• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-10 14:56:59 följande:

Har för mig det var "måttlig risk" för några dagar sedan, men nu är den alltså mycket hög, baserat på två fall. 

Det borde slå hårt mot biografer och teatrar det här tänker jag, för där är väl en av de värsta platserna man kan vara på för att riskera bli smittad.

Ja, det var måttlig risk för nån dag sen, men nu står det på texttv att antalet bekräftade smittade just nu är 341 i Sverige, och de ser att siffran bara ökar för varje dag och dessutom ser det ut som att Sverige nu har inhemsk smittspridning av detta, och det är nog därför de höjer risken för spridning till mycket hög.

Ja, biografer, teatrar, museum, mässor, konserter etc är ju ställen där många samlas samtidigt. Man kan ju fundera över varför Sverige inte stängde ner finalen av Melodifestivalen tex ? De hade krismöte om det tidigare, men de körde tävlingen ändå, med flera tusen i publiken (trots riskerna med tanke på möjlig smittspridning). Kanske inte så lämpligt i detta läge...

Även resebolag drabbas hårt av detta, som tex SAS och andra flygbolag. Har för mig jag läste FlyMe gick nyligen i konkurs...

Det är ju bara att titta på hur situationen ser ut nu olika länder. I italien, de har nu så hög smittspridning, att de fått sätta HELA landet i karantän.

I både Danmark, Frankrike och andra länder har de redan förbjudit ställen där 1000 människor eller fler samlas. Fler än 100 länder i världen har redan fått bekräftade fall, men eftersom inget vaccin finns, och detta är så smittsamt, så kommer smittan fortsätta tills att något av dessa inträffar:

1. Vi får fram ett vaccin och vaccinerar tillräckligt många (att tillräckligt många blir immuna mot detta).

Eller

2. Majoriteten av människor har fått smittan och tillfrisknat från det (och förhoppningsvis därigenom blivit immuna) och viruset sen inte hittar fler att infektera och försvinner.

Se gärna texttv och krisinformation.se för mer info

Folkhälsomyndigheten hade en presskonferens idag ang Coronaläget i Sverige, vid kl 14, den finns också att se nu i efterhand på svtplay.
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-10 16:31:50 följande:

Ja, det var måttlig risk för nån dag sen, men nu står det på texttv att antalet bekräftade smittade just nu är 341 i Sverige, och de ser att siffran bara ökar för varje dag och dessutom ser det ut som att Sverige nu har inhemsk smittspridning av detta, och det är nog därför de höjer risken för spridning till mycket hög.

Ja, biografer, teatrar, museum, mässor, konserter etc är ju ställen där många samlas samtidigt. Man kan ju fundera över varför Sverige inte stängde ner finalen av Melodifestivalen tex ? De hade krismöte om det tidigare, men de körde tävlingen ändå, med flera tusen i publiken (trots riskerna med tanke på möjlig smittspridning). Kanske inte så lämpligt i detta läge...

Även resebolag drabbas hårt av detta, som tex SAS och andra flygbolag. Har för mig jag läste FlyMe gick nyligen i konkurs...

Det är ju bara att titta på hur situationen ser ut nu olika länder. I italien, de har nu så hög smittspridning, att de fått sätta HELA landet i karantän.

I både Danmark, Frankrike och andra länder har de redan förbjudit ställen där 1000 människor eller fler samlas. Fler än 100 länder i världen har redan fått bekräftade fall, men eftersom inget vaccin finns, och detta är så smittsamt, så kommer smittan fortsätta tills att något av dessa inträffar:

1. Vi får fram ett vaccin och vaccinerar tillräckligt många (att tillräckligt många blir immuna mot detta).

Eller

2. Majoriteten av människor har fått smittan och tillfrisknat från det (och förhoppningsvis därigenom blivit immuna) och viruset sen inte hittar fler att infektera och försvinner.

Folkhälsomyndigheten hade en presskonferens idag ang Coronaläget i Sverige, vid kl 14, den finns också att se nu i efterhand på svtplay.

Även i Norge har de restriktoner och stängt mycket evenemang. Jag jobbar inom vården i Norge och min kommjna har ställt in alla kurser, fagdagar och andra möten för att begränsa spridning. Det har även gjorts åtgärder med att begränsa besökande på sjukhus och sykehjem.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-10 16:08:46 följande:

Det är ju lustigt att vi hör inget från de här "det är ju inget farligt, bara som en vanlig förkylning" nu längre.

Ja, så är det. För går de ut och säger, "det är inget farligt, bara som säsongsinfluensan". Sen säger de " nu har toppen på smittspridningen passerats " (trots att det bara är i början). Sen säger de " hamstra inte mat och mediciner, det ser så tråkigt ut och skrämmer bara folk i onödan" Sen bryter smittspridningen ut rejält och då heter det" håll er hemma om ni känner något symptom, besök ingen" etc sen fortsätter spridningen och allmän karantän utlyses (titta på italien) för att försöka sakta ner spridningstakten så mycket som möjligt så att inte sjukhusen blir helt överbelastade.

