• Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

• Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (PA)
    Anonym (Havererad välfärd) skrev 2020-02-03 14:11:00 följande:

Du får inte glömma att de myndighetsutövande grupper du hänvisar till har system och strukturer för att motverka och hantera det som du kallar "felaktigt utförd tjänstgöring" något motsvarande finns tyvärr inte inom socialtjänsten.

Det är heller inte ett generellt obligatoriskt krav att man uppfyller samma krav som gäller för de som söker arbete/praktik inom barnomsorg och skola (ett rent belastningsregister).

Det har socialtjänsten oxå i viss utsträckning. Eller du menar att inte socialarbetare kan göra tjänstefel eller sekretessbrott? Det kan dem ju visst!

Belastningsregister? För arbete med barn eller ungdomar brukar ha de i många kommuner
  • Anonym (PA)
    Anonym (Havererad välfärd) skrev 2020-02-03 14:06:06 följande:

Jag håller med om att det är tråkigt, Socialstyrelsens tanke med BBiC var att få en standard med hög kvalitet som skulle vara likvärdig var än i landet det handlar om.

Tyvärr så arbetar ytterst få myndighetsutövande verksamheter utefter BBiC, som så många gånger förr står socialtjänsten och trampar vatten.

Socialtjänsten är tänkt att vara det yttersta säkerhetsnätet när problemen hopar sig för en familj eller individ tyvärr så har det visat sig att socialtjänsten många gånger varit en del av problemet i stället för en del i lösningen.

Detta är otroligt känsligt att prata om och river upp känslor främst hos de som verkar inom området, utbildar sig inom området eller är beslutsfattare inom det samma, detta gör det otroligt svårt med konstruktiva samtal.

Alla myndighetsutövande verksamheter kan inte göra det ( dvs de som arbetar med vuxna bör inte det). De har andra utredningsverktyg.

Ett av socionomens främsta uppgifter är att vara lojal med staten s beslut, dvs inte individer. Det glöms lätt bort. Om rätt verktyg inte ges därifrån och signaler om att inte prioritera vissa grupper ges blir det svårt. Socionom är inte bara yttersta skyddsnätet vilket många felaktigt tror. Men ja likvärdighet är svårt över hela landet exvis med IBIC främst för att det är stora skillnader i olika delar.
  • Anonym (Havererad välfärd)
    Anonym (PA) skrev 2020-02-03 14:18:18 följande:
    Det har socialtjänsten oxå i viss utsträckning. Eller du menar att inte socialarbetare kan göra tjänstefel eller sekretessbrott? Det kan dem ju visst!

Belastningsregister? För arbete med barn eller ungdomar brukar ha de i många kommuner

Inom socialtjänsten sker det dagligen brott mot såväl lagar som förordningar och föreskrifter, men det innebär inte att de som gör dessa fel riskerar speciellt mycket.

För att arbeta med barn och ungdom inom socialtjänst finns inget generellt krav på "fel fritt" belastningsregister på samma sätt som det krävs om någon ska arbeta eller praktisera inom barnomsorg eller skola (kan du inte uppvisa ett rent belastningsregister så får du inte arbeta inom barnomsorg och skola)
    Anonym (PA) skrev 2020-02-03 14:23:55 följande:
    Alla myndighetsutövande verksamheter kan inte göra det ( dvs de som arbetar med vuxna bör inte det). De har andra utredningsverktyg.

Ett av socionomens främsta uppgifter är att vara lojal med staten s beslut, dvs inte individer. Det glöms lätt bort. Om rätt verktyg inte ges därifrån och signaler om att inte prioritera vissa grupper ges blir det svårt. Socionom är inte bara yttersta skyddsnätet vilket många felaktigt tror. Men ja likvärdighet är svårt över hela landet exvis med IBIC främst för att det är stora skillnader i olika delar.

BBiC har med barn att göra, jag trodde detta var uppenbart med tanke på vad förkortningen betyder.
    Anonym (PA) skrev 2020-02-03 14:23:55 följande:

Det som alltid ska komma första är att följa grundlag, övriga lagar, förordningar och direktiv.

