• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (Ekonomi)

Är inte rädd för min hälsa. Möjligtvis för min mors sådan.

Men rädd är jag dock för mitt företag (ekonomi och arbete). Har även 8 anställda som ju blir arbetslösa om företaget går omkull.

Sverige (och världen) stannar av. Folk stannar hemma och gör inte saker de brukar göra. Alla håller hårt i plånboken (och hårdare blir det när allt fler varslas till följd av denna corona-hysteri. För mindre och medelstora företag kan detta bli dödsstöten.

Vi har än bara börjat ana finanskrisen. Jag tror den blir djup beroende på hur länge det här håller i sig. Även en skenande arbetslöshet.

• Anonym (jösses)

Alltså jag börjar undra om denna smitta redan har funnits i vårt samhälle sen innan sportlovet, vad tror ni? Många jag känner har varit jättesjuka innan sportlovet, med lunginflammation och verkligt dåliga, unga människor också. 

Då testade man ju inte för corona så hur kan man veta att fok inte haft det från december-januari här?

• Anonym (Lite rädd)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-12 12:21:31 följande:

Alltså jag börjar undra om denna smitta redan har funnits i vårt samhälle sen innan sportlovet, vad tror ni? Många jag känner har varit jättesjuka innan sportlovet, med lunginflammation och verkligt dåliga, unga människor också. 

Då testade man ju inte för corona så hur kan man veta att fok inte haft det från december-januari här?

Funderar faktiskt på detsamma. Vi åkte på långdragna förkylningar hela familjen, med hosta i en månad. Smittade dessutom farföräldrar som blev rejält dåliga med svår hosta. Också de sjuka nästan en månad. Vet liksom du, flera som haft långdragna luftrörsinfektioner.
  • Dr Nail

Vanlig influensa my ass, förresten. Corona sprider sig mycket snabbare, utan att vi ens vet hur exakt den sprider sig. Så "vanligt influensa" är vad Trump säger på Twitter, men i verkligheten står vi inför en ny pandemi med byxorna nere.

• Anonym (jösses)
    Anonym (Lite rädd) skrev 2020-03-12 12:30:33 följande:
    Funderar faktiskt på detsamma. Vi åkte på långdragna förkylningar hela familjen, med hosta i en månad. Smittade dessutom farföräldrar som blev rejält dåliga med svår hosta. Också de sjuka nästan en månad. Vet liksom du, flera som haft långdragna luftrörsinfektioner.

Samma här, mina barns kompisar, en familj var sjuka i hosta och snuva i säkert två månader. Riktigt dåliga var de hela tiden. Och en vän till mig vars son helt plötsligt i julas fick så kraftig lunginflammation att han blev nedsövd och fick respirator. Klarade sig bra till slut dock som tur är, men fick blodförgiftning under tiden och det var riktigt illa. Det var i julas, fullt frisk 19-åring....

Jag vet inte, allt känns väldigt skumt kring detta. 

Sen tänker jag på de länder som typ inte testar några, Turkiet t.ex har en smittad va står det? Kan ju knappast stämma... hur reagerar dem på alla dödsfall? Reagerar man inte på många sjuka inom sjukvård och dödsfall då eller? 

Mörkertalet måste oavsett vara enormt, men det som jag tycker är läskigt är att det verkar ta ett tag innna folk dör? eller har jag fel där? I Italien verkar det ändå har varit en smitt ett tag innan sjukhusen blev överfulla? Eller blir folk sjuka och inom ett par dagar hamnar de på sjukan? 

LIte obehagligt är det trots allt, eller mycket tycker jag.

Själv har jag hosta i tio dagar nu, ret/torrhosta. Vem vet.... hur ska man veta om det är vanlig förkylning eller den här skiten? 

• Anonym (jösses)
    Anonym (Lite rädd) skrev 2020-03-12 12:30:33 följande:

Samma här, mina barns kompisar, en familj var sjuka i hosta och snuva i säkert två månader. Riktigt dåliga var de hela tiden. Och en vän till mig vars son helt plötsligt i julas fick så kraftig lunginflammation att han blev nedsövd och fick respirator. Klarade sig bra till slut dock som tur är, men fick blodförgiftning under tiden och det var riktigt illa. Det var i julas, fullt frisk 19-åring....

Jag vet inte, allt känns väldigt skumt kring detta. 

Sen tänker jag på de länder som typ inte testar några, Turkiet t.ex har en smittad va står det? Kan ju knappast stämma... hur reagerar dem på alla dödsfall? Reagerar man inte på många sjuka inom sjukvård och dödsfall då eller? 

Mörkertalet måste oavsett vara enormt, men det som jag tycker är läskigt är att det verkar ta ett tag innna folk dör? eller har jag fel där? I Italien verkar det ändå har varit en smitt ett tag innan sjukhusen blev överfulla? Eller blir folk sjuka och inom ett par dagar hamnar de på sjukan? 

LIte obehagligt är det trots allt, eller mycket tycker jag.

Själv har jag hosta i tio dagar nu, ret/torrhosta. Vem vet.... hur ska man veta om det är vanlig förkylning eller den här skiten? 

• Anonym (op)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-12 12:21:31 följande:

Även jag var riktigt sjuk i januari, kom hem från thailand då, bodde på en resort med bara jag och en massa kineser :)

Hosta som höll i sig i 4 veckor ungefär.

Dock vet jag att svininfluensan ska ha varit extra jobbig iår också, och den är jag inte vaccnerad mot.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-12 13:23:03 följande:

Kanske det är mörkertal där, att de inte testar för om många är sjuka kan eller vill folk inte åka dit på semester och de förlorar intäkter. Men det lär ju inte hålla länge. De kanske inte har resurser för att testa?
  • Anonym (tar ansvar)
    Dr Nail skrev 2020-03-12 12:31:09 följande:

Vanlig influensa my ass, förresten. Corona sprider sig mycket snabbare, utan att vi ens vet hur exakt den sprider sig. Så "vanligt influensa" är vad Trump säger på Twitter, men i verkligheten står vi inför en ny pandemi med byxorna nere.

Jag har inte fått klarhet i hur lätt det är att bli smittad av det? T ex räcker det med att någon pratar med en som är smittad? I så fall lär väl hela jordens befolkning bli smittade till slut. Eller måste man nysa och hosta för att få ut viruset i större mängder?
  • Anonym (tar ansvar)
    Invilinal skrev 2020-03-12 12:08:47 följande:

Det enda jag är rädd för angående detta är hur hysteriska många verkar bli och stänger igen, förbjuder och undviker till höger och vänster. Det är en influensa.

Att tom myndigheter blir totalt galna och försöker stänga ner hela samhället bit för bit bekymrar mig enormt.

Vi behöver mer rakryggade politiker och människor än så. Politiker i andra länder verkar ännu värre än de i Sverige, så hoppas att svenska politiker inte faller in i den ryggradslösa fållan.

Skärp er alla nu, det är bara några hundra smittade i Sverige. Färre än en vanlig influensa. Skärpning.

Några 100 nu, men kanske några tusen om någon vecka om inget görs? Men alltså man måste ju gå ut och handla och träffa folk, så dem nödvändiga riskerna får man ta. Men där man kan undvika mer spridning bör man göra det. 
Svar på tråden Corona , är du rädd?