Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Varför börjar du prata om fattiga vs privilegierade osv? Tror du att alla omplaceringar av barn handlar om det? Att ge underklassens barn till överklassen?
Det finns föräldrar som torterar sina barn. Det finns föräldrar som våldtar sina barn. Är det naturligt för barn att växa upp med sådana föräldrar?
Och nej, barnet har sin egen upplevelse och den behöver inte alls vara densamma som föräldrarnas.
Varför börjar du prata om fattiga vs privilegierade osv? Tror du att alla omplaceringar av barn handlar om det? Att ge underklassens barn till överklassen?
Det finns föräldrar som torterar sina barn. Det finns föräldrar som våldtar sina barn. Är det naturligt för barn att växa upp med sådana föräldrar?
Och nej, barnet har sin egen upplevelse och den behöver inte alls vara densamma som föräldrarnas.
Hur kan socialen hjälpa en ensamstående förälder med svår sjukdom och dåligt kontaktnät? Jag tänker en förälder som till exempel genomgår cancerbehandlig och inte riktigt orkar med. Kan man till exempel få kontaktfamilj i sånt läge? Kan soc hjälpa föräldern att hjälpa ett barn som håller på att fastna i en vårdarroll för en sån förälder eller minimamma/papparoll för syskon?
Nej det har jag inte påstått heller. Det jag menar är att familjer hör ihop. Det är en naturlag. Och att det naturliga är gott kan bekräftas empiriskt. Barn som växer upp i familjehem/fosterhem/barnhem frodas inte lika bra som barn som får växa upp i sina egna familjer.
Nej det har jag inte påstått heller. Det jag menar är att familjer hör ihop. Det är en naturlag. Och att det naturliga är gott kan bekräftas empiriskt. Barn som växer upp i familjehem/fosterhem/barnhem frodas inte lika bra som barn som får växa upp i sina egna familjer.
Ja i princip handlar det ju om det. I ett klasslöst samhälle skulle långt färre barn omhändertas.
På slutet av 80-talet var de sociala myndigheterna inblandade i min familjesituation, det gjordes utredningar mm. Jag har förgäves försökt få fram fakta kring detta eftersom min mamma är alla annat än pålitlig i fallet. När jag har försökt få fram information har jag dels hänvisats till långtidsarkiv (i Uppsala där det tydligen började, de hittade inget) samt att det tog helt stopp i en annan kommun dit vi flyttade sedan. De säger att alla sådana utredningar i så fall är gjorda under min mammas personnummer, och trots att det faktiskt handlar om mig själv egentligen har jag ingen rätt att få veta någonting alls. Har du några råd om hur jag ska få reda på sanningen? Var vänder man sig egentligen, finns det ens kvar några sådana papper i något arkiv eller är det gallrat och förstört?