Inlägg från: Bejje |Visa alla inlägg
  • Bejje

Corona , är du rädd?

Jag är rädd för Corona för att det förstör mina sparade pengar. Börserna störtdyker, har förlorat 40 000 kr på knappt en vecka, för att min fond har rasat som har aktier i svenska företag.

Men det hade inte hjälpt mycket om jag förutspått detta och bytt till utländska fonder eftersom utländska börser störtdyker också och jag förstår inte varför?

Det är en influensa som i princip alla friska människor överlever utan problem. Ändå skapar det en enorm oro på börserna som tar död på inte bara folks sparande utan skapar enorma hål i ekonomin för företag.

Allt detta har dragits allt för långt, det är sån stor oro att det förstör folks vardag i onödan.

Är inte rädd själv för att bli smittad. Blir jag det så blir det väl som vanligt, jag blir sjuk, kanske i värsta fall får feber, men det brukar inte stoppa mig, går aldrig till sjukvården för sånna småsaker som vissa gör. Stannar oftast inte ens hemma från jobbet om jag inte är extremt febrig, men lite feber och hosta är inget som ska få mig att förlora inkomst.

• Bejje
    Anonym (de) skrev 2020-02-28 23:59:48 följande:
    Undrar om ölmärket Corona tjänar nåt på viruset?
    Kanske är tvärt om, kanske går dåligt? Ingen vill dricka öl som förknippas med detta? :)
  • Bejje
    Anonym (BT) skrev 2020-02-29 01:15:37 följande:
    Tänker du bara på dig själv? Får du inte i alla fall lite dåligt samvete när du smittar dina kollegor så att de behöver stanna hemma? Tänk på att du eller någon du smittar kan föra smittan vidare till någon med nedsatt immunförsvar som riskerar att bli riktigt dålig och kanske till och med dö.
    Om jag blir sjuk så jobbar jag bara hemifrån, jag behöver inte vara på jobbet för att göra mitt jobb, så det är lätt löst.
  • Bejje
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-02 10:04:47 följande:

Butiker märker av hamstring

Torrvaror och konserver säljer stort

Oron för Coronaviruset har i helgen lett till en kraftig ökning i försäljningen av torrvaror och konserver i flera stora matbutiker.

-Försäljningen av torrvaror som pasta, ris och olika typer av konserverad mat ökade med 60 procent. Det är helt otroligt, säger de på Coop i Bromma.

På en större icabutik i Stockholm säger man sig aldrig ha varit med om något liknande. Även utanför Stockholm märks hamstring. -Folk har tyckt att det varit tomt i hyllorna, säger de på Willys i Mölndal.

Informationen kommer från Texttv.

Jag såg det där idag, så jag åkte iväg och handlade på Ica Maxi idag i Kalmar.
    Det har pratats om hamstring av konserver, toapapper, frysvaror etc. Men i min butik var allt som vanligt, var inte slut eller ens nära slut på någon av dessa saker eller något annat heller för den delen.

Tror inte folk i Kalmar är så oroliga. Inte jag heller, men det är klart, börjar det poppa upp några bekräftade fall i just Kalmar, ja då kanske jag köper på mig så mycket som möjligt för att slippa åka till affären och möta allt folk på ett tag.
  • Bejje

OM man inte känner någon i riskgruppen, alltså vanligtvis folk från 75 år och uppåt eller annars multisjuka människor och själv är betydligt yngre, så har man nog inget att oroa sig över sjukdomsmässigt i alla fall.

Däremot kan man som sparare i fonder eller aktier känna att alla ens pengar bara försvinner för att börserna störtdyker och pengarna bara försvinner.

Vet inte om jag skrev det tidigare, men jag har förlorat ca 50 000 kr i sparande på ca 1,5 vecka och allt är p.g.a. Corona och den allt för stora rädslan för det.

Förhoppningsvis ebbar rädslan ner snart och börserna börjar gå upp igen, ja redan i USA har ju börserna gjort det, men för mig som har fonder som är baserade på svenska företags aktier så har tyvärr inte stockholmsbörsen ännu släppt rädslan. Började bra imorse, men störtdök igen under dagen.

