Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Faktafelen rör såklart endast uppgifter du lämnat. Du kan inte ändra uppgifter som någon annan lämnat i utredningen. Det är väl självklart?
Om en förälder blivit vräkt bör detta kommit till socialtjänstens kännedom redan innan. Hyresvärdar är skyldiga att skicka anmälan till socialtjänsten då en person riskerar vräkning.
Varför har soc inlett utredning från början?
Varför tillåter du att barnen sover på olika soffor under umgängena? Varför kontaktar du inte familjerätten?
Socialtjänsten (som handlägger utredningar) har sällan familjerättsliga ärenden också utan det brukar ligga på familjerätten. Socialtjänsten utreder föräldraförmågan. Att inte ha en bostad är inget direkt kriterie på att man saknar föräldraförmåga. Många föräldrar är inneboende t ex. Att ha skulder hos kronofogden är inte heller ett direkt kriterier på att man inte har föräldraförmåga. 2019 bodde över 180 000 barn i familjer där föräldrarna har skulder till KF. Socialtjänsten i övrigt ska utreda föräldraförmåga och inte besluta i umgängesfrågor däremot.
Vad som är acceptabelt med soffsovande under umgänge är också en tolkningsfråga. Pratar vi umgänge varannan vecka där barnen var och varannan natt byter hem och bor hos okända så är det inte bra. Pratar vi umgänge varannan helg där man sover hos farmor ena helgen och faster andra helgen är en annan sak. Här måste man fundera vad som är för barnens bästa. Att få träffa den andra föräldern men behövs sova på en soffa varannan helg eller att inte alls träffa sin förälder. Vad skadar barnet mest?
Att byta sovplatser varannan natt är nog mer skadligt. Men då kan umgängen ske på andra sätt. Över dagen på helger t ex.
Är du vårdnadshavare till barnen har du ju också en skyldighet att skydda dem. Misstänker du att de far illa ska du skydda dem. Kontakta familjerätten är mitt råd i alla fall!
Därför att a)) barnet är skrivet hos oss - inga barn bor på adressen b) personen ägde boendet, det är kronofogden som satte på aktion -ingen hyresvärd.
Intessant att du pratar farmor/faster och förutsätter att det handlar om en man. Typiskt soc, för mammor har ju alltid rätt och gör allt rätt enligt soc men nej barnet sover inte hos släktingar utan förälder är inneboende på olika ställen.
Men du liksom dina kollegor skulle ju naturligvis i ert privatliv vara okej med att era barn sov på okänd adress varannan helg bara er partner var med.
Hen åker med barnet, är borta hela helgen och du vet inte var det är. Få människor förutom socionomer gör det nämligen. Och ja, soc har bekräftat att det är okej att göra så. Så nej. Soc jobbar inte med fakta och sätter inte barnperspektivet främst. Och du vet också att hålla inne umgänge står en dyrt i tingsrätten. Du har ju precis bekräftat att det hen gör är okej enligt er.
Då tar vi det igen. Hade du tyckt det var okej om din partner tog ert barn till okänt boende varannan helg och du inte visste var de var varken för, efter eller under helgen?
Då tar vi det igen. Hade du tyckt det var okej om din partner tog ert barn till okänt boende varannan helg och du inte visste var de var varken för, efter eller under helgen?
Det händer ibland. Nu har min ex partner ett boende men ibland åker de bort utan att jag vet vart. Han är vårdnadshavare och en bra förälder så jag tvivlar inte på att han inte kan ta hand om barnen.
Om du tänker att dina barn far illa så är du skyldig att skydda dem. Vad tänker du händer? På vilket sätt far de illa? Vad säger barnen själva?
Det är svårt att ge råd när man inte får hela historien. I detta fall känns det som att det handlar om att du har ett kontrollbehov som heter duga och inget annat..
Gråter barnen varje gång de ska till pappa är ju något fel och då borde du ingripa. Men det verkar du inte göra så jag tolkar det som att barnen ändå har det bra? Så vad är problemet förutom att de inte vet vart de är?
Hur litet barn handlar det om? Kan inte barnet själv berättat om sin vistelse?
Hur fungerar det med barnförhör och barnvittnen?
Barn kan ju säga väldigt märkliga saker och hitta på de mest fantasifulla berättelser.
Ett barn säger på förskolan att hen suger pappas kuk. Vad gör förskolan då? Upprättar orosanmälan till socialen? Socialen kommer dit och lyssnar med barnet som kanske upprepar berättelsen. Blir det LVU och polisanmälan direkt då?
Eller om ett barn säger att pappa slår mamma varje dag?
Eller att ett barn säger att mamma dricker och blir full varje dag.
Hur agerar socialen på den typen av påståenden? Tror de på barnet och agerar därefter, eller pratar de med föräldrarna som kanske lämnar en annan berättelse?
Hur görs bedömningarna?
Om man inte känner sig välkommen i familjehemmet där ens barn bor. Har man rätt till umgänge på neutral mark då, alltså på soc kontor eller liknande? Om man inte vill ha kontakt med fosterföräldrarna, finns det möjlighet att träffa barnet ändå?
Hur fungerar det med barnförhör och barnvittnen?
Barn kan ju säga väldigt märkliga saker och hitta på de mest fantasifulla berättelser.
Ett barn säger på förskolan att hen suger pappas kuk. Vad gör förskolan då? Upprättar orosanmälan till socialen? Socialen kommer dit och lyssnar med barnet som kanske upprepar berättelsen. Blir det LVU och polisanmälan direkt då?
Eller om ett barn säger att pappa slår mamma varje dag?
Eller att ett barn säger att mamma dricker och blir full varje dag.
Hur agerar socialen på den typen av påståenden? Tror de på barnet och agerar därefter, eller pratar de med föräldrarna som kanske lämnar en annan berättelse?
Hur görs bedömningarna?
Var en gång med om att de ville omhänderta mitt barn men fick aldrig en rimlig förklaring till detta. Blev satt på utredningshem men fick aldrig förklaring till varför. Fick åka hem efter två veckor.
Har ni inte skyldighet att ge ett skäl till att exempelvis bli placerad på detta?