• Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

• Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (förskollärare) skrev 2020-01-18 01:25:42 följande:

Jag jobbar på förskola och har haft kontakt med socialsekreterare i en del ärenden under åren. Ibland har föräldrarna önskat gemensamt möte mellan förskolepersonal och föräldrar, vilket vi självklart har beviljat. Jag förstår ju givetvis att socialsekreterarna är på föräldrarnas "sida" eftersom ni är till för att hjälpa dessa, men jag blir ändå mycket förfärad över att vi som personal vid så många tillfällen har suttit och gett råd kring konflikthantering med barn, där socialsekreteraren (flera olika) inte verkar veta någonting alls och nickar och håller med föräldrarna när de talar ogenerat om sina "bestraffningar" och liknande otyg och socialsekreteraren avslutar mötet med att råda föräldrarna att gå en föräldrautbildning, så blir allt bra. I många fall hoppar föräldrarna av utbildningen, och vänder sig till oss i personalen för råd och stöd istället eftersom utbildningen inte var vad de hade hoppats på eller i värsta fall flyttar de till en ny kommun och byter förskola/skola. (Jag vet vad utbildningarna innebär och tycker att de är bra, men om föräldrarna själva tycker att socialsekreteraren har hållit med dem i allt de har sagt om sina uppfostringsmetoder, så krockar det totalt för dem, när föräldrautbildningen är ungefär lika de råd som vi i förskolan ger.)

Har ni socialsekreterare över huvud taget någon utbildning kring barns utveckling, lärande och konflikthantering, så att ni kan rådgöra föräldrar efter polisförhör och/eller möten med förskolan/skolan kring barnets situation?