Anonym (de) skrev 2020-03-04 23:00:21 följande:
Något jag undrar är hur lätt kan man bli smittad av viruset om det finns virus i luften eller om det är en person som har viruset? På TV4 sa de att man behövde ha nära kontakt under lite längre tid för att bli smittad. Stämmer det? T ex om jag sitter på ett tåg och det varit en person med viruset där innan mig som nyst eller hostat några gånger så viruset hamnat i luften och jag kommer in och fångar upp viruset, kommer det göra att jag blir smittad då, eller kräver det snarare en större mängd av viruset?
Ja, jag har hört från flera källor att detta virus ska kunna leva mellan 5-9 dagar på en hård yta tex plast, metall etc Vet ej om det stämmer, men om det stämmer, tänk då om nån hostar i händerna och sen tar i ett dörrhandtag, stoppknappen på bussen etc så kan ju nästa person som rör vid samma ställe och sen tar sig i ansiktet bli smittad även flera dar efteråt.
Tror de sa på tv att man behöver umgåtts med en smittad i ca 15minuter för att bli smittad. Men blir man nyst eller hostad på så tror jag det går snabbare.
Vanligt influensavirus så dör viruset på en hård yta vanligen efter ca 2 timmar har jag hört. Det kan ju vara en förklaring till varför detta nya virus smittar mycket lättare än vissa andra virus (att det är mer seglivat).
Det har att göra med R0 (R-noll) (R-not), dvs hur många varje smittad person sprider viruset vidare till. Vanlig säsonginfluensa har ett R0 på ca 1, detta virus har en högre siffra 2-3 eller ännu mer, vissa säger så högt som 6-7. Dvs varje smittad sprider det vidare till x antal personer.
Sen sprids virus lättare under vintern när det är kallt i luften och ej så fuktigt som på sommaren. Fukten på sommaren tynger ner viruspartiklarna så de cirkulerar kortare tid i luften då, efter någon nyst eller hostat. Därför går säsongsinfluensaspridningen ner på sommaren. Vi får se hur detta virus gör när sommaren kommer.