Det ingår inte i myndighetsutövning att vara lojal med staten som du skriver, vad har du fått detta ifrån?

Socionomen är inte det yttersta skyddsnätet, däremot så är syftet med socialtjänsten att vara det yttersta skyddsnätet.

På samma sätt som det är ett brott att mörda någon så är det även det på öland eller uppe i Kalix det är det som är tanken med BBiC samma hantering och arbetssätt, bedömning etc. oavsett var det sker. Detta ger rättssäkerhet istället för godtycke,

• Anonym (Soctanten)
    Prickigt block skrev 2020-02-02 19:14:55 följande:

Nej, du anser inte det nej.

Ett missbruk behöver inte vara narkotika heller, alkohol går ur kroppen efter några timmar så att sitta drogpåverkad i bilen är inte aktuellt om man kan "hantera" bruket/missbruket.

Att vara salongsberusad är inte synonymt med att vara knallfull eller hög på andra droger.

Anser du att även dem som självmedicinerar med alkohol ska fråntas sina barn?

Så fort man är påverkad av droger när man är med sina barn är man inte en lämplig förälder. Droger är olagligt. Alkohol är inte olagligt. Men. Är man full var och varannan dag i sjävlmedicierande syfte så bör man inte ha sina barn heller. Det är en övervägning. Att vara berusad tillsammans med barnen när det finns en vuxen nykter som har ansvar för barnen ser jag inte problem med. Som förälder måste man vara beredd i olika situationer. Att sitta och dricka sig salongsberusad flera kvällar i veckan är inte ok. Vad sker om det händer en olycka? Du måste ta barnen till akuten, men det går inte för du är berusad?

Nu syftade jag på droger när jag skrev om bilkörning. Men de finns även de som har promille kvar i blodet dagen efter och tror att de är körredo.

Sen spelar det ingen roll om man vill missbruka både alkohol och droger så länge man inte utsätter sina barn för det. Finns föräldrar som är varannan vecka alkoholister t ex. Där kan man ju inte göra så mycket. De tillgodoser barnens behov den veckan de är där. Ta droger varje helg om du vill, men se till att barnen är hos någon annan vuxen tills du är drogfri.

Är man i missbruk ska man inte ha hand om sina barn. När det handlar om droger har vi (inom vår förvaltning i alla fall) inga ord såsom bruk, riskbruk etc utan använder man droger är det ett missbruk eftersom det är olagligt. Vet att detta är en delad fråga där många anser att.man ja ett normalt bruk av narkotika utan att det är ett missbruk etc. Men inom vår förvaltning är det bestämt att eftersom narkotika är olagligt klassas allt bruk som missbruk. Då ska man inte ha hand om sina barn fören man uppvisar drogfrihet en längre tid.
    Anonym (PA) skrev 2020-02-02 19:16:44 följande:

Ja barnets behov kanske oxå är svårbedömt? Om den personen inte tar barnet till skolan, inte kan sätta gränser tex?

Barnets behov är inte särskilt svårbedömt när man utgår från BBiC och Signs of saftey. Barn behöver omsorg både fysiskt och psykisk, trygghet, förutsägbarhet och skydd. De behöver tillgång till utbildning. De behöver nära och långvariga relationer till vuxna som är bra för denne. Detta SKA uppfyllas.

Om en förälder inte får barnet till skolan begår denne brott mot skollagen. Det finns risk att barnet hamnar efter och såsmåningom måste gå om en klass. Detta är en mycket allvarlig brist i föräldraskapet som kan leda till omhändertagande. Detta om det inte finns problematik hos barnet. Finns många hemmasittare där det inte beror på bristande föräldraförmåga utan på funktionsnedsättningar, utsatthet i skolan etc hos barnet.

