• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Bejje
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-02 10:04:47 följande:

Butiker märker av hamstring

Torrvaror och konserver säljer stort

Oron för Coronaviruset har i helgen lett till en kraftig ökning i försäljningen av torrvaror och konserver i flera stora matbutiker.

-Försäljningen av torrvaror som pasta, ris och olika typer av konserverad mat ökade med 60 procent. Det är helt otroligt, säger de på Coop i Bromma.

På en större icabutik i Stockholm säger man sig aldrig ha varit med om något liknande. Även utanför Stockholm märks hamstring. -Folk har tyckt att det varit tomt i hyllorna, säger de på Willys i Mölndal.

Informationen kommer från Texttv.

Jag såg det där idag, så jag åkte iväg och handlade på Ica Maxi idag i Kalmar.
    Det har pratats om hamstring av konserver, toapapper, frysvaror etc. Men i min butik var allt som vanligt, var inte slut eller ens nära slut på någon av dessa saker eller något annat heller för den delen.

Tror inte folk i Kalmar är så oroliga. Inte jag heller, men det är klart, börjar det poppa upp några bekräftade fall i just Kalmar, ja då kanske jag köper på mig så mycket som möjligt för att slippa åka till affären och möta allt folk på ett tag.
  • Anonym (jösses)
    Bejje skrev 2020-03-02 18:45:49 följande:
    Det har pratats om hamstring av konserver, toapapper, frysvaror etc. Men i min butik var allt som vanligt, var inte slut eller ens nära slut på någon av dessa saker eller något annat heller för den delen.

Tror inte folk i Kalmar är så oroliga. Inte jag heller, men det är klart, börjar det poppa upp några bekräftade fall i just Kalmar, ja då kanske jag köper på mig så mycket som möjligt för att slippa åka till affären och möta allt folk på ett tag.
    Jag läste också om sånt och åkte till coop i en förort i Stockholm men där var det hur fullt som helst också haha 
  • Anonym (de)
    Bejje skrev 2020-03-02 18:45:49 följande:

Det var samma på min Willysbutik i Göteborg, helt som vanligt med konserver och liknande. 
  • Anonym (Orolig)

IranAir får nu inte längre flyga till och från Iran-Sverige, och UD från ALLA resor till Iran, och Sverige har idag fått sitt 15e fall av Covid-19.

Det är nu över 3000 döda av viruset, denna tråkiga utveckling bara fortsätter...

• Anonym (Orolig)

Skulle stå UD avråder från ALLA resor till Iran, pgr av Coronaviruset och att Iran inte rappoterar in verkligt antal smittade och döda.

• Anonym (jösses)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-02 20:16:38 följande:

IranAir får nu inte längre flyga till och från Iran-Sverige, och UD från ALLA resor till Iran, och Sverige har idag fått sitt 15e fall av Covid-19.

Det är nu över 3000 döda av viruset, denna tråkiga utveckling bara fortsätter...

Ja obehagligt. Dessa flyg skulle stoppats och alla från Italien borde satts i hemkarantän...Jag fattar faktiskt inte varför man inte gjorde det, varför inte ta det säkra före det osäkra? Som att de vill ha mer jobb med smittspårning och ett utbrott? 

Hur många av de som varit i Italien är nu smittade med milda symtom och går och smittar andra på jobb och skolor? 
  • Anonym (Elsa)

Jag är inte rädd, inte ens i Italien är många smittade, min bror jobbar i Milano, han känner ingen smittad.

Däremot får han inte komma hem och hälsa på förrän smittan är över. Det handlar om solidaritet, jag är så j-a förbannad på alla idioter som åkt på semester till Italien på sportlovet.

• Anonym (Läskigt)
    Anonym (Elsa) skrev 2020-03-02 20:26:05 följande:

Jag är inte rädd, inte ens i Italien är många smittade, min bror jobbar i Milano, han känner ingen smittad.

Däremot får han inte komma hem och hälsa på förrän smittan är över. Det handlar om solidaritet, jag är så j-a förbannad på alla idioter som åkt på semester till Italien på sportlovet.

Jag drar en parallellt. Är arg på män som smIttar ner kvinnor med HPV virus och män som struntar i kondom/skydd och ger oss kvinnor könssjukdomar. Lika oansvarigt det. Händer globalt det med.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-02 20:21:56 följande:

Ja obehagligt. Dessa flyg skulle stoppats och alla från Italien borde satts i hemkarantän...Jag fattar faktiskt inte varför man inte gjorde det, varför inte ta det säkra före det osäkra? Som att de vill ha mer jobb med smittspårning och ett utbrott? 

Hur många av de som varit i Italien är nu smittade med milda symtom och går och smittar andra på jobb och skolor? 

Ja, det borde varit obligatorisk hemkarantän i minst 14 dagar för ALLA som kommit hem från plats med stor Covid-19 smittspridning.

Människor som varit i Italien och sen rest vidare har nu fört smittan vidare till minst 17 länder
  • Anonym (jösses)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-02 20:42:53 följande:
    Ja, det borde varit obligatorisk hemkarantän i minst 14 dagar för ALLA som kommit hem från plats med stor Covid-19 smittspridning.

Människor som varit i Italien och sen rest vidare har nu fört smittan vidare till minst 17 länder
    Ja hemskt. 

Varför man inte ville stoppa detta i tid förstår jag inte. 
    Som att myndigheterna är så rädda för att sätta gränser. 
Svar på tråden Corona , är du rädd?