• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (Kvinna)
    Skola portar återvändande elever efter sportlovet

Lugnets skola i Hammarby sjöstad, Stockholm, tillåter inte att elever som varit i Norditalien, Kina eller Iran under lovet kommer tilllbaka till skolan under måndagen. Det rapporterar Dagens Nyheter. Detta för att undvika risken för eventuell smittspridning av corona enligt skolan.

Beslutet går snäppet längre än Stockholms stads policy, som innebär att enbart elever som uppvisar symtom efter att ha varit i drabbade områden  ska stanna hemma.

staffanstorp.se/2020/02/28/beslut-med-anledning-av-coronavirusspridningen/

• Anonym (Orolig)

Butiker märker av hamstring

Torrvaror och konserver säljer stort

Oron för Coronaviruset har i helgen lett till en kraftig ökning i försäljningen av torrvaror och konserver i flera stora matbutiker.

-Försäljningen av torrvaror som pasta, ris och olika typer av konserverad mat ökade med 60 procent. Det är helt otroligt, säger de på Coop i Bromma.

På en större icabutik i Stockholm säger man sig aldrig ha varit med om något liknande. Även utanför Stockholm märks hamstring. -Folk har tyckt att det varit tomt i hyllorna, säger de på Willys i Mölndal.

Informationen kommer från Texttv.

• Anonym (Anthonia)

Varför stoppar dom inte den där killen som print måste åka till Italien. Man kunde införa ett reseförbud iaf ett tag tills man vet lite mer om smitta. Den här killen tänker iaf åka. Oavsett smittorisk.

• Anonym (Kvinna)

Beredskapen suger.
    Vi är inte alls förberedda.
    Vi har ju inte ens platser till vårdsökande som det är nu.

Vi har hamstrat så vi ska kunna klara oss.
    Tror på riktigt att det skulle kunna gå illa i en butik om folk får panik.

• Anonym (Anthonia)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-03-02 11:36:37 följande:

Beredskapen suger.

Vi är inte alls förberedda.

Vi har ju inte ens platser till vårdsökande som det är nu.

Vi har hamstrat så vi ska kunna klara oss.

Tror på riktigt att det skulle kunna gå illa i en butik om folk får panik.

Och man vet inte vilka man möter i butiker heller. Smittade eller inte ??

Jag är också ganska förberedd.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Anthonia) skrev 2020-03-02 11:43:15 följande:
    Och man vet inte vilka man möter i butiker heller. Smittade eller inte ??

Jag är också ganska förberedd.
    Exakt!
    De kan vara var som helst.

BRA!
  • Anonym (Läskigt)

Är der ok att besöka badhus och simma?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Anthonia) skrev 2020-03-02 11:36:13 följande:

Varför stoppar dom inte den där killen som print måste åka till Italien. Man kunde införa ett reseförbud iaf ett tag tills man vet lite mer om smitta. Den här killen tänker iaf åka. Oavsett smittorisk.

Det kan ju bli så att de som ändå väljer att åka till en plats med mycket smittspridning blir fast där, och inte kan komma tillbaka. Folkhälsoinsititutet vill nu dra in flygtillståndet helt för IranAir pgr av smittläget i Iran. Samma sak kan hända med fler flygbolag framöver också.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-02 12:46:08 följande:

Är der ok att besöka badhus och simma?

Personligen undviker jag allt sånt nu, dvs platser där många människor samlas som biografer, simhallar, etc
Svar på tråden Corona , är du rädd?