• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-02 20:33:20 följande:

Jag drar en parallellt. Är arg på män som smIttar ner kvinnor med HPV virus och män som struntar i kondom/skydd och ger oss kvinnor könssjukdomar. Lika oansvarigt det. Händer globalt det med.

Det är ingen parallell, du byter ämne och kör whataboutism.
  • Anonym (de)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-02 20:51:34 följande:
    Ja hemskt. 

Varför man inte ville stoppa detta i tid förstår jag inte. 
    Som att myndigheterna är så rädda för att sätta gränser. 
    Sverige är så mesigt, som vanligt!
  • Drottningen1970

Jo jag är rädd och har dessutom fått mitt barn att tvätta händerna helt frivilligt och sluta tjata om att åka till teneriffa. Så nåt gott kom det ur det...

• Anonym (Belägg för oro)

Det spridit sig snabbt från bara januari. Det som är irriterar mest är varför så många från just Kina fortsatte att resa ut o världen och deras myndigheter låtsades som ingenting så spreds det som bara den. Se bara så många som fortsatte resa från landet med smittan vidare mer än månad efter första utbrottet.

Läste i Aftonbladet att man precis nyligen förbjudit i Kina har förbjudit katter och hundar som matförsäljning. Bläää!! Visste inte att människor åt detta!

Tror att det fler som har dött, eftersom det har dött så många på kort tid i Sydkorea, Iran och Italien där de precis nyligen har fått smittan.

• Bejje

OM man inte känner någon i riskgruppen, alltså vanligtvis folk från 75 år och uppåt eller annars multisjuka människor och själv är betydligt yngre, så har man nog inget att oroa sig över sjukdomsmässigt i alla fall.

Däremot kan man som sparare i fonder eller aktier känna att alla ens pengar bara försvinner för att börserna störtdyker och pengarna bara försvinner.

Vet inte om jag skrev det tidigare, men jag har förlorat ca 50 000 kr i sparande på ca 1,5 vecka och allt är p.g.a. Corona och den allt för stora rädslan för det.

Förhoppningsvis ebbar rädslan ner snart och börserna börjar gå upp igen, ja redan i USA har ju börserna gjort det, men för mig som har fonder som är baserade på svenska företags aktier så har tyvärr inte stockholmsbörsen ännu släppt rädslan. Började bra imorse, men störtdök igen under dagen.

Men nej, att bli sjuk är jag inte rädd för. Vaccinerar mig aldrig någonsin mot influensor och jobbar och rör mig runt mycket folk, men får aldrig någon allvarlig sjukdom. Får oftast inte ens feber. Fick feber för ett par månader sedan. Innan dess var det nog 5 år sedan och blir jag förkyld så snorar jag lite och sen blir det inte värre än så även om massa folk runtom mig verkar "dödssjuka".

• Anonym (jösses)
    Anonym (Belägg för oro) skrev 2020-03-02 21:53:45 följande:

Det spridit sig snabbt från bara januari. Det som är irriterar mest är varför så många från just Kina fortsatte att resa ut o världen och deras myndigheter låtsades som ingenting så spreds det som bara den. Se bara så många som fortsatte resa från landet med smittan vidare mer än månad efter första utbrottet.

Läste i Aftonbladet att man precis nyligen förbjudit i Kina har förbjudit katter och hundar som matförsäljning. Bläää!! Visste inte att människor åt detta!

Tror att det fler som har dött, eftersom det har dött så många på kort tid i Sydkorea, Iran och Italien där de precis nyligen har fått smittan.

Ja jag tänkte också på det, man lät alla bara fortsätta resa och inte ens var det reseförbud in i kina då....helt knäppt.

Jaha ok, så det är farligt att äta katter och hundar för dem nu? Att de åt hund visste jag men inte katt, usch äckligt oavsett.

Jag tror också det är värre än de säger, tror fler yngre har drabbats än man säger. 
  • Anonym (jösses)
    Bejje skrev 2020-03-02 21:57:29 följande:

OM man inte känner någon i riskgruppen, alltså vanligtvis folk från 75 år och uppåt eller annars multisjuka människor och själv är betydligt yngre, så har man nog inget att oroa sig över sjukdomsmässigt i alla fall.

Däremot kan man som sparare i fonder eller aktier känna att alla ens pengar bara försvinner för att börserna störtdyker och pengarna bara försvinner.

Vet inte om jag skrev det tidigare, men jag har förlorat ca 50 000 kr i sparande på ca 1,5 vecka och allt är p.g.a. Corona och den allt för stora rädslan för det.

Förhoppningsvis ebbar rädslan ner snart och börserna börjar gå upp igen, ja redan i USA har ju börserna gjort det, men för mig som har fonder som är baserade på svenska företags aktier så har tyvärr inte stockholmsbörsen ännu släppt rädslan. Började bra imorse, men störtdök igen under dagen.

Men nej, att bli sjuk är jag inte rädd för. Vaccinerar mig aldrig någonsin mot influensor och jobbar och rör mig runt mycket folk, men får aldrig någon allvarlig sjukdom. Får oftast inte ens feber. Fick feber för ett par månader sedan. Innan dess var det nog 5 år sedan och blir jag förkyld så snorar jag lite och sen blir det inte värre än så även om massa folk runtom mig verkar "dödssjuka".

Man kan inte alltid veta hur man reagerar på ett nytt virus heller och som någon annan skrev i en coronatråd som fick nedsatt lungfunktion av svininfluensan, tänk då vad corona kan göra även om du blir frisk...
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2020-03-02 21:57:29 följande:

Haha, jag kollade nyss mitt PPM-sparande. Jag slår dig med coronalängder, bara där har jag "förlorat" 75.000 på en vecka - men det har förstås rättat till sig någon gång i framtiden då jag går i pension.

Du får satsa på bearfonder - fast den sortens förändringar brukar innebära att det vänder åt andra hålletGlad
  • Anonym (inte rädd att flyga)
    FDFMGA skrev 2020-03-02 22:06:18 följande:
    Haha, jag kollade nyss mitt PPM-sparande. Jag slår dig med coronalängder, bara där har jag "förlorat" 75.000 på en vecka - men det har förstås rättat till sig någon gång i framtiden då jag går i pension.

Du får satsa på bearfonder - fast den sortens förändringar brukar innebära att det vänder åt andra hålletGlad
    Usch vad deppigt. Jag orkar inte ens kolla men idag har börserna vänt upp en smula.

Fast nu får vi kanske spridning i USA och då blir det källaren igen gissar jag.
    Italien är redan rökt m.a.p. tillväxtprognos, UK också men det var ju redan Brexits förtjänst. Kinas produktionsbortfall och inställd business/besök överallt där man hör något lär inte hjälpa heller. :-\
  • Anonym (de)
    FDFMGA skrev 2020-03-02 22:06:18 följande:

Det säger väl inte så mycket om vi inte vet hur mycket du har totalt i sparande.
Svar på tråden Corona , är du rädd?