Inlägg från: Anonym (Omtanke) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Omtanke)

Corona , är du rädd?

Anonym (Nojja) skrev 2020-03-14 08:21:34 följande:

Kan någon förklara varför vi ska stänga ner hela Europa för att några gamlingar ska leva några år till? Det är nästan enbart gamla och redan sjuka som dör, resten klarar sig med lindriga symptom.

Som referens dör över 3 miljoner barn varje år av svält. Åtgärderna för att rädda dessa barn går inte i paritet med åtgärderna för att rädda gamlingarna.

Tja. Jag gillar ju min gamla morfar, min mor med njurproblem, min syrra och mitt barn med svår astma, min mycket unga kollega med lungcancer etc etc...
  • Anonym (Omtanke)
    Anonym (Nojja) skrev 2020-03-14 10:53:26 följande:

Jo absolut, jag gillar mina också. Men samtidigt så är det egoistiskt att samhället stänger ner och 100-tusentals familjeförsörjare nu blir arbetslösa. Som sagt har vi tidigare inte presterat speciellt mycket för de i världen som har det absolut värst, men för vår egen morfars skull anser vi det rimligt att miljontals människors liv förstörs!?

Självklart är morfar viktigare för mig än en främling i somalia eftesom jag inte är en känslomässig robot. Och livet blir inte förstört för att man blir arbetslös ett tag. Samhället kommer att återhämta sig, men liv är borta för evigt.
  • Anonym (Omtanke)
    Anonym (Nojja) skrev 2020-03-14 21:20:43 följande:

Fast det är ju precis det du är, en känslomässig robot som anser att din morfar är viktigare än 3 miljoner barn. Ett stort problem för samhället att snittpersonen är egoistisk och bara tänker på sig själv och sina närmsta.

Absolut inte. Att inte bry sig om sina närmaste mer utan bara rationellt kallt tänka att 10.000 barn på andra sidan jordklotet egentligen är viktigare skulle visa att känslolivet inte vore normalt.
  • Anonym (Omtanke)

53personer vårdas på intensiven i sverige. 9 av dessa är mellan 29 och 40 år. 20 stycken är mellan 50 och 63.

I italien har över 700 dött på ett dygn. Många av dem unga.

Vi följer i italiens fotspår.

Detta är allvarligare än vad svenskar vill tro. Myndigheterna vet detta men gör ditt bästa för att vi ej ska drabbas av kollektiv panik och börja plundra och härja.

• Anonym (Omtanke)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-22 11:59:44 följande:

Vi måste ta det på största allvar för att skydda de som är i riskgrupper. Men sprid inte skrämselinlägg! Jag har hittat den artikeln (www.mabra.com/unga-intensivvard-corona/) och där står också följande angånde unga på intensiven. 

"Trots det stora antalet svårt sjuka personer under 65  menar statsepidemiolog Anders Tegnell att det inte går att dra några slutsatser från detta.

? På sikt kommer det definitivt inte vara hälften av intensivvårdspatienterna som är under 65 säger han, enligt SVT.

Han menar att det stora antalet unga smittade kan komma från de svenskar som blev sjuka efter resor till Italien, som sedan fört viruset vidare i sina umgängeskretsar.

Anestesiläkare Johnny Hillgren, ordförande för intensivvårdsregistret, menar också att det är för tidigt för att dra några slutsatser.

? Vi ser att både medelåldern och medianåldern är 62 år. Så vi har lite yngre patienter än det man sett till exempel i Italien, säger han."

Anders tidigare siande har inte direkt fallit väl ut.
Svar på tråden Corona , är du rädd?