• Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

• Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (F)
    Anonym (asdf) skrev 2020-01-10 07:41:31 följande:

Behöver den ha det? Tänk dig själv att staten eller din granne rövade bort barn från sina föräldrar. Grannen påstår sig kunna ta hand om ditt barn bättre än du och plockar med sig det från barnvagnen. Det känns fel eller hur?

Jag syftar framför allt på fall där det är bevisat att den ena eller båda föräldrarna har utsatt barnet för misshandel/övergrepp och barnet tydligt uttrycker eller visar att det inte vill träffa föräldern. Placeringar på felaktiga grunder förekommer säkert, men det är inte det jag är intresserad av att diskutera. Jag vill veta vad TS svarar på min fråga.
  • Anonym (F)

Behöver den ha det? Tänk dig själv att staten eller din granne rövade bort barn från sina föräldrar. Grannen påstår sig kunna ta hand om ditt barn bättre än du och plockar med sig det från barnvagnen. Det känns fel eller hur?

Jag syftar framför allt på fall där det är bevisat att den ena eller båda föräldrarna har utsatt barnet för misshandel/övergrepp och barnet tydligt uttrycker eller visar att det inte vill träffa föräldern. Placeringar på felaktiga grunder förekommer säkert, men det är inte det jag är intresserad av att diskutera. Jag vill veta vad TS svarar på min fråga.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (F) skrev 2020-01-09 23:31:30 följande:

Har denna uppfattning om vikten av att barnet har kontakt med båda föräldrarna någon grund i empirisk forskning?