• Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

• Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (asdf) skrev 2020-01-07 05:57:29 följande:

Om den här tråden ska fylla någon mening så behöver du svara på de frågor vi ställer.

Det låter lite olyckligt att du beviljar bistånd och bistånd till alla som söker med behov. Det kan ju vara ett behov av mer pengar till knark eller till en bröstförstoring. Nästa fråga är väl om du har läst någon juridik?

För att svara på din sista fråga så har jag läst den juridiken som ingår i socionomprogrammet plus ett par fristående kurser inom barnrätt.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-07 07:34:54 följande:

Vad jobbar du inom? Är det ekonomi? Hur ser en dag ut för dig?

Som trådrubriken lyder jobbar jag med barn och unga. Dvs jag utreder orosanmälning och beslutat om insatser kring barn och unga. Båda frivilliga insatser inom SoL och tvångsvårdande insatser inom LVU.

Jag kommer till jobbet. Tittar i min brevlåda om jag fått något nytt t ex orosanmälningar i mina ärenden eller handlingar jag begärt in. Sedan behandlar jag dessa t ex genom att kontakta föräldrar om det rör orosanmälan.

Sedan har jag ofta ett inbokat besök. Det kan vara ett utredningssamtal med föräldrar eller barn eller uppföljande samtal med de som verkställer insatser. Ett par gånger i månaden går jag på SIPar dvs samordnade möten med skola, sjukvård, soc och övriga inblandade myndigheter i barnets liv.

Mycket tid går åt till administration. Att skriva utredningar, skriva olika beslut etc. Vissa eftermiddagar har vi möten tillsammans med kollegor där vi drar ärenden som vi behöver hjälp med. Ibland har jag möten med chefer rörande ärenden där det kan tänkas bli placering.

Ibland är jag i rätten då beslut kring LVU ska fattas och svarar på frågor rätten har om ärendena. Jag gör hembesök. Besök på skolor etc.

Mina dagar ser väldigt olika ut beroende på vilka ärenden jag har just då.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Gallras) skrev 2020-01-07 09:45:49 följande:

En utredning hos soc. föranledd av en orosanmälan ska gallras (slängas) efter 5 år. När kan man vara säker på att gallringen skett?

Exempel: Soc. får in en orosanmälan i juni ett visst år och inleder en utredning. Utredningen är klar i november samma år. Kommer handlingarna att gallras i juni 5 år senare, i november 5 år senare, vid årsskiftet 5 år senare, eller vid en obestämd tidpunkt när den som sköter arkivet råkar jobba med just den arbetsuppgiften?

Vem sköter själva gallringen är det den enskilde socialsekreteraren, eller en arkivarie?

Sköts det här på samma sätt i alla kommuner?

Det är arkivarie som sköter gallringen och inte en socialsekreterare.

Enligt lag så ska gallringen skett senast kalenderåret efter att gallringsskyldigheten inträdde dvs om du hade ett aktuellt ärende som avslutade 2019-06-10 ska gallringen skett senast 2025-12-31. Fem år börjar räknas efter sista anteckningen i journalen gjordes och inte fem år sedan ärendet startades.

Det finns dock vissa dokument som inte gallras efter fem år. I mitt jobb är det dokument som har med barns placering att göra. T ex om ett barn varit placerad enligt LVU får man inte gallra alla dokument tillhörande detta ärende fören barnet är 18 år.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2020-01-07 09:57:30 följande:

Hur ska jag får socialen att lyssnar på skolan och mig?

Mitt barn bor hos sin pappa och är hos mig på helgerna. Barnet ha det inte alls bra där. Får dåligt med mat, ser sin andra syskon blir misshandlad blir lämnad ensam hemma. Barnet är under 10 år. Skolan ha gjort 2 anmälan på pappa men ingenting görs. Utredning startas och läggs ner. Jag ha också varit och pratat med socialen Secreterare och berättat hur pappa kan manipulera barnen till att säga det han vill men det ha de tyvärr inte lyssnat på. Så vad ska jag göra?? Jag ha tagit bilder, filmat och spelat in när barnet berätta om hur han ha det hemma.

Det är tråkigt att höra att situationen ser ut som den gör. Det borde den inte göra.

Det gäller att fortsätta göra anmälningar.

Är ni båda vårdnadshavare? I så fall har du en skyldighet att skydda dina barn om de utsätts för våld. Med våld räknas även att bevittna våld.

Är du inte vårdnadshavare så kan jag tyvärr nog säga att socialtjänsten inte har samma skyldigheter gentemot dig. De kan inte berätta för dig vad pappan säger till dem. Vad är anledningen till att du inte har vårdnaden isf? Varför bor barnen mer hos pappan? Sådana saker får mina klockor att ringa. För mig kan det tyda på brister i ditt föräldraskap vilket gör att socialtjänsten kanske anser att du har större brister än pappan.

Vad har skolan gjort anmälningar för?

