Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Vad gör socialtjänsten om de får in orosanmälan från skolan om ett barn som inte alls lyssnar på vuxna och gör som denne vill i skolan? Enligt läraren har hon Otroligt svårt att lyssna samt bråkar mycket o stör på lektionen. Hela klassen är ju bråkiga men just hon fick en orosanmälan.
Hemma samt på fritiden samt på olika aktiviteter vi går på är hon ju hur snäll som helst men klagomålen kommer endast från skolan att hon är hur dålig som helst. Jag får samtal och sms varje dag! Varje dag! Från läraren att hon inte sköter sig och gjorde si och så. Jag mår dåligt varje gång jag får ett samtal från hennes lärare =( Jag har tidigare bett dem om en personlig assistent till min dotter men skolan har ej råd.
vad kan socialtjänsten göra i det fallet vid anmälan?
Tack för svar!
Jag begärde umgängesstöd i början men de ansåg att det var bra mellan dem o tog bort det för att det var enligt dem onödigt med resurser att ha.
Ang hans sporadiska kontakt får jag från familjerätten som svar att jag kan inte tvinga honom höra av sig men det är bra att han vill träffa sitt barn.
Vad tycker du om anmälningsplikten för vårdpersonal, som medför att föräldrar inte vågar söka hjälp för sina problem med t ex psykisk ohälsa eller missbruk?
Vad tycker du om anmälningsplikten för vårdpersonal, som medför att föräldrar inte vågar söka hjälp för sina problem med t ex psykisk ohälsa eller missbruk?
Jag tycker den är bra.
Tycker dock det är synd att föräldrar inte vågar söka hjälp.
Anmälningsplikten gäller ju vid inläggning på psykiatrisk vårdavdelning. Har man så pass svår psykisk ohälsa att man blir inlagd så är risken ganska stor att man även behöver någon form av stöd. Har man problem med missbruk ska man självfallet inte ha hand om sina barn fören man är drogfri.
Att söka hjälp för dåligt psykiskt mående t ex mild depression eller ångest gör inte att det blir en anmälan till soc. Anmälan som görs pga deras skyldighet leder ofta till att föräldern får stöd.
Hur sover du om nätterna? Mår du bra av att riva upp familjer och förstöra liv?
Hur ser ni på orosanmälan för föräldrar med psykisk ohälsa ?
Var drar ni gränsen? Dvs lägger ner eller går vidare?
Har själv jobbat länge inom socialpsykiatrin och vi brukade inte orosanmäla på de grunderna medan det är rutin i andra kommuner.