Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Faktafelen rör såklart endast uppgifter du lämnat. Du kan inte ändra uppgifter som någon annan lämnat i utredningen. Det är väl självklart?
Om en förälder blivit vräkt bör detta kommit till socialtjänstens kännedom redan innan. Hyresvärdar är skyldiga att skicka anmälan till socialtjänsten då en person riskerar vräkning.
Varför har soc inlett utredning från början?
Varför tillåter du att barnen sover på olika soffor under umgängena? Varför kontaktar du inte familjerätten?
Socialtjänsten (som handlägger utredningar) har sällan familjerättsliga ärenden också utan det brukar ligga på familjerätten. Socialtjänsten utreder föräldraförmågan. Att inte ha en bostad är inget direkt kriterie på att man saknar föräldraförmåga. Många föräldrar är inneboende t ex. Att ha skulder hos kronofogden är inte heller ett direkt kriterier på att man inte har föräldraförmåga. 2019 bodde över 180 000 barn i familjer där föräldrarna har skulder till KF. Socialtjänsten i övrigt ska utreda föräldraförmåga och inte besluta i umgängesfrågor däremot.
Vad som är acceptabelt med soffsovande under umgänge är också en tolkningsfråga. Pratar vi umgänge varannan vecka där barnen var och varannan natt byter hem och bor hos okända så är det inte bra. Pratar vi umgänge varannan helg där man sover hos farmor ena helgen och faster andra helgen är en annan sak. Här måste man fundera vad som är för barnens bästa. Att få träffa den andra föräldern men behövs sova på en soffa varannan helg eller att inte alls träffa sin förälder. Vad skadar barnet mest?