Är du en helt reko förälder och inte vårdnadshavare tycker jag du ska dra igång en process för att få tillbaka vårdnaden och därefter kunna skydda dina barn.

Fram tills dess är det endast anmälningar som kan göras.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-07 11:15:00 följande:

Hej. Hur kommer det sig, att om det inkommit orosanmälan flera gånger, om våld mot barn? Som andra anmält. Och att polisen anmält, att socialtjänsten inte gör en anmälan då till polisen? Personen i fråga, har pratat sig ur allt, och får alla till att tycka synd om den? Det enda som hänt, är att personen ifråga, erbjudits en föräldrar utbildning? Personen i fråga, går knappt på den. Och istället svartmålar den andra föräldern. Så den andra föräldern får stå till svars för alla anklagelser? Och på så vis har den misshandlade föräldern, lyckats byta focus på sig själv, så allt handlar om den förälder som inte gjort nåt? Ser inte socialtjänsten igen sådant här beteende? Att den som är misstänkt, gör allt, så focus ska handla om den andra, som inte är misstänkt? Har socialtjänsten någon som helst kunskap i hur psykopati fungerar?

Vad är det för typ av våld?

Socialtjänsten gör alltid en bedömning om polisanmälan ska göras eller inte. Ofta när det rör våld mot barn rör det sig om våld för att man inte kunnat hantera ett trotsigt barn eller liknande. Då behöver man föräldrautbildning för att lära sig hantera barnen rätt.

Läs mitt föregående svar också. Är du vårdnadshavare är du skyldig att skydda dina barn om de blir utsatta för våld.

På min arbetsplats kan vi mycket om denna typen av föräldrar och vi tror inte så hårt på en förälder kommer till ett möte endast för att snacka skit om den andra....
  • Anonym (V)

Om någon tog kontakt med soc och sa att de inte orkar med sitt barn eller hemmet ordentligt, har dåligt tålamod, skäller på sitt barn nån gång om dagen nästan varje dag och även har en npf diagnos.

Hur skulle ni då hjälpa en sådan person, och hur mycket hjälp kan personen få innan ni bestämmer er för att det är bättre att omhänderta barnet?

Undrar då jag har en vän jag oror mig för.

Vet inte om jag ska råda henne att kontakta soc eller inte, vill inte förstöra för dem heller, då hon verkligen älskar sitt barn.

Dock skulle hon nog inte vilja ha stöd i hemmet även om det kanske skulle underlätta, utan det är isåfall om det finns nån annan typ av stöd då hon inte vill ha främmande folk i sitt hem.

Finns det nån hjälp för henne och hennes barn att få? Barnet är 1,5 år.

• Anonym (Hur funkar det)

Hej :) om man har barn med diagnos som är i tonåren som inte går till skolan så ofta och skolan gör anmälan 2 gånger ca vad händer då

Vi kämpar på som sjutton och det finns syskon som sköter skolan men som också har diagnos

• IceKitten

Har det funnits fall där du ångrat en placering eller att du inte placerade ett barn? Vilket är vanligast isf och kan du berätta lite löst kring de fallen?

• Anonym (Filifjonkan)

1) Om du får in ett ärende/anmälan om en förälder som "brister i den känslomässiga omsorgen" dvs barnet har mat/kläder/husrum etc men där föräldrarna inte ser barnets känslomässiga behov eller kommunicerar med det för att stimulera dess utveckling.

Vilka stödinsatser kan då dessa föräldrar bli aktuella för?

2) Vad krävs för att föräldrar skall skickas på sk utredningshem, kan du exemplifiera?

2) LVU: HVB hem eller familjehem, vilken ungdom blir aktuell för vilken placeringsform?

• Anonym (F)
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-07 22:17:05 följande:
    Det är tråkigt att höra att situationen ser ut som den gör. Det borde den inte göra.

Det gäller att fortsätta göra anmälningar.

Är ni båda vårdnadshavare? I så fall har du en skyldighet att skydda dina barn om de utsätts för våld. Med våld räknas även att bevittna våld.

Är du inte vårdnadshavare så kan jag tyvärr nog säga att socialtjänsten inte har samma skyldigheter gentemot dig. De kan inte berätta för dig vad pappan säger till dem. Vad är anledningen till att du inte har vårdnaden isf? Varför bor barnen mer hos pappan? Sådana saker får mina klockor att ringa. För mig kan det tyda på brister i ditt föräldraskap vilket gör att socialtjänsten kanske anser att du har större brister än pappan.

Vad har skolan gjort anmälningar för?

Är du en helt reko förälder och inte vårdnadshavare tycker jag du ska dra igång en process för att få tillbaka vårdnaden och därefter kunna skydda dina barn.

Fram tills dess är det endast anmälningar som kan göras.
    Vad innebär denna skyldighet att skydda barnet från våld rent konkret? Vilka åtgärder förväntas man vidta? Antag t.ex. att barnet utsätts för våld hemma hos den andra vårdnadshavaren. Hur ska jag skydda mitt barn från det, annat än genom att anmäla till soc?
Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill