• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • FDFMGA

Nej, finns ju inget egentligt skäl att vara rädd om man inte tillhör riskgrupperna eller har någon anhörig som gör det.

Däremot blir jag alltmer irriterad på Anders Tegnell och hans förmåga att ständigt vara fel ute med sina gissningar.

• Dr Nail
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-12 14:01:30 följande:

Jag har inte fått klarhet i hur lätt det är att bli smittad av det? T ex räcker det med att någon pratar med en som är smittad? I så fall lär väl hela jordens befolkning bli smittade till slut. Eller måste man nysa och hosta för att få ut viruset i större mängder?

Ta kvinnan som dog (igår tror jag det var??). Enl. hennes krets var hon inte utomlands och åkte knappt buss/t-bana. Så antagligen inte svårt att bli smittad. Det värsta är fortfarande att vi inte vet, och hittills underskattat hotet, trots att man vet att i kris- och krigstider är det ALLTID bättre att överskatta än motsatsen.
  • Anonym (op)
    Jag har inte fått klarhet i hur lätt det är att bli smittad av det? T ex räcker det med att någon pratar med en som är smittad? I så fall lär väl hela jordens befolkning bli smittade till slut. Eller måste man nysa och hosta för att få ut viruset i större mängder?
    Min kompis blev ju smittad utan att ha umgåtts med någon uppenbart sjuk, utan utlandsresa och utan att ha umgåtts med någon som varit utomlands. trligtvis på jobbet eller t-banan. eftersom han inte gjort nåt annat. Så gissar det smittar som förkylning ungefär.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (op) skrev 2020-03-12 16:29:00 följande:
    Min kompis blev ju smittad utan att ha umgåtts med någon uppenbart sjuk, utan utlandsresa och utan att ha umgåtts med någon som varit utomlands. trligtvis på jobbet eller t-banan. eftersom han inte gjort nåt annat. Så gissar det smittar som förkylning ungefär.
    Hur vet han att de på tunnelbanan inte varit utomlands?
  • Anonymm20
    Dr Nail skrev 2020-03-12 14:56:54 följande:

Ta kvinnan som dog (igår tror jag det var??). Enl. hennes krets var hon inte utomlands och åkte knappt buss/t-bana. Så antagligen inte svårt att bli smittad. Det värsta är fortfarande att vi inte vet, och hittills underskattat hotet, trots att man vet att i kris- och krigstider är det ALLTID bättre att överskatta än motsatsen.

Denne var i 70-års ålder med underliggande sjukdom. H*n har förmodligen haft någon närstående som burit på smittan utan att ha haft speciellt mycket symtom. Men nej, troligen är det inte svårt att bli smittar. Viruset ligger kvar på ex dörrhandtag i uppåt 5 dygn och man kan smittas på det viset.
  • Anonym (op)
    Anonym (xxx) skrev 2020-03-12 16:32:07 följande:
    Hur vet han att de på tunnelbanan inte varit utomlands?
    Nej, det vet han förstås inte. Men jag skrev "utan att ha umgåtts med någon uppenbart sjuk."
  • Anonym (op)
    FDFMGA skrev 2020-03-12 14:48:42 följande:

Nej, finns ju inget egentligt skäl att vara rädd om man inte tillhör riskgrupperna eller har någon anhörig som gör det.

Däremot blir jag alltmer irriterad på Anders Tegnell och hans förmåga att ständigt vara fel ute med sina gissningar.

Astma är ju tydligen en riskgrupp. Hur många har inte det i Sverige.
  • Anonym (Orolig)

Det räcker att en smittad hostar i händerna, sen tar i ett dörrhandtag, därefter kommer nästa som tar i dörrhandtaget och sen tar sig i ansiktet att smittas. Detta virus lever kvar på ytor (som inte rengörs) i flera dagar (upp till 9 dagar har jag läst. Så ja, detta virus kommer bara att fortsätta och fortsätta tills det inte hittar fler att smitta....även hosta, nysningar (och naturligtvis även spott) att smitta. Viruset finns kvar i luften längre tid när det är vintertid.
  • Anonym (Orolig)
    FDFMGA skrev 2020-03-12 14:48:42 följande:

Tegnell har nog många irriterat sig på sen han stod på en presskonferens om Corona på tv och (vänd mot publiken) och hostade kraftigt i händerna !!!! ....

Sen var det ju direkt olämpligt att han sa att smittan i Sverige hade peakat nu - när antalet smittade låg på 100. Dagen efter var det på 200, och nu över 500....

Jag litar mer på andra experter som är mer pålästa.

Många har tappat förtroendet för WHO också, som varit på tok för sena på bollen.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (op) skrev 2020-03-12 16:58:03 följande:

Astma är ju tydligen en riskgrupp. Hur många har inte det i Sverige.

Ja, alla med lungsjukdomar är riskgrupp som tex kol, astma, etc även de med diabetes, hjärt och kärlssjukdom etc är riskgrupp. Samt äldre. Ju äldre desto större risk att dö.

Men nu i italien har man även sett att yngre utan underliggande sjukdom blir rejält dåliga och behöver respirator.

Skillnaden med denna sjukdom gentemot säsongsinfluensa är att Corona smittar MYCKET lättare och är 20 gånger dödligare. Samt att man löper stor risk att få lunginflammation och behöver ligga på intensivvårdsavdelning i flera veckor. Den 20-åriga kinesiska studenten från Wuhan som pluggar i Jönköping (som blev det första svenska fallet), fick vårdas på sjukhus i en hel månad och en dag.

Så tänk på det, detta är INTE säsongsinfluensan utan något mycket värre.

Så håll er hemma, tvätta händerna ofta och håll er friska.
Svar på tråden Corona , är du rädd?