• Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

• Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (F)
    Anonym (asdf) skrev 2020-01-10 19:36:22 följande:
    Barnets upplevelse är föräldrarnas är barnens är samhällets. Annars skulle man ju kunna adoptera bort alla fattiga barn till de mest lämpade. Det är naturligt att växa upp med sin familj och sin släkt. Att det naturliga är bäst bekräftas också av forskningen.

Varför börjar du prata om fattiga vs privilegierade osv? Tror du att alla omplaceringar av barn handlar om det? Att ge underklassens barn till överklassen?

Det finns föräldrar som torterar sina barn. Det finns föräldrar som våldtar sina barn. Är det naturligt för barn att växa upp med sådana föräldrar?

Och nej, barnet har sin egen upplevelse och den behöver inte alls vara densamma som föräldrarnas.

• Anonym (F)
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-10 16:12:13 följande:
    Ja och nej. Det finns väldigt lite långa studier kring hur barn upplever kontakten med en förälder som utsatt dem eller den andra föräldern för våld. Däremot finns det en del studier kring hur barn i nuet upplever kontakten med den föräldern som utsatt dem eller den andra föräldern för våld. Många barn är positiva till kontakt med föräldern trots våldet. Men det är ju set första vikt att barnet fortsatt blir skyddad mot våld.