• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-12 17:27:53 följande:
    Ja, alla med lungsjukdomar är riskgrupp som tex kol, astma, etc även de med diabetes, hjärt och kärlssjukdom etc är riskgrupp. Samt äldre. Ju äldre desto större risk att dö.

Men nu i italien har man även sett att yngre utan underliggande sjukdom blir rejält dåliga och behöver respirator.

Skillnaden med denna sjukdom gentemot säsongsinfluensa är att Corona smittar MYCKET lättare och är 20 gånger dödligare. Samt att man löper stor risk att få lunginflammation och behöver ligga på intensivvårdsavdelning i flera veckor. Den 20-åriga kinesiska studenten från Wuhan som pluggar i Jönköping (som blev det första svenska fallet), fick vårdas på sjukhus i en hel månad och en dag.

Så tänk på det, detta är INTE säsongsinfluensan utan något mycket värre.

Så håll er hemma, tvätta händerna ofta och håll er friska.
    Tror vi ska vara lite försiktiga med data än så länge. 20 gånger dödligare, det är inte alls säkert, troligtvis är det mindre eftersom det finns många som inte testat sig men varit smittade ändå. Vi vet ju ännu inte.

Var har du läst att yngre blir rejält dåliga i Italien? Jag har också hört nånstans att ingen under 30 dött i Kina.

Smittar MYCKET lättare? Kan du hänvisa till nån sida som säger detta? 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (op) skrev 2020-03-12 16:57:09 följande:
    Nej, det vet han förstås inte. Men jag skrev "utan att ha umgåtts med någon uppenbart sjuk."
    Ja, på vilket sätt har det med mitt svar att göra?

Han vet inte hur han smittats, alltså vet han inte om vederbörande varit utomlands.
  • Anonym (tar ansvar)
    Det där är i norditalien, och ja där är det illa. Men där är medelåldern mycket högre än i hela Sverige (och äldre är ju riskgruppen) så det han skriver att 1 på 6 blir kritiskt sjuka stämmer ju inte just nu i Sverige. I Sverige är det enligt wikipedia utifrån testade fall endast 0.4 % som är kritiskt sjuka, men det kan så klart ändras. De flesta som blivit smittade hittills i Sverige antar jag dock är personer under 50 eftersom det är de som varit ute och rest mest. Så jag tycker nog man får än så länge ta datan som finns lite försiktigt och inte bli för uppskärrad.
  • Anonym (tar ansvar)
    FDFMGA skrev 2020-03-12 14:48:42 följande:

Däremot blir jag alltmer irriterad på Anders Tegnell och hans förmåga att ständigt vara fel ute med sina gissningar.

Jag är också irriterad och förvånad över att han kan ha haft så fel. Som expert borde man väl kunna dra slutsatsen att vi kommer få en epidemi bara genom att se hur snabbt det spridits i andra länder och det att folk reser så mycket. Har för mig det var en annan svensk som nån vecka tidigare sa att vi redan har en pandemi. 
  • Crash Man

Jag är inte lverdrivet rädd för att få det själv, dock är jag rädd att sjukvården ska haverera. Som de flesta säkert känner till så har Sverige minst vårdplatser i hela EU. Vi kommer inte klara av att hantera ett större utbrott.

• Anonym (jösses)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-12 17:27:53 följande:
    Ja, alla med lungsjukdomar är riskgrupp som tex kol, astma, etc även de med diabetes, hjärt och kärlssjukdom etc är riskgrupp. Samt äldre. Ju äldre desto större risk att dö.

Men nu i italien har man även sett att yngre utan underliggande sjukdom blir rejält dåliga och behöver respirator.

Skillnaden med denna sjukdom gentemot säsongsinfluensa är att Corona smittar MYCKET lättare och är 20 gånger dödligare. Samt att man löper stor risk att få lunginflammation och behöver ligga på intensivvårdsavdelning i flera veckor. Den 20-åriga kinesiska studenten från Wuhan som pluggar i Jönköping (som blev det första svenska fallet), fick vårdas på sjukhus i en hel månad och en dag.

Så tänk på det, detta är INTE säsongsinfluensan utan något mycket värre.

Så håll er hemma, tvätta händerna ofta och håll er friska.
    Har man precis haft influensan och är hostig så är man också extra utsatt. 
  • Anonym (jösses)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-12 22:26:08 följande:
    Jag är också irriterad och förvånad över att han kan ha haft så fel. Som expert borde man väl kunna dra slutsatsen att vi kommer få en epidemi bara genom att se hur snabbt det spridits i andra länder och det att folk reser så mycket. Har för mig det var en annan svensk som nån vecka tidigare sa att vi redan har en pandemi. 
    Jag också. Han säger ena dagen som om han VET och idag på nyheterna säger han vi kan aldrig veta och säga med säkerhet!
  • Anonym (jösses)
    Crash Man skrev 2020-03-12 22:31:48 följande:

Jag är inte lverdrivet rädd för att få det själv, dock är jag rädd att sjukvården ska haverera. Som de flesta säkert känner till så har Sverige minst vårdplatser i hela EU. Vi kommer inte klara av att hantera ett större utbrott.

Jag vakade över en anhörig i julas och såg vården med egna ögon. Då hade inte corona kommit och det var det värsta jag varit med om. Personalen helt frånvarande och noll koll, läkaren såg man aldrig och vi gjorde allt.... Hade jag kraft och ork skulle jag anmält sjukhuset men är nu i sorg och min anhörig var döende så skulle säkert ändå inte leda till något och ser man på stockholms sjukhusuppror så sker ändå inget när personalen anmäler...
Svar på tråden Corona , är du rädd?