• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (inte rädd att flyga)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-15 12:55:54 följande:
    Låter inte alls bra.

Jag undrar hur det går för foskarna nu som försöker få fram ett vaccin mot Coronaviruset ?
    Det kan man läsa om här:

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-vaccine-news-update-cases-clinical-testing-trials-a9402101.html

Min släkting som sitter i krisberedskapen för vården säger att man i ett par länder har fått bra resultat av att blanda tre olika antivirus-läkemedel för att dämpa coronainfektionen. Men det är inget jag har läst om någon annanstans.
  • Anonym (jösses)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-15 11:44:57 följande:
    This means that people who initially recovered are more likely to relapse rather than get reinfected with the virus.

www.google.com/amp/s/www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/coronavirus-immunity-reinfection-get-covid-19-twice-sick-spread-relapse-a9400691.html%3famp

On Wednesday, Japanese authorities reported the first confirmed case of reinfection. A tour guide in Osaka first tested positive for the coronavirus in late January, then was discharged from the hospital three weeks ago after showing signs of recovery. But she returned to the hospital after developing a sore throat and chest pain and tested positive for the coronavirus once again.

Zhan Qingyuan, director of pneumonia prevention and treatment at the China-Japan Friendship Hospital, warned last month that this could happen.

"For those patients who have been cured, there is a likelihood of a relapse," Zhan said in a briefing on January 31. "The antibody will be generated; however, in certain individuals, the antibody cannot last that long."

Reinfections among patients in China have been reported as well.

(Från Business Insider), Googla texten så hittar ni länkar till studier

Detta är ett fal av tusentals. Självklart kan en del av olika anledningar bli så skadade av det att de sen blir sjuka igen och dör. Men några sådana större studier har väl inte kommit ut, jag tror vi inte ska bli helt fanatiska här och tro att detta är så himla farligt för alla. Jag tror att mörkertalet dessutom är gigantiskt. Så många som är sjuka av detta utan att veta om det...

• Anonym (op)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-15 11:51:16 följande:
    But in the case of the new coronavirus, according to Zhan, doctors don't think the antibodies patients develop are strong or long-lasting enough to keep them from contracting the disease again.

"Once you have the infection, it could remain dormant and with minimal symptoms, and then you can get an exacerbation if it finds its way into the lungs," Philip Tierno, a professor at the NYU School of Medicine, told Reuters.

www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/wuhan-coronavirus-risk-of-reinfection-2020-2%3famp

Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-15 10:35:42 följande:

Jag börjar bli rädd nu.

Forskare skriver att de som haft Corona i mild form blir inte friska, utan viruset ligger och sover tills man får svagare lungor, då kan den frodas på nytt och då kan lungorna kollapsa.

Som jag förstått det skapar inte sars-virus en lång immunitet, i alla fall inte det förra. Det är därför som så många asitatiska länder reagerar så starkt och tar till så stora åtgärder, de har varit med om sars förut.
  • Anonym (Läskigt)

I England tror man att detta kommer bli ett virus som uppträder varje år och blir normalt

Varför stänger man gränser och har panik nu då de visar sig tillhöra normalt i samhället på sikt. Alla kommer att få det.

• Anonym (op)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-15 11:51:16 följande:
    But in the case of the new coronavirus, according to Zhan, doctors don't think the antibodies patients develop are strong or long-lasting enough to keep them from contracting the disease again.

"Once you have the infection, it could remain dormant and with minimal symptoms, and then you can get an exacerbation if it finds its way into the lungs," Philip Tierno, a professor at the NYU School of Medicine, told Reuters.

www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/wuhan-coronavirus-risk-of-reinfection-2020-2%3famp

Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-15 10:35:42 följande:

Jag börjar bli rädd nu.

Forskare skriver att de som haft Corona i mild form blir inte friska, utan viruset ligger och sover tills man får svagare lungor, då kan den frodas på nytt och då kan lungorna kollapsa.

Som jag förstått det skapar inte sars-virus en lång immunitet, i alla fall inte det förra. Det är därför som så många asitatiska länder reagerar så starkt och tar till så stora åtgärder, de har varit med om sars förut.
  • Anonym (Läskigt)

I England tror man att detta kommer bli ett virus som uppträder varje år och blir normalt

Varför stänger man gränser och har panik nu då de visar sig tillhöra normalt i samhället på sikt. Alla kommer att få det.

• Anonym (Läskigt)

• Anonym (Läskigt)

• Anonym (jösses)
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-15 13:18:51 följande:

Detta tror jag också på egentligen, men blir ändå orolig av alla profetior här på sociala medier som hör och läser om hemska fall som återinsjuknanden osv. 

Men en kontakt som är epidemiolog menar att den vanliga influsenan ger värre symtom än corona för de flesta. Som en jämförelse. 
  • uhsumkat
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-15 13:18:51 följande:

Det är expertisen som tror det och inte bara i England.
    Man tror det därför att i princip alla virus har uppträtt så. Man har alltså lärt sig av historien.

Anledningen till varför man försöker sakta ner smittspridningen är för att det inte belastar samhället lika hårt, bla sjukvården.
    En annan anledning till att ta till drastiska åtgärder är för att förhindra den masspsykos som råder just nu med mängder av hysteriska människor. De kan på sikt bli riktigt farliga om de inte känner att de blir tagna på allvar. De är alltså mycket farligare än själva viruset.
Svar på tråden Corona , är du rädd?