Om man kan få smittspridningen att inte gå upp som en raket, utan gå långsammare, så finns större chans att sjukvården hinner hjälpa fler.

Alla sanningar genomgår 3 stadier:

1. Först skojar folk om det

2. Sen förnekas det rejält

3. Sen accepteras det som en sanning av majoriteten

Att Covid-19 nu är en pandemi har nu insetts av alla (utom möjligen WHO) (punkt 3).
  • Anonym (Laughing emoji)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-10 16:31:50 följande:
     Fler än 100 länder i världen har redan fått bekräftade fall, men eftersom inget vaccin finns, och detta är så smittsamt, så kommer smittan fortsätta tills att något av dessa inträffar:

Eller

Så det kommer bara gå runt och runt en lång tid tills det dör ut? Men va händer med alla flygbolag och annat som kan drabbas av detta? Det måste bli mycket varsel och indragningar i spåren av Corona? Gråter 
    Jag oroar mig mest för att inte kunna träffa min familj eftersom jag bor i ett annat land. Här talas det rätt lite om corona och vi är inte särskilt drabbade ännu. Fast om det fortsätter så här får nog inte svenskar resa hit. Rynkar på näsan
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-03-10 15:52:37 följande:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJOdm6/undvik-att-besoka-aldre-och-sjuka-i-onodan

Är det något man ska stänga är det skolor tycker jag.

Vara hemma för att man är förkyld?

Då kan de testa alla som är det samt ta bort tramset som karens och sjuklön.

Jobbar med barn så där blir man ju smittad titt som tätt.

Om du misstänker att du smittats av Covid-19, så kan du få Smittbärarpenning från dag1 i väntan på provsvar. Du behöver dock vara i kontakt med en läkare då först.

Det stod om det på texttv för några dagar sen. Kolla med Försäkringskassan eller 1177 för mer info om det.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-03-10 15:52:37 följande:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJOdm6/undvik-att-besoka-aldre-och-sjuka-i-onodan

Är det något man ska stänga är det skolor tycker jag.

Vara hemma för att man är förkyld?

Då kan de testa alla som är det samt ta bort tramset som karens och sjuklön.

Jobbar med barn så där blir man ju smittad titt som tätt.

Om du misstänker att du smittats av Covid-19, så kan du få Smittbärarpenning från dag1 i väntan på provsvar. Du behöver dock vara i kontakt med en läkare då först.

Det stod om det på texttv för några dagar sen. Kolla med Försäkringskassan eller 1177 för mer info om det.
  • Anonym (...)

Inte ett dugg. Är varken gammal eller har någon bakomliggande sjukdom som skulle kunna påverka. Jag kommer säkert bli smittad någon gång, men det lär bli en mild variant.

• Anonym (tar ansvar)
    Anonym (...) skrev 2020-03-10 17:08:26 följande:

Inte ett dugg. Är varken gammal eller har någon bakomliggande sjukdom som skulle kunna påverka. Jag kommer säkert bli smittad någon gång, men det lär bli en mild variant.

Så du är inte orolig för att andra i riskgrupperna kommer bli smittade och kanske dö, eller alla företag som drabbas av detta, eventuella varsel av anställda? Du tänker bara på dig själv?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Laughing emoji) skrev 2020-03-10 17:02:03 följande:
    Så det kommer bara gå runt och runt en lång tid tills det dör ut? Men va händer med alla flygbolag och annat som kan drabbas av detta? Det måste bli mycket varsel och indragningar i spåren av Corona? Gråter 
    Jag oroar mig mest för att inte kunna träffa min familj eftersom jag bor i ett annat land. Här talas det rätt lite om corona och vi är inte särskilt drabbade ännu. Fast om det fortsätter så här får nog inte svenskar resa hit. Rynkar på näsan
    Borde man inte kunna åka med flyg från ett land som inte är drabbat, för att sen med säkerhet gå och testa sig när man kommer till Sverige? Man smittar ju inte direkt under inkubationstiden så om du smittats på flyget lär det ju vara lugnt om du testar dig sen. Jag vet inte hur det fungerar. Sen vet jag inte heller hur lätt det smittar egentligen. Men på ett flyg sitter väl folk rätt tätt. Segt om nån börjar hosta och nysa där, även om det inte kanske är COvid-19 hen har. 
  • Anonym (...)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-10 17:20:49 följande:

Så du är inte orolig för att andra i riskgrupperna kommer bli smittade och kanske dö, eller alla företag som drabbas av detta, eventuella varsel av anställda? Du tänker bara på dig själv?

Jag tolkade ts fråga om JAG var rädd för att bli smittad och om JAG var rädd för att dö. Så jag svarade utifrån mitt perspektiv. Var det konstigt?
Svar på tråden Corona , är du rädd?