• Anonym (Soctanten)

Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

• Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (P) skrev 2020-07-09 19:57:44 följande:

Personligen tycker jag att alla socialsekreterare borde lämna drogtester var tredje månad så vi kan säkerställa att ni inte tar droger. Att vägra borde ses som att ni är rättshaverister och inte lämpliga föt jobbet. Visa gott exempel för oss vanliga medborgare som känner olust i sådana situationer.

Min erfarenhet är att det inte finns något barnperpektiv- oavsett hur många gånger barnet uttrycker att det inte vill prata mer med socialen så envisas man. Tom besökt skolan och pratat med barnet utan att informera föräldrarna pga anmälan om hygein. Trots att skolan säger att allt är bra, trots att man gjort 4 utrednningar på 3 år som visar samma. Men kommer en mamma så spelar det ingen roll vad barnet, skolan eller domstolen säger, mamman måste ju ha rätt och att respeketra barnets vilja, nepp.

Jag skulle inte ha något emot att lämna drogprover. Det görs på inom vissa branscher och jag skulle inte ha något problem med om det skulle göras på mitt jobb.

Det kan jag hålla med om att det känns lite över gränsen. Men samtidigt vet jag inte allt och vill därför egentligen inte uttala mig.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (blå) skrev 2020-07-10 00:00:05 följande:

En öl eller ett glas vin? Eller ett glas saft?

Inget av det.
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (Titti) skrev 2020-07-10 05:04:03 följande:

Oerhört bra förslag, jag håller helt med dig om detta.

Vet att det sitter en gammal knarkare som soc-tant här i min stad... hon ser verkligen nerdekad ut. (Vet vem hon är till utseende.)

Det sägs att hon ibland är alldeles "koko"...

Men inte skulle det hända... de är ju "perfekta" på soc. 

Jag kan bli lite orolig när jag läser om fd. missbrukare som är med i substitionsbehandling som läser till socionom. Jag tycker att man borde ha ett rent förflutet om man ska arbeta inom detta yrket faktiskt. Har ingen kollega (så vitt jag vet) som varit missbrukare eller kriminell själv. Däremot vet jag att där är ganska vanligt med att anhöriga till dem med missbruk/psykisk ohälsa etc vill arbeta med detta klientel för att hjälpa dem som varit i samma situation som dem själva varit i.
  • Anonym (missförstådd)

Hej. socialsekreterare. :) fint att du bjussar på att bevara frågor.
    Jag sitter med ett beslutsunderlag kring en sökt insats som socialtjänsten gjorde avslag på. 
    Avslaget är väl motiverat och inget att lägga energi att överklaga. 
    Det som upprörde mig var analysen som utgjorde grund för avslaget. Det ser mer ut som en sammanfattning av kontakten med soc från och med att utredningen blev färdig. Dvs den sammanfattar en rad orosanmälningar, behandlande insatser, samtal med ungdomen och främst en av vårdnadshavarna. Den innehöll även inslag av referenser som givits av skola och behandlare på uppdrag av socialtjänsten. I sak stämmer det mesta men den utelämnar massor så slutsatsen är extremt snedvriden och kantrad.  
    Beslutet (avslag i detta fall) är så vitt jag förstår det som jag kan överklaga. Men i detta fall är beslutet befogat och rimligt. 
    Men beslutsunderlaget (bakgrunden/sammanfattningen) har allvarliga brister: Kan man begära att det överklagas utan att överklaga avslaget?
    Tänker att detta beslutsunderlag skulle kunna användas i tex familjerätten som fakta.

• Anonym (missförstådd)

Jag sitter med ett beslutsunderlag kring en sökt insats som socialtjänsten gjorde avslag på. 
    Det som upprörde mig var analysen som utgjorde grund för avslaget. Det ser mer ut som en sammanfattning av kontakten med soc från och med att utredningen blev färdig. Dvs den sammanfattar en rad orosanmälningar, behandlande insatser, samtal med ungdomen och främst en av vårdnadshavarna. Den innehöll även inslag av referenser som givits av skola och behandlare på uppdrag av socialtjänsten. I sak stämmer det mesta men den utelämnar massor så slutsatsen är extremt snedvriden och kantrad.  
    Beslutet (avslag i detta fall) är så vitt jag förstår det som jag kan överklaga. Men i detta fall är beslutet befogat och rimligt. 
    Men beslutsunderlaget (bakgrunden/sammanfattningen) har allvarliga brister: Kan man begära att det överklagas utan att överklaga avslaget?
    Tänker att detta beslutsunderlag skulle kunna användas i tex familjerätten som fakta.

