ögon med den handen.

Tror det är dags att vi kollektivt anmäler dig Pentra, det är inte bra för någon (men säkert underhållande för dig) att upprepade gånger sprida falsk och felaktig information. Skärp dig!
    Helt riktigt. Jag är ingen expert på området, men jag följer nyheterna varje dag och flera gånger per dag och alla experter säger att smittan sprids via droppar som man hostar ut.

Men vad som är lite mer illa är att jag också läste att smittan kan överleva på ytor i flera dagar, så kostar någon på ett bord och du två dagar senare tar i det borde och sedan lägger in en snus med den handen så kanske du är smittad.

Eller tar i ett handtag, en dörr som någon tagit i efter att ha kostat i handen.
    Eller kanske går på Ica maxi och drar i en dragkorg, håller i en kundvagn eller trycker på kortläsaren efter att någon annan varit där och hostat.
  • Bejje

Ursäkta min felstavning ovan, går ju tyvärr fortfarande efter alla år inte att rätta felstavningar hos familjeliv, så det går inte göra något åt.

• Tow2Mater
    Bejje skrev 2020-03-04 18:42:54 följande:
    Helt riktigt. Jag är ingen expert på området, men jag följer nyheterna varje dag och flera gånger per dag och alla experter säger att smittan sprids via droppar som man hostar ut.

Men vad som är lite mer illa är att jag också läste att smittan kan överleva på ytor i flera dagar, så kostar någon på ett bord och du två dagar senare tar i det borde och sedan lägger in en snus med den handen så kanske du är smittad.

Eller tar i ett handtag, en dörr som någon tagit i efter att ha kostat i handen.
    Eller kanske går på Ica maxi och drar i en dragkorg, håller i en kundvagn eller trycker på kortläsaren efter att någon annan varit där och hostat.
    Men bordet och liknande verkar kunna saneras lätt med ett drag av en alkotrasa medan du måste gnugga händerna i tvål och alkosprit i nån minut.... tycker inte det går ihop...
  • Bejje

Jag vet inte hur det där fungerar, men har svårt att tro att man måste gnugga i några minuter för att döda det på händerna.

Jag har i många herrans år alltid haft en pumpflaska med handsprit på jobbet för att jag är lite äcklad av bakterier.

Kan tilläggas att jag är IT-tekniker och får ibland vidröra mycket möss och tangentbord som är vidriga. Dessutom är jag snusare, så tar aldrig en ny snus i munnen innan jag dränkt händerna i handsprit.

Denna taktik verkar fungera. Är otroligt sällan sjuk och när jag väl är det är det bara en enkel förkylning. Får aldrig feber (vad jag vet) eller något allvarligare.

Alla influensor som kommit och gått genom senaste åren har jag nog helt duckat.

• Anonym (Nojja)
    Bejje skrev 2020-03-04 18:42:54 följande:

Absolut! Men det räcker inte med att du får det på handen, du måste ju sedan föra indropsmittan i kroppen (tex mun, näsa, öga). Så låt bli att slicka på ytor och pilla dig inte i ansiktet så är du hyfsat säker.

Lite oklart är det dock fortfarande med ytor. Vissa uppgifter säger att viruset dör ganska snabbt när det kommer utanför kroppen. Det som tyder på annat är väl än så länge den tyska studien som kom fram till maximalt 9 dagar och i snitt 4-5 dagar. Om jag inte minns fel var den studien gjord på ett annat virus som man tror liknar Corona.
  • Bejje
    Anonym (Nojja) skrev 2020-03-04 19:05:21 följande:
    Absolut! Men det räcker inte med att du får det på handen, du måste ju sedan föra indropsmittan i kroppen (tex mun, näsa, öga). Så låt bli att slicka på ytor och pilla dig inte i ansiktet så är du hyfsat säker.

Lite oklart är det dock fortfarande med ytor. Vissa uppgifter säger att viruset dör ganska snabbt när det kommer utanför kroppen. Det som tyder på annat är väl än så länge den tyska studien som kom fram till maximalt 9 dagar och i snitt 4-5 dagar. Om jag inte minns fel var den studien gjord på ett annat virus som man tror liknar Corona.
    I vilket fall så är jag extra försiktig nu, men är i regel det annars också. Så fort jag tagit i ytor som jag vet att andra tagit i frekvent, så tar jag handsprit innan jag gör saker som lägga in en snus i munnen eller klia mig i ögonen.

En stor flaska tar slut ganska snabbt på jobbet då jag kanske använder handspriten 10 ggr per dag ibland. Beror helt på hur mycket jag varit ute och tagit på saker som andras tangentbord, möss, tagit i hand, toalettbesök och annat.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (de) skrev 2020-03-04 18:17:57 följande:

Ja det var samma för mig, helt slut på konserver! Som att folk förbereder sig på en zombieapokalyps!

Ja, först var det munskydden som tog slut, nu är det slut på handspriten och på nyheterna har de visat butiker som har haft helt tomt på konserver. Tydligen har även saker som handvevade radioapparater och annat "krigs-krismaterial" också strålande åtgång.
  • Bejje

Det där med handvevade radios låter lite väl apokalyptiskt.
    Det är ju inte så att all vår elförsörjning slås ut p.g.a. Corona, men även om det hade varit så illa, så hade jag föredragit ett stort paket batterier och en radio som går på batteri. Innan alla dessa batterier tar slut, så har inte elen återställts innan dess så lär den inte göra det och därmed är det en otroligt allvarlig situation liknande Zombieutbrott eller annat som så klart aldrig kommer hända.

Min taktik inför en riktig allvarlig situation (som inte Corona är) är att ha mat nog att klara mig ett par veckor hemma och samma sekund som jag inser att det kan bli riktigt allvarligt, då använder jag alla pengar jag har (innan de bli oanvändbara) på att köpa allt jag behöver.

Om pengarna blir värdelösa, så stormar man butiker och tar det man behöver och fyller upp en hel kombibil till taket.
    Tror dock aldrig något liknande kommer hända, inte under min livstid i alla fall.

• Anonym (Orolig)

Totalt är nu 52st smittade av Covid-19 i Sverige, de flesta i Stockholm. Prognosen för Sveriges BNP sänks nu för 2020.

Vi vet ju helt enkelt inte hur illa detta kommer bli, det kan bara tiden utvisa.

Svar på tråden Corona , är du rädd?