• Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

• Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (F) skrev 2020-01-08 11:34:43 följande:

Vad innebär denna skyldighet att skydda barnet från våld rent konkret? Vilka åtgärder förväntas man vidta? Antag t.ex. att barnet utsätts för våld hemma hos den andra vårdnadshavaren. Hur ska jag skydda mitt barn från det, annat än genom att anmäla till soc?

Att du inte lämnar barnet till den föräldern som utsätter den för våld. Umgänge kan t ex ske tillsammans med umgängesstöd. Umgängesstöd kan ni få via familjerätten om ni båda är med på det. Det är då en utomstående person. Annars kan umgänge ske tillsammans med andra anhöriga ni har eller att du är med vid umgänge. Detta för att säkerställa att barnet inte blir utsatt för våld under umgänget. Går den andra föräldern inte med på detta så kan denne inte få träffa barnet. Han kan då gå till rätten och stämma dig på umgänge och anmäla dig för umgängessabotage så det är viktigt att du faktiskt har på fötterna att barnet blir utsatt för våld och inget du tror eller känner på dig. Du borde också polisanmäla själv annars kan även detta ifrågasättas. Varför du inte gjort detta om du vet att barnet blir utsatt för våld.

Det är viktigt att du erbjuder den andra föräldern umgänge även om du skyddar batnet. Men då med att någon annan är med. Och det måste vara någon som vågar agera om det sker våld. Inte en farmor som kanske skulle skydda pappan t ex utan du måste vara säker på att farmor isf säger ifrån och berättar till dig.
  • IceKitten
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-08 19:51:18 följande: