Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Behöver den ha det? Tänk dig själv att staten eller din granne rövade bort barn från sina föräldrar. Grannen påstår sig kunna ta hand om ditt barn bättre än du och plockar med sig det från barnvagnen. Det känns fel eller hur?
Behöver den ha det? Tänk dig själv att staten eller din granne rövade bort barn från sina föräldrar. Grannen påstår sig kunna ta hand om ditt barn bättre än du och plockar med sig det från barnvagnen. Det känns fel eller hur?
Har denna uppfattning om vikten av att barnet har kontakt med båda föräldrarna någon grund i empirisk forskning?
Jag undrar, hur känns det att veta att människor verkligen hatar dig pga beslut du tagit?
Nu är det iof barnets upplevelse som är prio inte förälderns.
Nu är det iof barnets upplevelse som är prio inte förälderns.
Säg att forskningen visade att det går bättre i livet för barn från underpriviligerade familjer som adopterades bort till privilegierade familjer. Skulle du då vara för att barn från slummen rövas bort och ges till medelklassen och överklassen?
Jag undrar, hur känns det att veta att människor verkligen hatar dig pga beslut du tagit?
Du nämner "föräldrautbildning" i flera av dina poster, ts. Jag är nyfiken på en sådan utbildning, hur är den upplagd? Grupp eller individutbildning? KBT? Övningar, samtal? Praktiska övningar? Pedagogiskt drama? Gestaltterapi? Drömtydning? Yoga? (de sistnämnda nämner jag så klart mest på skämt)
Finns det fastställda kursplaner eller anpassas dessa utbildningar helt efter varje individ?
Kort sagt, vem leder en sådan utbildning, vilka deltar i den (gör man det enskilt eller i grupp?), vem betalar den? (är det kommunen själv som håller i den, eller antlitar man externa företag?)
Vad händer om en förälder skall gå en sådan utbildning för att ex. kunna få "hem sitt barn" från lvu, "slippa" lvu eller något annat, och sedan struntar i att helt enkelt dyka upp på utbildningen? Dvs kan soc. ställa krav på att utbildningen skall genomgås och fullföljas?