• Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

• Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (asdf) skrev 2020-01-07 05:57:29 följande:

Om den här tråden ska fylla någon mening så behöver du svara på de frågor vi ställer.

Det låter lite olyckligt att du beviljar bistånd och bistånd till alla som söker med behov. Det kan ju vara ett behov av mer pengar till knark eller till en bröstförstoring. Nästa fråga är väl om du har läst någon juridik?

För att svara på din sista fråga så har jag läst den juridiken som ingår i socionomprogrammet plus ett par fristående kurser inom barnrätt.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-07 07:34:54 följande:

Vad jobbar du inom? Är det ekonomi? Hur ser en dag ut för dig?

Som trådrubriken lyder jobbar jag med barn och unga. Dvs jag utreder orosanmälning och beslutat om insatser kring barn och unga. Båda frivilliga insatser inom SoL och tvångsvårdande insatser inom LVU.

Jag kommer till jobbet. Tittar i min brevlåda om jag fått något nytt t ex orosanmälningar i mina ärenden eller handlingar jag begärt in. Sedan behandlar jag dessa t ex genom att kontakta föräldrar om det rör orosanmälan.

Sedan har jag ofta ett inbokat besök. Det kan vara ett utredningssamtal med föräldrar eller barn eller uppföljande samtal med de som verkställer insatser. Ett par gånger i månaden går jag på SIPar dvs samordnade möten med skola, sjukvård, soc och övriga inblandade myndigheter i barnets liv.

Mycket tid går åt till administration. Att skriva utredningar, skriva olika beslut etc. Vissa eftermiddagar har vi möten tillsammans med kollegor där vi drar ärenden som vi behöver hjälp med. Ibland har jag möten med chefer rörande ärenden där det kan tänkas bli placering.