• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (op) skrev 2020-03-13 15:49:08 följande:
    Man kan ha barnomsorg för vissa grupper såsom Danmark. 
    Ja, äldre släktingar kan passa friska barn, eller syskon, eller en annan partner. det är väl inte alltid så att båda föräldrarna arbetar inom vården, om de gör det kanske deras arbetsschema kan anpassas till varandra, sjukvårdspersonal jobbar ju ofta olika tider på dygnet och helger.  

Jag tycker ju man klarar sig ganska länge själv betydligt tidigare än från 11 år också. 
    Du tycker ja, men nu är det ju inte dina barn vi pratar om...
  • Anonym (op)
    Anonym (xxx) skrev 2020-03-13 16:00:00 följande:
    Du tycker ja, men nu är det ju inte dina barn vi pratar om...
    Jag tycker de flesta barn med normalfungerande föräldrar kan. Om dina barn inte kan det så kanske du borde träna dem mer i att vara självständiga.
  • Anonym (op)

Undervisning på distans hade kunnat fungera också. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (op) skrev 2020-03-13 16:50:05 följande:
    Jag tycker de flesta barn med normalfungerande föräldrar kan. Om dina barn inte kan det så kanske du borde träna dem mer i att vara självständiga.
    Mina barn är vuxna, så du behöver inte oroa dig för oss...
  • Anonym (xxx)
    Anonym (op) skrev 2020-03-13 16:50:05 följande:
    Som sagt, det är inte upp till dig vad andra föräldrar tycker att deras barn klarar av eller inte.

Med alla diagnoser som finns, samt de barn som inte har fungerande hem, så skulle det bli närmast en katastrof för dom att vara hemma.

Denna tråd visar verkligen egoismen ute i samhället.

De som är sjuka håller sig hemma, så kan friska gå till jobbet och skolan.
  • Anonym (op)
    Anonym (xxx) skrev 2020-03-13 17:01:18 följande:
    Som sagt, det är inte upp till dig vad andra föräldrar tycker att deras barn klarar av eller inte.

Med alla diagnoser som finns, samt de barn som inte har fungerande hem, så skulle det bli närmast en katastrof för dom att vara hemma.

De tillhör en minoritet, Varför ska majoriteten smittas för att det blir orättvist annars? Man får hitta lösningar för de barnen. Det är egentligen främst faktiskt ett kommunalt ansvar, barn som har det så pass svårt att de inte kan vara hemma i ett par veckor, skulle kanske få en helt annan omsorg av samhället?

Jag är inte ett dugg egoistisk, det är ju tvärtom ur ett större perspektiv som detta är så korkat.

Du smittar innan du känner sjukdomssymptom. Barn visar ofta inte symptom alls, men de smittar ändå.
  • Anonym (Orolig)

USA och Italien har nu stängt sina gränser, och läste på texttv att Danmark nu stänger sina gräns+er från imorgon lördag och sätter hela landet i karantän pgr av Coronaviruset. Samt att Länsstyrelsen planerar för att sätta Stockholm i karantän. Undrar om Sverige blir nästa land som stänger sina gränser som Danmark? Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar har sagt att om 2 veckor kommer Sverige vara i samma läge som italien

• Anonym (jösses)
    Anonym (xxx) skrev 2020-03-13 17:01:18 följande:

Bara för att en del barn inte kan vara hemma och mår dåligt av det så ska inte alla andra behöva gå i skolan och riskera smittas. Då får skolan vara öppen för de elever som inte har någonstans att vara och som inte mår bra av att sitta ensam hemma. 
    Detta är folks hälsa vi pratar om, allting kan inte vara på bästa sätt för alla - hela tiden - då kommer vi ju gå under! 
    Vi måste ändå tänka på majoriteten här inte på minoriteten! 
Svar på tråden Corona , är du rädd?