Inte kan sätta gränser. Ja. Det blir nog ett problem småningom. När barnet blir större. Men, det är väl inte ett jätte allvarligt problem så länge föräldern inte tillåter att barnet försätter sig i fara. T ex inte kan säga ifrån när 1 åringen klättrar på köksbänken eller inte kan säga nej när 12 åringen vill köra bil. Allt handlar om vad för typ av gränssättning. Jag har haft klienter som inte kunnat sätta gränser till sina jätte små barn utan de har fått gräva i toalettstolen, äta rå kyckling från frysen, äta godis till frukost/lunch/middag. De har inte fått barnet till förskolan när denne sagt nej, har barnet vaknat på natten och hela gå till lekparken har de gått dit. Detta är ju ganska allvarligt. Men jag har också haft föräldrar som har svårt att sätta gränser kring skärmtid, tider för när barnet ska bara hemma, gränser för hur man beter sig mot varandra etc och det är ett mindre problem.

Men. Det finns något som kallas Good enough. Det är tillräckligt men inte helt 100. Då är det lite halvers men barnets behov är ändå uppfyllda. De kanske är vakna lite sent på kvällen. Äter lite halvtaskig mat och lite för mycket socker. Läxorna görs, men ofta sent. Mamma är inte alltid helt närvarande och pappa jobbar mycket. Mamma sitter ofta i telefon timme ut och in och 4 åringen sköter sig själv t ex genom att långa perioder leka ensam. Är sällan ute och gör aktiviteter. En del konflikter hemma med barnet. Detta är inte helt ok, men ändå good enough och inte skäl för omhändertagande.
  • Anonym (Öppm man)

Om man är i en vårdnadstvist och har sambo så väljer vi att gå skilda vägar pga att jag anser att sambon inte är något bra umgänge i närheten av barnen ?

Det är kris och detta händer under tvisten samt att ni hör besök hos oss och samtal.

Hur ser ni på detta och rätten ifråga?

• Prickigt block
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-02-03 14:51:51 följande:
    Så fort man är påverkad av droger när man är med sina barn är man inte en lämplig förälder. Droger är olagligt. Alkohol är inte olagligt. Men. Är man full var och varannan dag i sjävlmedicierande syfte så bör man inte ha sina barn heller. Det är en övervägning. Att vara berusad tillsammans med barnen när det finns en vuxen nykter som har ansvar för barnen ser jag inte problem med. Som förälder måste man vara beredd i olika situationer. Att sitta och dricka sig salongsberusad flera kvällar i veckan är inte ok. Vad sker om det händer en olycka? Du måste ta barnen till akuten, men det går inte för du är berusad?

Nu syftade jag på droger när jag skrev om bilkörning. Men de finns även de som har promille kvar i blodet dagen efter och tror att de är körredo.

Sen spelar det ingen roll om man vill missbruka både alkohol och droger så länge man inte utsätter sina barn för det. Finns föräldrar som är varannan vecka alkoholister t ex. Där kan man ju inte göra så mycket. De tillgodoser barnens behov den veckan de är där. Ta droger varje helg om du vill, men se till att barnen är hos någon annan vuxen tills du är drogfri.

Är man i missbruk ska man inte ha hand om sina barn. När det handlar om droger har vi (inom vår förvaltning i alla fall) inga ord såsom bruk, riskbruk etc utan använder man droger är det ett missbruk eftersom det är olagligt. Vet att detta är en delad fråga där många anser att.man ja ett normalt bruk av narkotika utan att det är ett missbruk etc. Men inom vår förvaltning är det bestämt att eftersom narkotika är olagligt klassas allt bruk som missbruk. Då ska man inte ha hand om sina barn fören man uppvisar drogfrihet en längre tid.
    Fast jag menade nu inte narkotika utan alkohol. Även om jag personligen inte tycker det är hela världen om man röker en gås någon gång. (Vilket jag personligen inte varken gör eller förespråkar, dock har jag vänner som gör det och de är hur bra föräldrar som helst.)

Man måste inte vara spiknykter för att kunna ta sitt barn till sjukhus. Dock ska man naturligtvis inte drälla in knallfull och det har jag inte förespråkat heller.

