• Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

• Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (F)
    Anonym (asdf) skrev 2020-01-10 19:36:22 följande:
    Barnets upplevelse är föräldrarnas är barnens är samhällets. Annars skulle man ju kunna adoptera bort alla fattiga barn till de mest lämpade. Det är naturligt att växa upp med sin familj och sin släkt. Att det naturliga är bäst bekräftas också av forskningen.

Varför börjar du prata om fattiga vs privilegierade osv? Tror du att alla omplaceringar av barn handlar om det? Att ge underklassens barn till överklassen?

Det finns föräldrar som torterar sina barn. Det finns föräldrar som våldtar sina barn. Är det naturligt för barn att växa upp med sådana föräldrar?

Och nej, barnet har sin egen upplevelse och den behöver inte alls vara densamma som föräldrarnas.

• Anonym (F)
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-10 16:12:13 följande:
    Ja och nej. Det finns väldigt lite långa studier kring hur barn upplever kontakten med en förälder som utsatt dem eller den andra föräldern för våld. Däremot finns det en del studier kring hur barn i nuet upplever kontakten med den föräldern som utsatt dem eller den andra föräldern för våld. Många barn är positiva till kontakt med föräldern trots våldet. Men det är ju set första vikt att barnet fortsatt blir skyddad mot våld.

Det är en ganska komplex fråga egentligen att svara generellt på. Man hade behövt ett exempelärende. Handlar det om en förälder som blir aggressiv när denne dricker alkohol t ex oavsett mängd så behöver man säkerställa nykterhet innan umgänge. Handlar det om en förälder som anser att barnaga är acceptabelt så måste föräldern få gå föräldrautbildning för att lära sig hur man gör istället. När de handlar om barnaga är det ofta andra kulturer i vilka länder detta är lagligt och de har inga andra verktyg i sin verktygslåda och behöver då få detta.

Inte sällan handlar det om att det är barn med NPF problematik som blir utsatta för våld pga att man inte kan hantera utbrott och liknande. Då behöver föräldern stöd och kunskap kring detta för att kunna bemöta barnet rätt. Ofta handlar det om enstaka händelser där barnet blivit utsatt också.

Vad som är värt att veta är att det är ytterst sällsynt att barn regelbundet blir utsatta för våld i betraffande syfte. Våldet som barnen utsatta för är väldigt ofta pga att föräldern saknar rätt verktyg för att hantera en situation. Jag har aldrig under min karriär varit med om en förälder som slagit sitt barn utan förklaring för att denne tyckt det varit roligt utan våldet har ofta alltid en förklaring från föräldrarnas sida och det är ytterst sällsynt att en förälder VILL skada sitt barn utan istället har mycket ångest och mår dåligt över det inträffade.

Dessa föräldrar behöver rätt stöd och hjälp för att kunna hantera konflikter med sina barn och i majoriteten av alla fall upphör våldet när de fått rätt kunskap.

Tycker du att en förälder som under ett barns utbrott slitit barnet i armen så pass att barnet fick och ont och sedan gav denne en örfil aldrig ska få träffa sitt barn igen? Eller borde föräldern istället få rätt kunskap för att kunna hantera en sådan situation nästa gång den uppstår?

När det handlar om rena psykopater som slår sina barn för sin egen njutnings skull så är det en annan sak. Har aldrig stött på en sådan människa under min karriär men finner det otroligt att denne skulle få ha ett umgänge med sitt barn efter det uppdagats. I alla fall inte utan övervakning, om barnet vill träffa föräldern.
    Jag börjar förstå att vi talar om olika slags förövare här.

För att svara på din fråga, om föräldern har empati, älskar sitt barn, samt har skuldkänslor över misshandeln, och om barnet vill träffa föräldern, då anser jag att föräldern ska få träffa sitt barn. Annars ställer jag mig ytterst tveksam till det.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (F) skrev 2020-01-10 23:25:04 följande:

Varför börjar du prata om fattiga vs privilegierade osv? Tror du att alla omplaceringar av barn handlar om det? Att ge underklassens barn till överklassen?

Det finns föräldrar som torterar sina barn. Det finns föräldrar som våldtar sina barn. Är det naturligt för barn att växa upp med sådana föräldrar?

Och nej, barnet har sin egen upplevelse och den behöver inte alls vara densamma som föräldrarnas.

Nej det har jag inte påstått heller. Det jag menar är att familjer hör ihop. Det är en naturlag. Och att det naturliga är gott kan bekräftas empiriskt. Barn som växer upp i familjehem/fosterhem/barnhem frodas inte lika bra som barn som får växa upp i sina egna familjer.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (F) skrev 2020-01-10 23:25:04 följande:

Ja i princip handlar det ju om det. I ett klasslöst samhälle skulle långt färre barn omhändertas.
  • Anonym (sjukdom)

Hur kan socialen hjälpa en ensamstående förälder med svår sjukdom och dåligt kontaktnät? Jag tänker en förälder som till exempel genomgår cancerbehandlig och inte riktigt orkar med. Kan man till exempel få kontaktfamilj i sånt läge? Kan soc hjälpa föräldern att hjälpa ett barn som håller på att fastna i en vårdarroll för en sån förälder eller minimamma/papparoll för syskon?

• Anonym (Hmm)
    Anonym (asdf) skrev 2020-01-11 01:14:20 följande:

Nej det har jag inte påstått heller. Det jag menar är att familjer hör ihop. Det är en naturlag. Och att det naturliga är gott kan bekräftas empiriskt. Barn som växer upp i familjehem/fosterhem/barnhem frodas inte lika bra som barn som får växa upp i sina egna familjer.

Nej, barn som bor i familjehem lyckas sämre i skolan bland annat. Handlar det om dåliga familjehem? Nä, snarare på att de haft ett helvete innan de kom dit. Klart att familjer är viktiga, men när inte föräldrarna fungerar så måste barnen flyttas.
  • Anonym (F)
    Anonym (asdf) skrev 2020-01-11 01:14:20 följande:

Att det naturliga är gott kan inte alls bekräftas empiriskt. Det finns exempelvis massor med växter som är giftiga. Och växter är väl naturliga, eller? Dessutom motsäger du dig själv. Du säger att det är naturligt för barn att växa upp hos sina biologiska familjer. Samtidigt förnekar du att det är naturligt för barn att växa upp med biologiska föräldrar som misshandlar dem.

Att familjer hör ihop är inte en naturlag. Det krävs i princip matematiska bevis för att ett påstående ska vara en naturlag.

Barn som växer upp i familjehem där de får kärlek och omvårdnad kommer att frodas långt mycket mer än barn som växer upp med biologiska föräldrar som misshandlar dem och inte visar kärlek. Eller hur?
  • Anonym (F)
    Anonym (asdf) skrev 2020-01-11 01:15:52 följande:

Ja i princip handlar det ju om det. I ett klasslöst samhälle skulle långt färre barn omhändertas.

Menar du att det bara är underklassen som misshandlar och vanvårdar sina barn? Eller menar du att omhändertagandet av barn är ett utövande av förtryck av överklassen mot underklassen, och som alltid sker på medvetet falska grunder? Jag vet inte vilket av alternativen som är mest häpnadsväckande.
  • Anonym (Titti)
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-10 22:52:05 följande:
    Ärligt så struntar jag i det.

Det är sällan någon blir arg över de beslut jag fattat, men det händer och då är det oftast föräldrar som saknar förståelse för sina svårigheter. Jag VET att de beslut jag fattar är för barnets bästa där och då.
    Det händer att det i efterhand visar sig att soc-människan gjorde fel. Att föräldern vinner när det går till rättegång.
    Jag har själv upplevt det, jag vann över soc.

Satt där i tingsrättssalen med två soc-människor och deras bristfälliga utredning som motpart. Och vann.

Men antar att du inte under din "karriär" upplevt, för dig, motgångar?
  • Anonym (Anonym)

På slutet av 80-talet var de sociala myndigheterna inblandade i min familjesituation, det gjordes utredningar mm. Jag har förgäves försökt få fram fakta kring detta eftersom min mamma är alla annat än pålitlig i fallet. När jag har försökt få fram information har jag dels hänvisats till långtidsarkiv (i Uppsala där det tydligen började, de hittade inget) samt att det tog helt stopp i en annan kommun dit vi flyttade sedan. De säger att alla sådana utredningar i så fall är gjorda under min mammas personnummer, och trots att det faktiskt handlar om mig själv egentligen har jag ingen rätt att få veta någonting alls. Har du några råd om hur jag ska få reda på sanningen? Var vänder man sig egentligen, finns det ens kvar några sådana papper i något arkiv eller är det gallrat och förstört?

Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill