• Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

• Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-02-02 08:14:15 följande:

Anmälningsplikten gäller alla, alltid som arbetar inom sjukvården och får kännedom om nåt som skapar oro för ett barn inte bara vid inläggning. Därmed inte sagt att det med automatik uppkommer en sådan oro med automatik för att någon söker stöd för exempelvis psykisk ohälsa.

Anmälningsplikten är bra. Men order anmälan är dåligt eftersom det ger associationer till brott och straff och skrämmer människor.

Blir en förälder inlagd för psykisk ohälsa ska det göras en orosanmälan oavsett personalens oro eller inte. Precis som det ska göras en orosanmälan om en förälder blir LOBaf dvs får sova i fyllecell. Orosanmälan ska göras cis kännedom om missbruk också.

Däremot finns en skyldighet att göra orosanmälan om man upplever oro även vid besök hos BVC eller psykiatrin i stort. Men då görs orosanmälan baserad på oro och inte pga rutin.
  • Anonym (Soctanten)
    Prickigt block skrev 2020-02-02 11:24:08 följande:

Va? Nej, nu har du fel. Är du verkligen soctant, jag börjar ärligt talat tvivla på det.

Jag känner en psykolog, vi har pratat en del om just detta. Hon berättade för mig att hon anmäler till soc flera gånger varje månad. Och då handlar det inte om inliggande patienter utan om människor som besöker vårdcentralens psykolog!

Och sen när det kommer till missbruk så är inte alla missbrukare som du verkar tro. Det finns missbrukare som ingen har en aning om att de missbrukar, de sköter jobb och familj och är sällan, om aldrig, totaldäckade eller stupfulla.

Menar du alltså att om en person med det missbruk jag tar upp här ovan ska bli a med sina barn?