• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Drottningen1970

Just nu har jag mest lust att få det överstökat. Dvs. Bli smittad, bli frisk, bli immun och sen boka en resa till bra pris...

• Drottningen1970
    hawthorne skrev 2020-03-08 15:22:38 följande:

Statsepidemiologen säger också att masskarantän sällan lyckas utan den gör bara att spridningen går långsammare.

Det vill säga, precis lika många kommer i slutänden bli sjuka men riskperioden förlängs betydligt. Bra eller dåligt för riskgrupperna att istället för att vara orolig en månad eller två så blir det 6-12 månader eller så.

Det positiva är att Italiens sjukhus inte kommer att bli lika överbelastade utan de får längre tid på sig.

Inget lands sjukhus är rustat för pandemier med massor av patienter på kort tid.

www.svt.se/nyheter/utrikes/statsepidemiologen-om-den-italienska-karantanen-historiskt-har-det-valdigt-sallan-lyckats

Det är väl jättebra att köpa sig tid så att läkemedel och vaccin får en chans att utvecklas...
  • Anonym (de)
    hawthorne skrev 2020-03-08 15:22:38 följande:
    Statsepidemiologen säger också att masskarantän sällan lyckas utan den gör bara att spridningen går långsammare.

Det vill säga, precis lika många kommer i slutänden bli sjuka men riskperioden förlängs betydligt. Bra eller dåligt för riskgrupperna att istället för att vara orolig en månad eller två så blir det 6-12 månader eller så.

Det positiva är att Italiens sjukhus inte kommer att bli lika överbelastade utan de får längre tid på sig.

Inget lands sjukhus är rustat för pandemier med massor av patienter på kort tid.

www.svt.se/nyheter/utrikes/statsepidemiologen-om-den-italienska-karantanen-historiskt-har-det-valdigt-sallan-lyckats
    Och att man hinner kanske får fram ett vaccin under den tiden. 
  • LillaTjockaBertil

Nej, jag är inte rädd för att smittas av Covid-19 för egen del men då det finns en del människor i min närhet som tillhör riskgrupper fruktar jag att någon dessa kommer att stryka med om vi får ett virusitbrott i större skala även i Sverige.

• Anonym (Orolig)

Alla länder som drabbas av detta

har en balansakt med 3 olika faktorer

att ta hänsyn till :

1. Få stopp på pandemin (eller iallafall sakta ner spridningstakten genom tex karantän)

2. Hålla ekonomin igång (iallafall så att folk får mat)

3. Se till att inte sjukhusen blir helt överbelastade

(för då kommer ännu fler att dö pgr av att sjukhusen tvingas prioriera ner vissa).

Vissa länder kommer att välja att koncentrera sig

på bara en av dessa, men alla 3 är viktiga !

Vi kan bara hoppas på att forskarna snart kommer att få fram ett vaccin och även hittar befintliga mediciner som funkar. I Kina har de både testat att behandla svårt sjuka Covid-19 patienter med plasma från nyligen tillfrisknade, samt även en antimalariamedicin, och även flera olika antivirusmediciner som tex hiv-medicin.

Vi får hålla tummarna att de snart lyckas vinna kampen mot viruset !

• Anonym (jösses)

Fan nu står det om skolorna att flera elever är smittade men man får inte veta vilka skolor!!

• Anonym (xxx)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-08 21:37:55 följande:

Fan nu står det om skolorna att flera elever är smittade men man får inte veta vilka skolor!!

Naturligtvis informeras de berörda. 
  • Anonym (jösses)
    Anonym (xxx) skrev 2020-03-08 21:56:56 följande:

Men Uppsala skriver vilka skolor ...
  • Anonym (jösses)
    Anonym (xxx) skrev 2020-03-08 21:56:56 följande:

Men Uppsala skriver vilka skolor ...
Svar på tråden Corona , är du rädd?