Inlägg från: Anonym (jösses) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jösses)

Corona , är du rädd?

Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-01 15:12:53 följande:

Har en granne som jobbar inom en av myndigheterna för smittspridning. Hon är så trött på allt prat kring Corona viruset nu. Tydligen inget farligt.

Jösses vilken oseriös granne! Inte undra på att man inte har förtroende för de myndigheter som ger ut info om detta!
  • Anonym (jösses)
    Bejje skrev 2020-03-02 18:45:49 följande:
    Jag såg det där idag, så jag åkte iväg och handlade på Ica Maxi idag i Kalmar.
    Det har pratats om hamstring av konserver, toapapper, frysvaror etc. Men i min butik var allt som vanligt, var inte slut eller ens nära slut på någon av dessa saker eller något annat heller för den delen.

Tror inte folk i Kalmar är så oroliga. Inte jag heller, men det är klart, börjar det poppa upp några bekräftade fall i just Kalmar, ja då kanske jag köper på mig så mycket som möjligt för att slippa åka till affären och möta allt folk på ett tag.
    Jag läste också om sånt och åkte till coop i en förort i Stockholm men där var det hur fullt som helst också haha 
  • Anonym (jösses)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-02 20:16:38 följande:

IranAir får nu inte längre flyga till och från Iran-Sverige, och UD från ALLA resor till Iran, och Sverige har idag fått sitt 15e fall av Covid-19.

Det är nu över 3000 döda av viruset, denna tråkiga utveckling bara fortsätter...

Ja obehagligt. Dessa flyg skulle stoppats och alla från Italien borde satts i hemkarantän...Jag fattar faktiskt inte varför man inte gjorde det, varför inte ta det säkra före det osäkra? Som att de vill ha mer jobb med smittspårning och ett utbrott? 

Hur många av de som varit i Italien är nu smittade med milda symtom och går och smittar andra på jobb och skolor? 
  • Anonym (jösses)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-02 20:42:53 följande:
    Ja, det borde varit obligatorisk hemkarantän i minst 14 dagar för ALLA som kommit hem från plats med stor Covid-19 smittspridning.

Människor som varit i Italien och sen rest vidare har nu fört smittan vidare till minst 17 länder
    Ja hemskt. 

Varför man inte ville stoppa detta i tid förstår jag inte. 
    Som att myndigheterna är så rädda för att sätta gränser. 
  • Anonym (jösses)
    Anonym (Belägg för oro) skrev 2020-03-02 21:53:45 följande:

Det spridit sig snabbt från bara januari. Det som är irriterar mest är varför så många från just Kina fortsatte att resa ut o världen och deras myndigheter låtsades som ingenting så spreds det som bara den. Se bara så många som fortsatte resa från landet med smittan vidare mer än månad efter första utbrottet.

Läste i Aftonbladet att man precis nyligen förbjudit i Kina har förbjudit katter och hundar som matförsäljning. Bläää!! Visste inte att människor åt detta!

Tror att det fler som har dött, eftersom det har dött så många på kort tid i Sydkorea, Iran och Italien där de precis nyligen har fått smittan.

Ja jag tänkte också på det, man lät alla bara fortsätta resa och inte ens var det reseförbud in i kina då....helt knäppt.

Jaha ok, så det är farligt att äta katter och hundar för dem nu? Att de åt hund visste jag men inte katt, usch äckligt oavsett.

Jag tror också det är värre än de säger, tror fler yngre har drabbats än man säger. 
  • Anonym (jösses)
    Bejje skrev 2020-03-02 21:57:29 följande:

OM man inte känner någon i riskgruppen, alltså vanligtvis folk från 75 år och uppåt eller annars multisjuka människor och själv är betydligt yngre, så har man nog inget att oroa sig över sjukdomsmässigt i alla fall.

Däremot kan man som sparare i fonder eller aktier känna att alla ens pengar bara försvinner för att börserna störtdyker och pengarna bara försvinner.

Vet inte om jag skrev det tidigare, men jag har förlorat ca 50 000 kr i sparande på ca 1,5 vecka och allt är p.g.a. Corona och den allt för stora rädslan för det.

Förhoppningsvis ebbar rädslan ner snart och börserna börjar gå upp igen, ja redan i USA har ju börserna gjort det, men för mig som har fonder som är baserade på svenska företags aktier så har tyvärr inte stockholmsbörsen ännu släppt rädslan. Började bra imorse, men störtdök igen under dagen.

Men nej, att bli sjuk är jag inte rädd för. Vaccinerar mig aldrig någonsin mot influensor och jobbar och rör mig runt mycket folk, men får aldrig någon allvarlig sjukdom. Får oftast inte ens feber. Fick feber för ett par månader sedan. Innan dess var det nog 5 år sedan och blir jag förkyld så snorar jag lite och sen blir det inte värre än så även om massa folk runtom mig verkar "dödssjuka".

Man kan inte alltid veta hur man reagerar på ett nytt virus heller och som någon annan skrev i en coronatråd som fick nedsatt lungfunktion av svininfluensan, tänk då vad corona kan göra även om du blir frisk...
  • Anonym (jösses)
    Anonym (Men läs på lite) skrev 2020-03-03 18:47:45 följande:

Du är medveten om att många hade redan åkt och visste inte att det fanns smitta? Sen så jag tillhör riskgruppen, men jag vill att folk lyssnar på WHO istället för att hysteriskt yla.. För hysterin tar bort viktiga resurser. Tänk om inte alla som har minsta lilla snuva nu satt och ringde till 1177, ja då hade de inte behövt sitta i telefonkö i timmar.

Hysteri och panik ökar risken för att det skall spridas och dessutom tar det resurser från samhället. Om folk kunde ta och lugna sig ett par hekto skulle det vara bättre för alla!!! 

Dessutom goda nyheter, man har konstaterat att dödligheten har minskat! 0.9% var senaste siffran jag läste från WHO

Dubbelt så många döda i Italien idag. 79 döda sammanlagt nu. Det är verkligen inte som en vanlig influensa. För att inte tala om att ignoransen även kommer drabba vården än om vi stängt gränser och satt folk i hemkarantän.

Slappt och trist att folk inte tänker på hälsan först. Pengar är det som styr...
  • Anonym (jösses)

Alltså nu är jag skiträdd det är för många smittade nu som kommit från Italien och Iran och skolorna är öppna och alla låtsas som ingen spridning finns? Tänk om det blir som i Italien??

• Anonym (jösses)

Fan nu står det om skolorna att flera elever är smittade men man får inte veta vilka skolor!!

• Anonym (jösses)
    Anonym (xxx) skrev 2020-03-08 21:56:56 följande:

Naturligtvis informeras de berörda. 

Men Uppsala skriver vilka skolor ...
Svar på tråden Corona , är du rädd?