Inlägg från: Anonym (tar ansvar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tar ansvar)

Corona , är du rädd?

Anonym (B) skrev 2020-03-07 21:23:00 följande:
    Jaha? Vad ville du editera?
    Vad tror du?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-10 14:24:56 följande:

60 nya Coronafall i Stockholm

Ytterligare 60 nya fall av coronasmittade har konstaterats i region Stockholm. Nu är över 200 personer drabbade där, och totalt 325 personer i Sverige.

Risken för coronavirus i Sverige har höjts till nåvån mycket hög, uppger Folkhälsomyndigheten.

Det baseras på att ett flertal smittade personer har identifierats där det inte går att vara säker på var smittan kommer ifrån, i två områden i Sverige, Stockholm och Västra Götaland.

Läs mer på texttv samt se Presskonferensen "Så ser coronaläget ut just nu" på svtplay (visat idag tisdag).

Har för mig det var "måttlig risk" för några dagar sedan, men nu är den alltså mycket hög, baserat på två fall. Förvånad

Det borde slå hårt mot biografer och teatrar det här tänker jag, för där är väl en av de värsta platserna man kan vara på för att riskera bli smittad.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-10 15:28:40 följande:

Fyfan vad irrterad jag blir på myndigheterna som inte fattade att det skulle sprida sig. Hur kan man vara så korkad att man inte sätter alla från alperna i karantän! Så otroligt korkat!
    Hur tänker dem?!

Vågar man ha barnen i skolan nu?? Själv måste man också gå till jobbet fast man träffar massor med folk där.

Sen sa de att man ska stanna hemma när man är lite snuvig innebär det attt man ska vara hemma med snuva nu ocskå även om man inte har corona vad man vet ialllfall??

Ja det var jäkla korkat av dem och inte se riskerna. Nu blir det ju väldigt problematiskt med allt och det lät väl bli en massa företag och affärer osv som går back för att folk inte vågar ta sig ut så mycket som förut. Ja och så fort man börjar känna sig lite snnuvig, som ju kan vara en vanlig förkylning, så blir man ju orolig att det är covid-19 och då är man ju orolig ifall man ska träffa någon som tillhör riskgruppen.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (op) skrev 2020-03-10 15:55:42 följande:
    De ser riskerna men skiter i att åtgärda detta då det kostar samhället pengar. Det spelar ingen roll att folk dör i jämförelse. Svin är de.
    Det kommer kosta en väldans massa nu när det är försent.

"Nu måste alla ta sitt ansvar och skydda de mest sårbara grupperna, äldre och redan sjuka.
    Det är det viktiga budskapet från Folkhälsomyndigheten nu."

Alltså först NU kommer de med råd och uppmaningar. Man skulle för tusan börjat med uppmaningar för flera veckor sedan om att förhindra spridningen genom att ha bättre koll och vara hårdare mot folk som varit utomlands och uppmana folk ännu mer att inte sprida smittan medan vi har en möjlighet att stoppa det. 

Och den här svenska "experten" som haft fel flera gånger nu om detta.
  • Anonym (tar ansvar)

Det är ju lustigt att vi hör inget från de här "det är ju inget farligt, bara som en vanlig förkylning" nu längre.

• Anonym (tar ansvar)
    Anonym (...) skrev 2020-03-10 17:08:26 följande:

Inte ett dugg. Är varken gammal eller har någon bakomliggande sjukdom som skulle kunna påverka. Jag kommer säkert bli smittad någon gång, men det lär bli en mild variant.

Så du är inte orolig för att andra i riskgrupperna kommer bli smittade och kanske dö, eller alla företag som drabbas av detta, eventuella varsel av anställda? Du tänker bara på dig själv?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Laughing emoji) skrev 2020-03-10 17:02:03 följande:
    Så det kommer bara gå runt och runt en lång tid tills det dör ut? Men va händer med alla flygbolag och annat som kan drabbas av detta? Det måste bli mycket varsel och indragningar i spåren av Corona? Gråter 
    Jag oroar mig mest för att inte kunna träffa min familj eftersom jag bor i ett annat land. Här talas det rätt lite om corona och vi är inte särskilt drabbade ännu. Fast om det fortsätter så här får nog inte svenskar resa hit. Rynkar på näsan
    Borde man inte kunna åka med flyg från ett land som inte är drabbat, för att sen med säkerhet gå och testa sig när man kommer till Sverige? Man smittar ju inte direkt under inkubationstiden så om du smittats på flyget lär det ju vara lugnt om du testar dig sen. Jag vet inte hur det fungerar. Sen vet jag inte heller hur lätt det smittar egentligen. Men på ett flyg sitter väl folk rätt tätt. Segt om nån börjar hosta och nysa där, även om det inte kanske är COvid-19 hen har. 
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (...) skrev 2020-03-10 17:27:09 följande:
    Jag tolkade ts fråga om JAG var rädd för att bli smittad och om JAG var rädd för att dö. Så jag svarade utifrån mitt perspektiv. Var det konstigt?
    Då tolkade du den som du ville, för det står inget om att det handlar om just dig. Läs igen utifrån ett annat perspektiv.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-10 21:09:09 följande:

Bara knasigt att myndigheterna ger så olika budskap kan jag tycka, MSB säger i ena meningen att folk inte ska handla på sig matkonserver, för att i nästa andetag säga att det är viktigt att man är förberedd inför en kris genom att ha tex mat och vevradio hemma.....

Då blir ju folk bara ännu mer fundersamma när de säger så, eller hur?

Har ni gjort några förändringar i ert liv pgr av Coronaviruset?

Men det var ju för att man bör alltid ha lite konserver hemma ifall det blir någon annan kris som t ex långvarigt elavbrott. Det var det dem menade. Men det är ju bra att ha hemma ifall man blir sjuk, så man slipper gå ut och handla och smitta ner andra. Men annars tycker jag det låter lite överdrivet att bunkra upp med mat hemma om man är frisk. Man får väl försöka gå o handla när det inte är så mcyket folk och se till att tvätta sig ordentligt när man kommer hem så kanske man klarar sig. 

Å andra sidan blir jag lite förvirrad av ifall viruset finns på matvaror man har. Hur allvarligt är det? Man har köpt massa mat, tagit hem det, och då har man ju samtidigt tagit på alla varor och viruset kanske har hamnat på varorna. Man kan ju inte hålla på att desinfektera varenda vara!? Eller är det så att det inte kommer göra att man blir sjuk om man tar i en vara som viruset finns på?

Ja förändring i att jag är mer noga med handhygienen (har dock bacillskräck sen förut så innebar inga större förändringar) och att jag underviker folkmassor om det går.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-10 21:59:44 följande:

Det märkliga nu jämfört med svininfluensan 2009 är att det var aldrig tal om att stänga ner skolor eller länder.

Varför sådan hysteri nu?

Dödligheten per person är bara 0.03%, så denna är mycket högre. Antar det är därför. Men sen så har det blivit ännu mer kanaler att sprida infomration på numera.
Svar på tråden Corona , är du rädd?