• Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

• Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (b)
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-07 11:15:00 följande:

Hej. Hur kommer det sig, att om det inkommit orosanmälan flera gånger, om våld mot barn? Som andra anmält. Och att polisen anmält, att socialtjänsten inte gör en anmälan då till polisen? Personen i fråga, har pratat sig ur allt, och får alla till att tycka synd om den? Det enda som hänt, är att personen ifråga, erbjudits en föräldrar utbildning? Personen i fråga, går knappt på den. Och istället svartmålar den andra föräldern. Så den andra föräldern får stå till svars för alla anklagelser? Och på så vis har den misshandlade föräldern, lyckats byta focus på sig själv, så allt handlar om den förälder som inte gjort nåt? Ser inte socialtjänsten igen sådant här beteende? Att den som är misstänkt, gör allt, så focus ska handla om den andra, som inte är misstänkt? Har socialtjänsten någon som helst kunskap i hur psykopati fungerar?

Av egen erfarenhet så ser många socialsekreterare inte det förrns det är försent. Pappan till vårt barn manipulerade dom helt, från att han är misstänkt för att ha misshandlat mig gång på gång och polisen gjort orosanmälningar till att utredningen helt riktade fokus på mig. När utredningen i princip var klar förstod dom vilket ledde till att utredningen inte gav något alls.Trots att vårt barn säger att pappa slår mamma och att pappa slår hen har inte socialtjänsten gjort något.
  • Anonym (b)
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-07 22:19:45 följande:
    Vad är det för typ av våld?

Socialtjänsten gör alltid en bedömning om polisanmälan ska göras eller inte. Ofta när det rör våld mot barn rör det sig om våld för att man inte kunnat hantera ett trotsigt barn eller liknande. Då behöver man föräldrautbildning för att lära sig hantera barnen rätt.

Läs mitt föregående svar också. Är du vårdnadshavare är du skyldig att skydda dina barn om de blir utsatta för våld.

På min arbetsplats kan vi mycket om denna typen av föräldrar och vi tror inte så hårt på en förälder kommer till ett möte endast för att snacka skit om den andra....
    Jag blev rådd av socialtjänsten att skydda mitt barn men när jag sedan pratade med min advokat om detta sa hon att jag inte skulle göra så då det med största sannolikhet skulle dra igång en vårdnadstvist och i rätten skulle dom se väldigt allvarligt på om jag undanhållit barnet från den ena föräldern.

Tre olika advokater har sagt så till mig. Den senaste hade ett sånt ärende där pappan misshandlade mamman och mamman höll barnet borta från pappan. Pappan erkände misshandeln i rätten (blev vårdnadstvist) och gick med på att få hjälp med detta. Det hela resulterade i att mamman förlorade vårdnaden och den gick till pappan. 
  • Anonym (Orolig mamma)

Vi är båda vårdnadshavare. Det finns inget skrivet att barnet ska bor hos pappan. Det blev bara så när jag flyttade till en annan kommun och barnet hade då sin skola och adress kvar hos pappan. Sen ha pappan bara vägrat att låta barnet flytta vilket i sin tur blir komplicerat eftersom jag då behöver pappans underskrift för en adress förändring och detta vägra pappan att göra. För att följa lagen om skolplikt så kan jag inte bara flytta barnet 10 mil och sen bara behåller hen hemma.

Skolan ha anmält för att barnet ha svimmat i skolan för att hen inte hade fått någon mat och för att hen ha berättat om att hen blir lämnad ensam hemma ganska ofta också om syskon som blir misshandlad.

En stämning ansökan är lämnad för vårdnaden.

• Anonym (Orolig mamma)

Vi är båda vårdnadshavare. Det finns inget skrivet att barnet ska bor hos pappan. Det blev bara så när jag flyttade till en annan kommun och barnet hade då sin skola och adress kvar hos pappan. Sen ha pappan bara vägrat att låta barnet flytta vilket i sin tur blir komplicerat eftersom jag då behöver pappans underskrift för en adress förändring och detta vägra pappan att göra. För att följa lagen om skolplikt så kan jag inte bara flytta barnet 10 mil och sen bara behåller hen hemma.

Skolan ha anmält för att barnet ha svimmat i skolan för att hen inte hade fått någon mat och för att hen ha berättat om att hen blir lämnad ensam hemma ganska ofta också om syskon som blir misshandlad.

En stämning ansökan är lämnad för vårdnaden.

• Anonym (Jag)

Socialtjänsten gör alltid en bedömning om polisanmälan ska göras eller inte. Ofta när det rör våld mot barn rör det sig om våld för att man inte kunnat hantera ett trotsigt barn eller liknande. Då behöver man föräldrautbildning för att lära sig hantera barnen rätt.

Läs mitt föregående svar också. Är du vårdnadshavare är du skyldig att skydda dina barn om de blir utsatta för våld.

På min arbetsplats kan vi mycket om denna typen av föräldrar och vi tror inte så hårt på en förälder kommer till ett möte endast för att snacka skit om den andra....

• Anonym (Jag)

om föräldern har barn sedan tidigare på lvu. Och det inkommer flera anmälningar ang våld mot barn. Ser inte soc ett samband då? Om den förälder pratar bort allt? Och istället flyttar focus på den förälder som inte gjort nåt? Ser soc att det finns nåt som heter projocera?
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (V) skrev 2020-01-07 22:31:45 följande:

Om någon tog kontakt med soc och sa att de inte orkar med sitt barn eller hemmet ordentligt, har dåligt tålamod, skäller på sitt barn nån gång om dagen nästan varje dag och även har en npf diagnos.

Hur skulle ni då hjälpa en sådan person, och hur mycket hjälp kan personen få innan ni bestämmer er för att det är bättre att omhänderta barnet?

Undrar då jag har en vän jag oror mig för.

Vet inte om jag ska råda henne att kontakta soc eller inte, vill inte förstöra för dem heller, då hon verkligen älskar sitt barn.

Dock skulle hon nog inte vilja ha stöd i hemmet även om det kanske skulle underlätta, utan det är isåfall om det finns nån annan typ av stöd då hon inte vill ha främmande folk i sitt hem.

Finns det nån hjälp för henne och hennes barn att få? Barnet är 1,5 år.

Vi hjälper mycket innan omhändertagande sker.

Är det dock en förälder som totalt saknar ork pga nep-problematik kan vi råda till en placering inom SoL inom nätverket. Dvs att barnet bor en kortare tid hos en släkting för att föräldern ska lunna återhämta sig. Varför? Jo för att en förälder som är slutkörd och inte orkar med varken barn eller hem sällan orkar med ett förändringsarbete samtidigt. Förändringsarbete kräver ju också energi och tålamod. För ett sådant litet barn som hon har så kan man också göra en planering där släkt och vänner avlastar i hemmet under tiden hon får återhämta sig.

Det finns insatser inom den öppna vården. Dvs att hon går på träffar utanför hemmet och får tips och råd kring hur hon ska hantera sitt barn på rätt sätt. T ex genom struktur och isf hur. Har hon själv npf svårigheter så krävs det än mer struktur för att få en ofta ostrukturerad vardag att fungera.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Hur funkar det) skrev 2020-01-08 10:37:14 följande:

Hej :) om man har barn med diagnos som är i tonåren som inte går till skolan så ofta och skolan gör anmälan 2 gånger ca vad händer då

Vi kämpar på som sjutton och det finns syskon som sköter skolan men som också har diagnos

Skolan är skyldig att göra anmälan om frånvaron är för hög. Soc kommer kontakta er då. Men... Detta är väldigt att skolan vill att soc ska lösa. Men barn går ofta inte till skolan när skolan saknar mening. Det är skolans uppgift enligt lag att se till att barnet når målen och kan ofta kräva att föräldrarna ska de till att barnet kommer till skolan. Barnet kommer gå till skolan om skolan har mening.

Dvs skolan måste skapa en meningsfullhet i skolan. Hur? Ja. Vad är anledningen till att barnet inte går till skolan egentligen. Det för svåra ämnen? Tryter koncentrationen? Har barnet svårt att förstå uppgifterna? DÄR måste skolan ge insatser och särskilt stöd. Kanske kortare lektioner? Kanske man måste göra om målen? Skolan kan enligt lagen justera målen i skolan och exempelvis bortse från vissa ämnen. Hellre att barnet klarar 5 ämnen än misslyckas med 10.

Något gör att barnet saknar motivation och tillsammans med skola och socialtjänst (om de är inblandade) måste ni ta reda på vad det är och ordna så barnet tycker skolan är rolig och meningsfull igen.

Inget barn vill egentligen gå hemma. Alla barn vill vara som alla andra och det blir ett utanförskap om man inte går till skolan. Det är det viktigaste att komma ihåg.

Hoppas du blev hjälpt!
  • Anonym (Soctanten)
    IceKitten skrev 2020-01-08 11:07:10 följande:

Har det funnits fall där du ångrat en placering eller att du inte placerade ett barn? Vilket är vanligast isf och kan du berätta lite löst kring de fallen?

Aldrig ångrat en placering. Däremot ångrat att jag inte placerat. Men. Det är lätt att vara efterklok. Barnet har då blivit placerad vid ett senare tillfälle istället.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Filifjonkan) skrev 2020-01-08 11:18:07 följande:

1) Om du får in ett ärende/anmälan om en förälder som "brister i den känslomässiga omsorgen" dvs barnet har mat/kläder/husrum etc men där föräldrarna inte ser barnets känslomässiga behov eller kommunicerar med det för att stimulera dess utveckling.

Vilka stödinsatser kan då dessa föräldrar bli aktuella för?

2) Vad krävs för att föräldrar skall skickas på sk utredningshem, kan du exemplifiera?

2) LVU: HVB hem eller familjehem, vilken ungdom blir aktuell för vilken placeringsform?

Man kan få t ex öppna insatser där man pratar om vikten av känslomässig omsorg och hur man ger barnen detta. Hur själva insatsen är utformad beror lite på i vilken kommun man bor och vilket program de använder sig av.

Handlar det om en diagnos som gör det svårt för föräldern att uppfylla den känslomässiga omsorgen och inte har potential till förändring måste man överväga vad man ska göra. Är barnet litet desto större behov av känslomässig omsorg. Det kan bli placering i slutändan om bristerna är alltför stora.

För utredningshem krävs dels att föräldrarna att motiverade till förändring men också att man inom socialtjänsten har svårt att avgöra VAD som brister. Utredningshem används i utredande syfte. Är det redan klartställt att det handlar om brister i den känslomässiga omsorgen behövs inget utredningshem.

HVB hamnar man på om man har egna problem t ex missbruk eller kriminalitet. Där får man jobba med den problematiken man har. Familjehem blir det om det i princip endast finns brister hos föräldrarna som gör att de inte kan tillgodose sitt barns behov av omsorg. Dvs att barnet inte har egen problematik.
Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill