• Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

• Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (förskollärare) skrev 2020-01-18 01:25:42 följande:

Jag jobbar på förskola och har haft kontakt med socialsekreterare i en del ärenden under åren. Ibland har föräldrarna önskat gemensamt möte mellan förskolepersonal och föräldrar, vilket vi självklart har beviljat. Jag förstår ju givetvis att socialsekreterarna är på föräldrarnas "sida" eftersom ni är till för att hjälpa dessa, men jag blir ändå mycket förfärad över att vi som personal vid så många tillfällen har suttit och gett råd kring konflikthantering med barn, där socialsekreteraren (flera olika) inte verkar veta någonting alls och nickar och håller med föräldrarna när de talar ogenerat om sina "bestraffningar" och liknande otyg och socialsekreteraren avslutar mötet med att råda föräldrarna att gå en föräldrautbildning, så blir allt bra. I många fall hoppar föräldrarna av utbildningen, och vänder sig till oss i personalen för råd och stöd istället eftersom utbildningen inte var vad de hade hoppats på eller i värsta fall flyttar de till en ny kommun och byter förskola/skola. (Jag vet vad utbildningarna innebär och tycker att de är bra, men om föräldrarna själva tycker att socialsekreteraren har hållit med dem i allt de har sagt om sina uppfostringsmetoder, så krockar det totalt för dem, när föräldrautbildningen är ungefär lika de råd som vi i förskolan ger.)

Har ni socialsekreterare över huvud taget någon utbildning kring barns utveckling, lärande och konflikthantering, så att ni kan rådgöra föräldrar efter polisförhör och/eller möten med förskolan/skolan kring barnets situation?

Ärligt så skulle jag säga att det där är kraftigt varierande bland socialsekreterarna. Jag själv är överlag intresserad av barn, barnuppfostran, NPF problematik etc och har utanför arbetet gått utbildningar etc i dessa ämnen. Har MÅNGA kollegor som inte har en aning om att struktur och rutiner kan underlätta för ett barn med autism t ex. Många av mina kollegor saknar kunskap kring vad skolans ansvar rörande barns behov av särskilt stöd innebär osv.

Jag är en socialsekreterare som ofta sätter ner foten gentemot föräldrar som jag anser har ett felaktigt bemötande gentemot barnen. Speciellt om det finns misstanke om NPF. Jag har långa "föreläsningar" till föräldrar om bemötande och ett felaktigt bemötande konsekvenser t ex. På ett konsuktivt sätt såklart inte som någon uppläxning. Jag tar ofta strid mot skola och förskola kring barns rättigheter till särskilt stöd etc. MEN jag skulle nog säga att hur mycket man vet och kan är högst individuellt och väldigt beroende av hur intresserad man än faktiskt.
  • Anonym (Titti)
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-18 22:00:26 följande:

Ärligt så skulle jag säga att det där är kraftigt varierande bland socialsekreterarna. Jag själv är överlag intresserad av barn, barnuppfostran, NPF problematik etc och har utanför arbetet gått utbildningar etc i dessa ämnen. Har MÅNGA kollegor som inte har en aning om att struktur och rutiner kan underlätta för ett barn med autism t ex. Många av mina kollegor saknar kunskap kring vad skolans ansvar rörande barns behov av särskilt stöd innebär osv.

Jag är en socialsekreterare som ofta sätter ner foten gentemot föräldrar som jag anser har ett felaktigt bemötande gentemot barnen. Speciellt om det finns misstanke om NPF. Jag har långa "föreläsningar" till föräldrar om bemötande och ett felaktigt bemötande konsekvenser t ex. På ett konsuktivt sätt såklart inte som någon uppläxning. Jag tar ofta strid mot skola och förskola kring barns rättigheter till särskilt stöd etc. MEN jag skulle nog säga att hur mycket man vet och kan är högst individuellt och väldigt beroende av hur intresserad man än faktiskt.

En mardröm att möta om man inte gör exakt som du vill alltså.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Titti) skrev 2020-01-19 12:55:18 följande:

En mardröm att möta om man inte gör exakt som du vill alltså.

Hur tänker du nu?

Absolut inte!

Men om jag träffar en förälder som uppenbarligen inte kan bemöta barnet utifrån dennes behov t ex slänger in ett barn med ADHD med våld på rummet när denne får utbrott eller slår barnet eller sliter denne i armarna när denne inte lyssnar och jag utifrån beskrivningen av bsrnet får känslan av att detta är ett barn med diagnos så brukar jag förklara det. Jag brukar förklara lite kort kring olika strategier man kan använda sig av, rekommenderar litteratur att läsa etc. Sen om man ger dina ungar utegångsförbud eller datorförbud eller liknande (som jag inte förespråkar) så är det ingen diskussion jag går in i. Det får man göra som man vill.

Men när ett barn far illa av det bemötandet föräldrarna har så säger jag till. Det är mitt jobb. Tycka vad du tycka vill.
  • Anonym (Jag)

Hej. Jag förstår mig inte på er? Mina barns far har vart våldsam vid både mig och barn. Tom slagit mig inför barn! Han kastar in anmälningar på mig? Han får andra att anmäla mig för allt? Jag har försökt att hålla han kort. Inte ge respons mm. Men när det inkom anmälningar om våld mot mitt barn, från folk jag inte känner, så reagerar jag ju!? Av soc, fick han en coop utbildning han ej fullföljde. Efter detta sa soc, att han fått hjälp. Efter detta inkommer ytterligare anmälan från polis. Att han va våldsam vid barn? Då startar soc en utredning på mig? Och han slipper undan, då han tog på sig " offerkoftan" och att han haft det "stressigt"? Jag polisanmälde iallafall våld mot barn. Då soc vägrade det. ( dom hade ju erbjudit föräldrar utbildning). Nu blir han åtalad för misshandel. Ska upp i rättegång. Varför tror inte soc på det jag säger om våldet? Det var faktiskt inget " hittepå "... ?

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-23 18:24:06 följande:

Hej. Jag förstår mig inte på er? Mina barns far har vart våldsam vid både mig och barn. Tom slagit mig inför barn! Han kastar in anmälningar på mig? Han får andra att anmäla mig för allt? Jag har försökt att hålla han kort. Inte ge respons mm. Men när det inkom anmälningar om våld mot mitt barn, från folk jag inte känner, så reagerar jag ju!? Av soc, fick han en coop utbildning han ej fullföljde. Efter detta sa soc, att han fått hjälp. Efter detta inkommer ytterligare anmälan från polis. Att han va våldsam vid barn? Då startar soc en utredning på mig? Och han slipper undan, då han tog på sig " offerkoftan" och att han haft det "stressigt"? Jag polisanmälde iallafall våld mot barn. Då soc vägrade det. ( dom hade ju erbjudit föräldrar utbildning). Nu blir han åtalad för misshandel. Ska upp i rättegång. Varför tror inte soc på det jag säger om våldet? Det var faktiskt inget " hittepå "... ?

Det är inte du som utreds utan ditt barn.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-23 18:24:06 följande:

Det är barnets situation som utreds, inte din.

Jag kan inte svara på varför soc inte tror på dig dessvärre. det är svårt när man bara har en version. Han kanske är hjälpsökande och insikt i sin problematik och då ser socialtjänsten det snarare som föräldraförmågan. Att han vill ha hjälp. Hur gammalt är barnet?

90% av alla ärenden hos soc handlar om våld. Folk polisanmäler hit och dit, speciellt när de är i vårdnadstvist också. Nekar pappan och barnet säger inget så blir det per mot ord, då får socialtjänsten istället försöka motivera till stödjande insatser.

Hur hade du velat att socialtjänsten skulle göra?

Du har ju ett ansvar att skydda barnet från våld också. Far barnet illa pga våld så har du en skyldighet att skydda barnet från detta.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-23 22:42:00 följande:

Jag kan inte svara på varför soc inte tror på dig dessvärre. det är svårt när man bara har en version. Han kanske är hjälpsökande och insikt i sin problematik och då ser socialtjänsten det snarare som föräldraförmågan. Att han vill ha hjälp. Hur gammalt är barnet?

90% av alla ärenden hos soc handlar om våld. Folk polisanmäler hit och dit, speciellt när de är i vårdnadstvist också. Nekar pappan och barnet säger inget så blir det per mot ord, då får socialtjänsten istället försöka motivera till stödjande insatser.

Du har ju ett ansvar att skydda barnet från våld också. Far barnet illa pga våld så har du en skyldighet att skydda barnet från detta.

Jag har inte gjort okynnes anmälningar till polis. Jag har anmält då jag vill att han ska sluta. Soc har köpt hans snyfthistoria rakt av. När det gällde våldet. Då han framställde vittnena som " otäcka". Hur kan soc bara strunta i att anmäla, om det handlar om våld mot barn? Varför köper dom hans ursäkter, och bort förklaringar? Varför kan han, sedan slänga in anmälningar på mig? Utan att soc ser ett samband med allt? Att han gör så, för att flytta focus från sig själv, till mig istället? Hur kan soc tro på allt detta?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-06 21:50:28 följande:

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

Tycker du familjen är viktigaste grundstenen i samhället? Anser du att staten har för mycket inflytande kring familjerna. Borde mer resurser läggas på familjer så vi får tryggare samhälle eller vad anser du är de viktigaste att inte barn och unga hannar snett och kommer till er på socialen? Vad anser du är den viktigaste orsaken att unga hamnar snett i livet?
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-06 21:50:28 följande:

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.T

• Anonym (Titti)
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-23 22:42:00 följande:

Pappan är våldsam men nekar till det och vill "ha hjälp" samtidigt som mamman är skyldig att skydda barnet från pappan.
    Sen står mamman där när soc tagit ungen och givit den till den stackars pappan som vägrades träffa sina barn...

Ja, det är en fin "tjänst" ni erbjuder.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-24 17:08:43 följande:

Jag har inte gjort okynnes anmälningar till polis. Jag har anmält då jag vill att han ska sluta. Soc har köpt hans snyfthistoria rakt av. När det gällde våldet. Då han framställde vittnena som " otäcka". Hur kan soc bara strunta i att anmäla, om det handlar om våld mot barn? Varför köper dom hans ursäkter, och bort förklaringar? Varför kan han, sedan slänga in anmälningar på mig? Utan att soc ser ett samband med allt? Att han gör så, för att flytta focus från sig själv, till mig istället? Hur kan soc tro på allt detta?

Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor när jag endast har denna lilla information. Men det kan mycket väl vara så att han manipulerat soc. Vi är också bara människor. Jag hade nog personligen sett mönstret i hans beteende. Du svarade inte heller på min fråga om hur gammalt barnet och och utifrån barnets ålder vad denne säger.
Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill