Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Vad är den mminsta/lindrigaste(?) orsaken socialtjänsten omhändertagit barn för - av egen erfarenhet?
Varför är mammor alltid mer trovärdiga och bättre föräldrar än pappor? Varför gör ni hembesök varje gång en förälder anmäler den andra trots att ni besökt hemnet ett halvår tidigare, barnet inte vill träffa er och skolan berättar att alkt är bra och ni själva konstaterat ett halvår innan att allt är bra, ändå, så fort en mamma anmäler så börjar ni om utan något barnperpektiv alls på vad det innebär för barnet att träffa soc ett par gånger om året.
Det är dem inte. Inte vad jag märkt av i alla fall.
På min avdelning hanterar vi denna typ av ärenden såsom att när det kommit en anmälan som det gjorts utredning på och som inte visar något och man tydligt märker att det är konflikter mellan föräldrarna så hänvisar vi föräldrarna till familjerätten.
Men. Rör det våld är socialtjänsten enligt lag skyldiga att inleda utredning utan dröjsmål och då måste utredning göras. Denna ska innehålla vissa steg t ex hembesök.
Men det är svårt. Jag skulle dels ifrågasätta mamman i detta skede. Om hon misstänker att barnen far illa har hon en skyldighet att skydda dem. Finns det inget konkret skulle nog jag (om jag var du) fundera på att dels prata med familjerätten men om inte det funkar ansöka om enskild vårdnad. Det mamman gör, om det inte finns någon sanning i det, är att inte kunna samarbeta och kanske även påverkar barnen när de är hos henne.
Jag hade tagit mig en ordentlig funderare på hur jag skulle gå vidare om jag vore du.
Varför tillåter mamman att barnen är där?
Vad säger socialtjänsten?