Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Du får inte glömma att de myndighetsutövande grupper du hänvisar till har system och strukturer för att motverka och hantera det som du kallar "felaktigt utförd tjänstgöring" något motsvarande finns tyvärr inte inom socialtjänsten.
Det är heller inte ett generellt obligatoriskt krav att man uppfyller samma krav som gäller för de som söker arbete/praktik inom barnomsorg och skola (ett rent belastningsregister).
Jag håller med om att det är tråkigt, Socialstyrelsens tanke med BBiC var att få en standard med hög kvalitet som skulle vara likvärdig var än i landet det handlar om.
Tyvärr så arbetar ytterst få myndighetsutövande verksamheter utefter BBiC, som så många gånger förr står socialtjänsten och trampar vatten.
Socialtjänsten är tänkt att vara det yttersta säkerhetsnätet när problemen hopar sig för en familj eller individ tyvärr så har det visat sig att socialtjänsten många gånger varit en del av problemet i stället för en del i lösningen.
Detta är otroligt känsligt att prata om och river upp känslor främst hos de som verkar inom området, utbildar sig inom området eller är beslutsfattare inom det samma, detta gör det otroligt svårt med konstruktiva samtal.
Det som alltid ska komma första är att följa grundlag, övriga lagar, förordningar och direktiv.
Det ingår inte i myndighetsutövning att vara lojal med staten som du skriver, vad har du fått detta ifrån?
Socionomen är inte det yttersta skyddsnätet, däremot så är syftet med socialtjänsten att vara det yttersta skyddsnätet.