Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Vad är den mminsta/lindrigaste(?) orsaken socialtjänsten omhändertagit barn för - av egen erfarenhet?
Varför är mammor alltid mer trovärdiga och bättre föräldrar än pappor? Varför gör ni hembesök varje gång en förälder anmäler den andra trots att ni besökt hemnet ett halvår tidigare, barnet inte vill träffa er och skolan berättar att alkt är bra och ni själva konstaterat ett halvår innan att allt är bra, ändå, så fort en mamma anmäler så börjar ni om utan något barnperpektiv alls på vad det innebär för barnet att träffa soc ett par gånger om året.
Det är dem inte. Inte vad jag märkt av i alla fall.
På min avdelning hanterar vi denna typ av ärenden såsom att när det kommit en anmälan som det gjorts utredning på och som inte visar något och man tydligt märker att det är konflikter mellan föräldrarna så hänvisar vi föräldrarna till familjerätten.
Men. Rör det våld är socialtjänsten enligt lag skyldiga att inleda utredning utan dröjsmål och då måste utredning göras. Denna ska innehålla vissa steg t ex hembesök.
Men det är svårt. Jag skulle dels ifrågasätta mamman i detta skede. Om hon misstänker att barnen far illa har hon en skyldighet att skydda dem. Finns det inget konkret skulle nog jag (om jag var du) fundera på att dels prata med familjerätten men om inte det funkar ansöka om enskild vårdnad. Det mamman gör, om det inte finns någon sanning i det, är att inte kunna samarbeta och kanske även påverkar barnen när de är hos henne.
Jag hade tagit mig en ordentlig funderare på hur jag skulle gå vidare om jag vore du.
Varför tillåter mamman att barnen är där?
Vad säger socialtjänsten?
Varför har inte du agerat genom kontakt med familjerätt t ex? För att få ett slut på detta alltså...
Vad heter din mormor?
Typiskt socialen att förutsätta att mamman har rätt, att hon inte ska tillåta barnet att bo hos pappan. Alltid mammor som har rätt. Barnet bor hos pappan heltid pga tingsrättsbeslut. Familjerätten är ett skämt, samma sak där möte efter möte där mamman ska höras och få förståelse medans pappa alltid bara har skyldigheter. Helt okej enligt familjerätten att mamman hämtar och lämnar när det passar men fadern måste hålla tiderna annars börjar mamman skrika. Helt okej enligt familjerätten. Olika regler för mammor och pappor. Barnet mår bra hos pappan, skolan har inga anmärkningar men ändå så ska det utredas varenda gång mamman surnar till. Inget barnperpektiv alls bara mammaperpektiv på socialen.
Vad heter din mormor?
Är det vanligt att föräldrar okynnesanmäler varandra för att jäklas? I förhoppning att få vårdnaden om barnen?
Vilken är världens bästa pianist?
Är det vanligt att föräldrar okynnesanmäler varandra för att jäklas? I förhoppning att få vårdnaden om barnen?
Vilken är världens bästa pianist?