Sen undrar jag, är det inte samma premisser som gäller i hela landet? Menar du att på vissa ställen existerar riskbruk men på andra inte? Hur kan det vara möjligt, ska inte en LAG gälla på samma villkor överallt i landet?
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Öppm man) skrev 2020-02-03 14:55:15 följande:

Om man är i en vårdnadstvist och har sambo så väljer vi att gå skilda vägar pga att jag anser att sambon inte är något bra umgänge i närheten av barnen ?

Det är kris och detta händer under tvisten samt att ni hör besök hos oss och samtal.

Hur ser ni på detta och rätten ifråga?

Har lite svårt att förstå. Menar du såhär?

Du är i vårdnadstvist med barnens pappa och du har en ny sambo som inte är barnens pappa som du under vårdnadstvisten separerar ifrån?

Vad ska rätten tycka? Vad ska familjerätten tycka? Vad ska soc tycka? Ingenting förmodligen.

Det är svårt att veta när man inte vet varför du anser att sambon inte är något bra umgänge i närheten av barnen?

Vad tänker du att soc hör på besök hos er? Att ni tjafsar? Att det är tjafs med barnen?
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-02-03 14:51:51 följande:

Anonym (PA) skrev 2020-02-02 19:16:44 följande:

Ja barnets behov kanske oxå är svårbedömt? Om den personen inte tar barnet till skolan, inte kan sätta gränser tex?

Barnets behov är inte särskilt svårbedömt när man utgår från BBiC och Signs of saftey. Barn behöver omsorg både fysiskt och psykisk, trygghet, förutsägbarhet och skydd. De behöver tillgång till utbildning. De behöver nära och långvariga relationer till vuxna som är bra för denne. Detta SKA uppfyllas.

Om en förälder inte får barnet till skolan begår denne brott mot skollagen. Det finns risk att barnet hamnar efter och såsmåningom måste gå om en klass. Detta är en mycket allvarlig brist i föräldraskapet som kan leda till omhändertagande. Detta om det inte finns problematik hos barnet. Finns många hemmasittare där det inte beror på bristande föräldraförmåga utan på funktionsnedsättningar, utsatthet i skolan etc hos barnet.

Inte kan sätta gränser. Ja. Det blir nog ett problem småningom. När barnet blir större. Men, det är väl inte ett jätte allvarligt problem så länge föräldern inte tillåter att barnet försätter sig i fara. T ex inte kan säga ifrån när 1 åringen klättrar på köksbänken eller inte kan säga nej när 12 åringen vill köra bil. Allt handlar om vad för typ av gränssättning. Jag har haft klienter som inte kunnat sätta gränser till sina jätte små barn utan de har fått gräva i toalettstolen, äta rå kyckling från frysen, äta godis till frukost/lunch/middag. De har inte fått barnet till förskolan när denne sagt nej, har barnet vaknat på natten och hela gå till lekparken har de gått dit. Detta är ju ganska allvarligt. Men jag har också haft föräldrar som har svårt att sätta gränser kring skärmtid, tider för när barnet ska bara hemma, gränser för hur man beter sig mot varandra etc och det är ett mindre problem.

Men. Det finns något som kallas Good enough. Det är tillräckligt men inte helt 100. Då är det lite halvers men barnets behov är ändå uppfyllda. De kanske är vakna lite sent på kvällen. Äter lite halvtaskig mat och lite för mycket socker. Läxorna görs, men ofta sent. Mamma är inte alltid helt närvarande och pappa jobbar mycket. Mamma sitter ofta i telefon timme ut och in och 4 åringen sköter sig själv t ex genom att långa perioder leka ensam. Är sällan ute och gör aktiviteter. En del konflikter hemma med barnet. Detta är inte helt ok, men ändå good enough och inte skäl för omhändertagande.

TS det du skriver i detta inlägg får jag lov att säga håller en bra nivå, och här visar du på insikt som saknas hos många andra inom socialtjänsten.

Om detta skulle återspegla socialtjänsten i stort så tror jag att problemen skulle vara betydligt mindre och lösningarna enklare.

Försök att verka på det sättet som du skriver, så bidrar du till ett bättre samhälle 
Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill