Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Du får inte glömma att de myndighetsutövande grupper du hänvisar till har system och strukturer för att motverka och hantera det som du kallar "felaktigt utförd tjänstgöring" något motsvarande finns tyvärr inte inom socialtjänsten.
Det är heller inte ett generellt obligatoriskt krav att man uppfyller samma krav som gäller för de som söker arbete/praktik inom barnomsorg och skola (ett rent belastningsregister).
Jag håller med om att det är tråkigt, Socialstyrelsens tanke med BBiC var att få en standard med hög kvalitet som skulle vara likvärdig var än i landet det handlar om.
Tyvärr så arbetar ytterst få myndighetsutövande verksamheter utefter BBiC, som så många gånger förr står socialtjänsten och trampar vatten.
Socialtjänsten är tänkt att vara det yttersta säkerhetsnätet när problemen hopar sig för en familj eller individ tyvärr så har det visat sig att socialtjänsten många gånger varit en del av problemet i stället för en del i lösningen.
Detta är otroligt känsligt att prata om och river upp känslor främst hos de som verkar inom området, utbildar sig inom området eller är beslutsfattare inom det samma, detta gör det otroligt svårt med konstruktiva samtal.
Det som alltid ska komma första är att följa grundlag, övriga lagar, förordningar och direktiv.
Det ingår inte i myndighetsutövning att vara lojal med staten som du skriver, vad har du fått detta ifrån?
Socionomen är inte det yttersta skyddsnätet, däremot så är syftet med socialtjänsten att vara det yttersta skyddsnätet.
På samma sätt som det är ett brott att mörda någon så är det även det på öland eller uppe i Kalix det är det som är tanken med BBiC samma hantering och arbetssätt, bedömning etc. oavsett var det sker. Detta ger rättssäkerhet istället för godtycke,
Nej, du anser inte det nej.
Ett missbruk behöver inte vara narkotika heller, alkohol går ur kroppen efter några timmar så att sitta drogpåverkad i bilen är inte aktuellt om man kan "hantera" bruket/missbruket.
Att vara salongsberusad är inte synonymt med att vara knallfull eller hög på andra droger.
Anser du att även dem som självmedicinerar med alkohol ska fråntas sina barn?
Ja barnets behov kanske oxå är svårbedömt? Om den personen inte tar barnet till skolan, inte kan sätta gränser tex?
Om man är i en vårdnadstvist och har sambo så väljer vi att gå skilda vägar pga att jag anser att sambon inte är något bra umgänge i närheten av barnen ?
Det är kris och detta händer under tvisten samt att ni hör besök hos oss och samtal.
Hur ser ni på detta och rätten ifråga?
Om man är i en vårdnadstvist och har sambo så väljer vi att gå skilda vägar pga att jag anser att sambon inte är något bra umgänge i närheten av barnen ?
Det är kris och detta händer under tvisten samt att ni hör besök hos oss och samtal.
Hur ser ni på detta och rätten ifråga?
Ja barnets behov kanske oxå är svårbedömt? Om den personen inte tar barnet till skolan, inte kan sätta gränser tex?