Men nej, att bli sjuk är jag inte rädd för. Vaccinerar mig aldrig någonsin mot influensor och jobbar och rör mig runt mycket folk, men får aldrig någon allvarlig sjukdom. Får oftast inte ens feber. Fick feber för ett par månader sedan. Innan dess var det nog 5 år sedan och blir jag förkyld så snorar jag lite och sen blir det inte värre än så även om massa folk runtom mig verkar "dödssjuka".

• Bejje
    FDFMGA skrev 2020-03-02 22:06:18 följande:
    Haha, jag kollade nyss mitt PPM-sparande. Jag slår dig med coronalängder, bara där har jag "förlorat" 75.000 på en vecka - men det har förstås rättat till sig någon gång i framtiden då jag går i pension.

Du får satsa på bearfonder - fast den sortens förändringar brukar innebära att det vänder åt andra hålletGlad
    Vet inte om du slår mig, har nästan samma typ av fond privat som jag har för pension, så med tanke på hur mycket man dragit in till pensionen, så är nog förlusterna ännu större för mig där än privat, men som du säger, det kommer vända och för just pension så är det ingen fara för mig då jag är många år kvar från pension :)
  • Bejje

Någon svarade till FDFMGA om att det är svårt att förstå nedgången utan att veta hur mycket pengar han har.

Nu var det ju pension det gällde för FDFMGA, men för mig tänkte jag mest på privat sparande och för 1,5 vecka hade jag där ca 380 000 kr, idag har jag ca 330 000.

Ganska exakt 50 000 kr back på 1,5 vecka för att folk oroar sig för mycket för Corona.

• Bejje
    Anonym (de) skrev 2020-03-02 22:52:13 följande:
    Ok. Mitt sparande droppade 15% på en dag bara.
    Ja folk har ju olika sparande som ger olika utfall, men i det stora hela har nog i stort sätt alla fonder och aktier gått ner senaste tiden. Klart vissa har gått upp ibland, men i det stora hela har det gått ovanligt mycket ner.

De som haft aktier eller fonder i USA kanske har drabbats mindre än de som har i Asien eller Sverige.

Men min förvåning är att Sveriges börs och aktier har drabbats så hårt trots att vi har NOLL dödsfall och inga allvarliga incidenter. Men det är klart, vi har många företag som har handel med Asien och framförallt Kina och det är ju inte bra förståss när mycket är nedstängt i Kina.
  • Bejje
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-02 23:28:34 följande:
    Jodå, i Kina äter de lite allt möjligt i djurväg. Fladdermus äter de till exempel, det anses vara en delikatess i Kina ! Inte undra på att Zoonoserna som drabbar oss ofta startar i Kina...
    De som jobbar med skydd mott smittspridning säger ju just det att anledningen till att så mycket av allvarliga virus startar i just Kina är för att de har marknader med vilda djur som resten av världen inte har. Det är allmänt känt att virus startar från vilda djur och då är det en dålig idé att driva marknader där massor av folk befinner sig och samtidigt ha massa vilda djur.

Kina har kritiserats för detta vid tidigare utbrott, men inte tagit det på allvar, hoppas dom gör det nu och stänger ner och förbjuder liknande marknader. Deras ekonomi går ju trots allt ofantligt back varende gång något sånt här utbrott sker så det borde inte bara värt att fortsätta tillåta det.
  • Bejje
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-02 23:59:48 följande:
    Ja, tycker absolut de borde stänga ner dessa öppna matmarknaderna i Kina.

Problemet är att det är en mycket gammal tradition i Kina med dessa marknader och är inte så lätt att bryta gamla traditioner. Dessutom är det redan förbjudet att sälja vissa djur som mat i Kina även på dessa marknader, men de säljs där ändå i smyg

Sars härjade 2002-2003 har jag för mig. Det blev nog bättre ett tag efter det, men människors minne är kort, och det som det finns efterfrågan på i matväg brukar ha en tendens att dyka upp igen....och därför har vi nu Covid-19 i 60 av världens länder !
    Ja så är det ju tyvärr, men jag tror och hoppas att Kina nu inser att upprepade "attacker" i form av virus som detta är rejält skadligt för deras ekonomi och mycket värre än proteststormen om de stänger ner marknader med vilda djur.

Tror knappast Kina vill se en nya liknande epidimi om ett par år, nej de vill nog på allvar stänga ner detta nu, det är min gissning i alla fall.
Svar på tråden Corona , är du rädd?