• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Kan?) skrev 2020-03-12 22:38:04 följande:

Vi har inte ens saker som räcker... har ingen chans att själva skydda oss.

Att använda mask har jag läst kan skydda en del mot droppsmittan i alla fall.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-12 23:55:33 följande:
    På nyheterna ikväll kl 21
    Minut 37
    https://www.svtplay.se/video/24741398/aktuellt/aktuellt-12-mars-21-00?start=auto
    Om man läser här så säger dem att det inte är någon större risk än vad de trott sen förut. Det händer men är väldigt ovanligt.

https://www.latimes.com/california/story/2020-03-11/covid-19-risk-healthy-young-person

Det händer att någon yngre med bra hälsa dör i vanlig influensa också, men är extremt ovanligt.
  • Anonym (jösses)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-13 01:09:18 följande:
    Om man läser här så säger dem att det inte är någon större risk än vad de trott sen förut. Det händer men är väldigt ovanligt.

https://www.latimes.com/california/story/2020-03-11/covid-19-risk-healthy-young-person

Det händer att någon yngre med bra hälsa dör i vanlig influensa också, men är extremt ovanligt.
    Ja jag tror det är ovanligt, men självklart är det så att ju fler som smittas desto fler yngre friska kommer också att bli sjuka
  • Anonym (jösses)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-13 01:09:18 följande:

Ja jag tror det är ovanligt, men självklart är det så att ju fler som smittas desto fler yngre friska kommer också att bli sjuka
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-13 01:11:27 följande:
    Jo det klart. Men det är lätt att små meningar och uttalanden här och där som "unga dör också av corona" sprider ännu mer rädsla hos folk som inte riktigt skulle behövas. Det låter värre än det egentligen är, även om det är sant.
  • FDFMGA

Endast åtta nya fall i Kina senste dygnet - så där det började håller det sannolikt på att sluta.

Nu tror jag att få om ens någon skulle vilja att Sverige styrdes av en totalitär regim med i princip obegränsade möjligheter att kontrollera folket  - men åtminstone jag kan tycka att det var sorgligt att inte Folkhälsomyndigheten kunde gå ut med direktiv om isolering av återvändare från riskområden.

En "killgissning" från min sida är att Sverige kommer att placera sig någonstans i mitten sett till faktisk effektivitet att hantera pandemin där Kina och några andra länder kommer att ses som de mest effektiva medan bananrepubliker som USA riskerar att hamna i andra änden på skalan.

• Crash Man
    FDFMGA skrev 2020-03-13 08:24:54 följande:

Endast åtta nya fall i Kina senste dygnet - så där det började håller det sannolikt på att sluta.

Nu tror jag att få om ens någon skulle vilja att Sverige styrdes av en totalitär regim med i princip obegränsade möjligheter att kontrollera folket  - men åtminstone jag kan tycka att det var sorgligt att inte Folkhälsomyndigheten kunde gå ut med direktiv om isolering av återvändare från riskområden.

En "killgissning" från min sida är att Sverige kommer att placera sig någonstans i mitten sett till faktisk effektivitet att hantera pandemin där Kina och några andra länder kommer att ses som de mest effektiva medan bananrepubliker som USA riskerar att hamna i andra änden på skalan.

Jag tror snarare att Sverige kommer placera sig i botten av listan. Oerhört få vårdplatser, vägrar att stänga skolor, falsk information om att kulmen var nådd innan det stora utbrottet skedde.

Dessutom ska man sluta testa folk för att det är "oviktig". Men de flesta förstår nog att "oviktigt" betyder "vi saknar resurser.

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/70GQRV/nya-strategin--slutar-rakna-exakta-antalet-coronafall
  • Anonym (Undrar bara)

Jag vet vad länderna borde ha gjort från början:

Satt alla över 75 år med bakomliggande sjukdomar i karantän.

Alla andra borde levt på som vanligt: rest, smittats, fått immunitet för framtiden.

Då skulle ingen behöver varslas från hotellindustri och restaurangindustri.

Flyg skulle gått som vanligt. Miljarder skulle sparats. Med dessa sparade pengar skulle gamla i karantän fått lyx som de inte får i vanliga fall.

Ekonomin skulle inte gå i kras.

Sjukvården skulle koncentrera på att ta fram vaccinet. Så fort de är klara med det, skulle gamla släppas ur karantän.

Det hade jag sagt från början. Men ingen lyssnade. Istället skulle man trycka på folks samvete och förstöra deras semestrar och alla sportevenemang....

• Anonym (Läskigt)

Alla mina vänner är kolugna. De reser ändå till Bali och Amerika i värld en. Isolerar sig inte. Lever som vanligt.

Svar på tråden Corona , är du rädd?