• Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

• Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (F) skrev 2020-01-08 11:34:43 följande:

Vad innebär denna skyldighet att skydda barnet från våld rent konkret? Vilka åtgärder förväntas man vidta? Antag t.ex. att barnet utsätts för våld hemma hos den andra vårdnadshavaren. Hur ska jag skydda mitt barn från det, annat än genom att anmäla till soc?

Att du inte lämnar barnet till den föräldern som utsätter den för våld. Umgänge kan t ex ske tillsammans med umgängesstöd. Umgängesstöd kan ni få via familjerätten om ni båda är med på det. Det är då en utomstående person. Annars kan umgänge ske tillsammans med andra anhöriga ni har eller att du är med vid umgänge. Detta för att säkerställa att barnet inte blir utsatt för våld under umgänget. Går den andra föräldern inte med på detta så kan denne inte få träffa barnet. Han kan då gå till rätten och stämma dig på umgänge och anmäla dig för umgängessabotage så det är viktigt att du faktiskt har på fötterna att barnet blir utsatt för våld och inget du tror eller känner på dig. Du borde också polisanmäla själv annars kan även detta ifrågasättas. Varför du inte gjort detta om du vet att barnet blir utsatt för våld.

Det är viktigt att du erbjuder den andra föräldern umgänge även om du skyddar batnet. Men då med att någon annan är med. Och det måste vara någon som vågar agera om det sker våld. Inte en farmor som kanske skulle skydda pappan t ex utan du måste vara säker på att farmor isf säger ifrån och berättar till dig.
  • IceKitten
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-08 19:51:18 följande:

Aldrig ångrat en placering. Däremot ångrat att jag inte placerat. Men. Det är lätt att vara efterklok. Barnet har då blivit placerad vid ett senare tillfälle istället.

Har du svårt att lämna jobbet på jobbet? Har du drömt mardrömmar, gråtit osv? Vilken personlighet "bör" man ha?

Hur tufft är det för socpersonalens psyke så att säga?
  • Anonym (Fd Familjehem)

Vad anser du generellt om familjehem? Penga eller stort hjärta? Vilket styr?

Varför är det så stor omsättning på socialsekreterare inom just denna avdelning?

Är du någonsin rädd?

• Anonym (Soctanten)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2020-01-08 18:05:53 följande:

Vi är båda vårdnadshavare. Det finns inget skrivet att barnet ska bor hos pappan. Det blev bara så när jag flyttade till en annan kommun och barnet hade då sin skola och adress kvar hos pappan. Sen ha pappan bara vägrat att låta barnet flytta vilket i sin tur blir komplicerat eftersom jag då behöver pappans underskrift för en adress förändring och detta vägra pappan att göra. För att följa lagen om skolplikt så kan jag inte bara flytta barnet 10 mil och sen bara behåller hen hemma.

Skolan ha anmält för att barnet ha svimmat i skolan för att hen inte hade fått någon mat och för att hen ha berättat om att hen blir lämnad ensam hemma ganska ofta också om syskon som blir misshandlad.

En stämning ansökan är lämnad för vårdnaden.

Du borde då kräva intemistiskt beslut på vårdnaden. Dvs ett omedelbart beslut som är i väntan på ordinarie beslut som gör att du kan ta barnet till din kommun.
  • Anonym (Anmäld)

Hej ts, jag undrar hur du ser på denna anmälan jag fått. Är det rimligt att anmäla en familj på dessa grunder? Anser ni på soc att det är allvarligt som skrivs, och vad kan påföljderna bli efter ett möte?

"Jag fick vi brev från soc att dom vill träffa oss pga en inkommen anmälan. Jag var väldigt förvånad och ringde dit. Tydligen ska någon anmält anonymt att mina barn (5 och 8 år gammla) leker utomhus utan bevakning på tomten samt påstår att dom ska ha cyklat utanför tomten uppe på stora vägen. Lika så att dom ska ha sett något av barnen sitta i knät på en vuxen och köra bil på vägen. Jag känner mig väldigt ledsen att någon tycker detta är så hemskt att hen hade behov av att anmäla oss. Att barnen leker i vår trädgård själva händer, men då ser jag dom från köksfönstret. Dom är aldrig ute på vägen (en 70 väg) och vi har både staket och häck. Vad tror ni påföljden blir av detta? Har aldrig tidigare blivit anmäld? Vill dom träffa oss för att dom måste utreda varje anmälan eller anser dom att detta är en allvarlig anmälan så dom vill följa upp?"

• Anonym (Noel)

Har du någon gång känt attraktion mellan dig och någon du träffat?

• Anonym (Soctanten)
    Anonym (Anmäld) skrev 2020-01-08 20:02:46 följande:

Hej ts, jag undrar hur du ser på denna anmälan jag fått. Är det rimligt att anmäla en familj på dessa grunder? Anser ni på soc att det är allvarligt som skrivs, och vad kan påföljderna bli efter ett möte?

"Jag fick vi brev från soc att dom vill träffa oss pga en inkommen anmälan. Jag var väldigt förvånad och ringde dit. Tydligen ska någon anmält anonymt att mina barn (5 och 8 år gammla) leker utomhus utan bevakning på tomten samt påstår att dom ska ha cyklat utanför tomten uppe på stora vägen. Lika så att dom ska ha sett något av barnen sitta i knät på en vuxen och köra bil på vägen. Jag känner mig väldigt ledsen att någon tycker detta är så hemskt att hen hade behov av att anmäla oss. Att barnen leker i vår trädgård själva händer, men då ser jag dom från köksfönstret. Dom är aldrig ute på vägen (en 70 väg) och vi har både staket och häck. Vad tror ni påföljden blir av detta? Har aldrig tidigare blivit anmäld? Vill dom träffa oss för att dom måste utreda varje anmälan eller anser dom att detta är en allvarlig anmälan så dom vill följa upp?"

Det finns de som anmäler allt och socialtjänsten är skyldiga att göra förhandsbedömning i alla orosanmälningar som kommer in och besluta om de ska inleda utredning eller inte. Vad kommer soc göra? Förmodligen ingenting. De kommer prata med er och sen kommer de lägga ner. Du har ingenting att oroa dig för så vida det du skriver till mig är sant.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Noel) skrev 2020-01-08 20:10:00 följande:

Har du någon gång känt attraktion mellan dig och någon du träffat?

Nej. Aldrig känt attraktion till en klient.
  • Anonym (Noel)
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-08 20:15:01 följande:
    Nej. Aldrig känt attraktion till en klient.
    Ok, inte så att du har kort kjol och urringat på jobbet?
    Har hört att många på socialen har det.
  • Anonym (As)

Hur kan man gå tillväga för att få en omhändertagning pga av psykiskohälsa? Föräldern i detta är helt slut och får ingen hjälp. Personen vägrar gå till soc eller bup för der är givetvis inget fel på henne utan alla andra är ju dumma i huvudet. Enligt mobila temat på bup är det dags för en omhändertagning som soc ska fixa.. men enligt soc anser dem att mamman faktiskt är förälder och att hon får bestämma att hon ska med.. Inte så lätt när hon rymmer eller slås och sparkas så fort man säger nått.

Kan jag göra något för att hjälpa? Vi går under. ????

Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill