• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (de)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-04 20:28:42 följande:
    Ja, först var det munskydden som tog slut, nu är det slut på handspriten och på nyheterna har de visat butiker som har haft helt tomt på konserver. Tydligen har även saker som handvevade radioapparater och annat "krigs-krismaterial" också strålande åtgång.
    Haha oj! Är baseballträ nästa produkt som kommer gå åt? 
  • Anonym (jösses)

Alltså nu är jag skiträdd det är för många smittade nu som kommit från Italien och Iran och skolorna är öppna och alla låtsas som ingen spridning finns? Tänk om det blir som i Italien??

• Bejje
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-04 22:05:52 följande:

Totalt är nu 52st smittade av Covid-19 i Sverige, de flesta i Stockholm. Prognosen för Sveriges BNP sänks nu för 2020.

Vi vet ju helt enkelt inte hur illa detta kommer bli, det kan bara tiden utvisa.

Nej vi vet inte hur många som drabbas av en enkel influensa.
    Det är vad det kommer vara för de allra flesta. Läser om folk som kanske har blivit smittade, men de hade ingen aning om det för det var inget speciellt, lite hosta osv... tror många skulle tänka som mig, inte tusan hör man av sig till sjukvården om man inte är allvarligt sjuk?

Typ om jag hostar och snorar så självklart hör jag inte av mig till sjukvården.
    Om jag dessutom har feber, så nej, då hör jag inte heller av mig till sjukvården, det är helt normala symptom på en förkylning eller influensa och går över.

Så att de ens hittar smittade måste bero på de som är livrädda och kontaktar sjukvården för minsta lilla.

Troligen skulle jag kunna bli smittad av Corona, men inte ens ha en aning om det. Som sagt, hosta, feber osv, det är inget konstigt, inget man kontaktar vård för.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (de) skrev 2020-03-04 22:20:53 följande:

Haha oj! Är baseballträ nästa produkt som kommer gå åt? 

Kanske det...

Det verkar som att receptfria värktabletter är nästa sak som kanske kommer ta slut. Människor hamstrar det nu. Kina tillverkar en väldigt stor del av världens mediciner.
  • Anonym (de)

Något jag undrar är hur lätt kan man bli smittad av viruset om det finns virus i luften eller om det är en person som har viruset? På TV4 sa de att man behövde ha nära kontakt under lite längre tid för att bli smittad. Stämmer det? T ex om jag sitter på ett tåg och det varit en person med viruset där innan mig som nyst eller hostat några gånger så viruset hamnat i luften och jag kommer in och fångar upp viruset, kommer det göra att jag blir smittad då, eller kräver det snarare en större mängd av viruset?

• Bejje
    Anonym (de) skrev 2020-03-04 23:00:21 följande:

Något jag undrar är hur lätt kan man bli smittad av viruset om det finns virus i luften eller om det är en person som har viruset? På TV4 sa de att man behövde ha nära kontakt under lite längre tid för att bli smittad. Stämmer det? T ex om jag sitter på ett tåg och det varit en person med viruset där innan mig som nyst eller hostat några gånger så viruset hamnat i luften och jag kommer in och fångar upp viruset, kommer det göra att jag blir smittad då, eller kräver det snarare en större mängd av viruset?

Vad jag läst mig till så smittar det i första hand via droppar i luften, d.v.s om någon hostar eller nyser, men mer oroväckande är att studier visar att dessa droppar med virus kan stanna och överleva på ytor i flera dagar.

D.v.s om någon hostar på Ica maxi och det landar på korgen du bär eller kortläsaren du knappar in din kortkod på och du sedan kliar dig i ansiktet, typ ögonen, munnen, ja eller lägger in en snus om man är snusare, då kan det vara kört.

Men oavsett om man är snusare eller inte så verkar det otroligt vanligt att folk på något sätt antingen rör sin egen mun, ögon, näsa eller annat under dygnet som kan få igång smittan.
  • Anonym (de)
    Bejje skrev 2020-03-04 23:33:00 följande:
    Vad jag läst mig till så smittar det i första hand via droppar i luften, d.v.s om någon hostar eller nyser, men mer oroväckande är att studier visar att dessa droppar med virus kan stanna och överleva på ytor i flera dagar.

D.v.s om någon hostar på Ica maxi och det landar på korgen du bär eller kortläsaren du knappar in din kortkod på och du sedan kliar dig i ansiktet, typ ögonen, munnen, ja eller lägger in en snus om man är snusare, då kan det vara kört.

Men oavsett om man är snusare eller inte så verkar det otroligt vanligt att folk på något sätt antingen rör sin egen mun, ögon, näsa eller annat under dygnet som kan få igång smittan.
    Jo men hur mycket krävs? Om man får i sig en enda droppe med viruset, blir man smittad då, eller kräver det en större mängd? Man har väl ett immunförsvar också som kan ta död på en del. Antar att en droppe inte gör att det är kört, för då skulle väl betydligt fler bli smittade. Om en med viruset nyser inne på Ica och dropparna stannar kvar ett tag så blir väl var och varannan som går där personen varit smittad, ifall det smittar med bara en droppe.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (de) skrev 2020-03-04 23:00:21 följande:

Ja, jag har hört från flera källor att detta virus ska kunna leva mellan 5-9 dagar på en hård yta tex plast, metall etc Vet ej om det stämmer, men om det stämmer, tänk då om nån hostar i händerna och sen tar i ett dörrhandtag, stoppknappen på bussen etc så kan ju nästa person som rör vid samma ställe och sen tar sig i ansiktet bli smittad även flera dar efteråt.

Tror de sa på tv att man behöver umgåtts med en smittad i ca 15minuter för att bli smittad. Men blir man nyst eller hostad på så tror jag det går snabbare.

Vanligt influensavirus så dör viruset på en hård yta vanligen efter ca 2 timmar har jag hört. Det kan ju vara en förklaring till varför detta nya virus smittar mycket lättare än vissa andra virus (att det är mer seglivat).

Det har att göra med R0 (R-noll) (R-not), dvs hur många varje smittad person sprider viruset vidare till. Vanlig säsonginfluensa har ett R0 på ca 1, detta virus har en högre siffra 2-3 eller ännu mer, vissa säger så högt som 6-7. Dvs varje smittad sprider det vidare till x antal personer.

Sen sprids virus lättare under vintern när det är kallt i luften och ej så fuktigt som på sommaren. Fukten på sommaren tynger ner viruspartiklarna så de cirkulerar kortare tid i luften då, efter någon nyst eller hostat. Därför går säsongsinfluensaspridningen ner på sommaren. Vi får se hur detta virus gör när sommaren kommer.
  • Anonym (Orolig)

60 smittade i Sverige nu, varav ett grundskolebarn som går på samma skola som prinsessan Estelle. Det var ej Estelle som är smittad enligt Hovet. Skolan (Campus Manilla) är nu stängd. Detta är det första barnet som bekräftats smittad av detta virus i Sverige (men smittad utomlands).

Varannan Svensk är oroar sig för Coronaviruset enligt text tv.

På svtplay hittar man Folkhälsomyndighetens presskonferenser om Coronaläget. De hade en sådan igår onsdag och en idag torsdag. På svtplay hittar man också annat relaterat till virusutbrottet om man är intresserad. Bland annat finansministern hade en presskonferens om Coronavirusets effekt på Sveriges ekonomi 2020. De vilö nu införa något de kallar Korttidsjobb (tror jag det kallas)som ska innebära att istället för att varsla nu tex vid denna kris, så ska den anställde kunna gå ner i antal arbetstimmar per vecka. För mer info se svtplay.

• Anonym (Orolig)

Många nya Covid-19 smittade upptäckta idag, nu har vi 94 smittade totalt i Sverige säger Expressen och Aftonbladet.

Nu verkar det inte öka i enstaka fall längre, utan antalet ökar snabbare. Stockholm och Göteborg har flest fall i Sverige.

Svar på tråden Corona , är du rädd?