• Anonym (2000)
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-06 21:50:28 följande:

Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

Är det sällan du pratar med unga tjejer inom ditt jobb?
  • Anonym (Soctanten)
    Anonym (missförstådd) skrev 2021-01-12 23:15:13 följande:

Du ska alltid få utredningen kommunicerad till dig innan utredningen avslutas. Du ska då ha möjlighet att komma med synpunkter kring innehållet i utredningen.

Det du aldrig kan påverka är dock analys och bedömning. Det är socialsekreteraren egen analys och bedömning. Det du däremot kan påverka är faktafel i utredningen.

Du kan ju självklart inte påverka det andra sagt i utredningen t ex skola eller andra referenter. Det du kan göra där är att ge din bild av situationen som t ex skola beskrivit. Om socialsekreteraren missuppfattat något du sagt är detta något du kan påverka också. Men i övrigt så finns det inte så mycket du kan göra.

Förstår inte riktigt vilken del av utredningen du tycker är felaktig? En utrednkng brukar bestå av flera delar. I min kommun utreder vi enligt BBiC och utredningen består då av en beskrivning av familjesituation både nuvarande och bakgrund avseende boende, ekonomi och socialt nätverk. Sedan innehåller utredningen en del om barnets utveckling. Kring skola, umgänge, känslor/beteende och en del om föräldrarnas förmåga då kring den grundläggande omsorgen, stimulans/vägledning, säkerhet och hur föräldrarnas känslomässiga tillgänglighet är.

Detta mynnar ut i en analys och en bedömning kring behov, risk och mottaglighet och sedan ett förslag om beslut och beslut. Det är dessa du inte kan påverka. Dvs analys och bedömning om behov, risk och mottaglihet. Faktafel i övrig utredning kan du påverka och detta kan ju i sin tur även påverka de övriga om faktafelen är så pass stora att de varit överhängande för socialsekreterarens analys och bedömning.
  • Anonym (missförstådd)
    Anonym (Soctanten) skrev 2021-01-14 08:06:42 följande:
    Du ska alltid få utredningen kommunicerad till dig innan utredningen avslutas. Du ska då ha möjlighet att komma med synpunkter kring innehållet i utredningen.

Det du aldrig kan påverka är dock analys och bedömning. Det är socialsekreteraren egen analys och bedömning. Det du däremot kan påverka är faktafel i utredningen.

Du kan ju självklart inte påverka det andra sagt i utredningen t ex skola eller andra referenter. Det du kan göra där är att ge din bild av situationen som t ex skola beskrivit. Om socialsekreteraren missuppfattat något du sagt är detta något du kan påverka också. Men i övrigt så finns det inte så mycket du kan göra.

Förstår inte riktigt vilken del av utredningen du tycker är felaktig? En utrednkng brukar bestå av flera delar. I min kommun utreder vi enligt BBiC och utredningen består då av en beskrivning av familjesituation både nuvarande och bakgrund avseende boende, ekonomi och socialt nätverk. Sedan innehåller utredningen en del om barnets utveckling. Kring skola, umgänge, känslor/beteende och en del om föräldrarnas förmåga då kring den grundläggande omsorgen, stimulans/vägledning, säkerhet och hur föräldrarnas känslomässiga tillgänglighet är.

Detta mynnar ut i en analys och en bedömning kring behov, risk och mottaglighet och sedan ett förslag om beslut och beslut. Det är dessa du inte kan påverka. Dvs analys och bedömning om behov, risk och mottaglihet. Faktafel i övrig utredning kan du påverka och detta kan ju i sin tur även påverka de övriga om faktafelen är så pass stora att de varit överhängande för socialsekreterarens analys och bedömning.
    Stort tack! Fick en träff med handläggaren och dennes chef om detta idag. Jag uppfattar att de på eget initiativ hade en del egna synpunkter på texten som överensstämmer med min. Jag uppskattar också deras lyhördhet för min reaktion och deras omsorgsfulla fokus att ha en dialog med mig om innehållet. De skulle korrigera/lägga till och/eller ändra några syftningsfel. Det kan ju vara obehagligt att känna sig missförstådd av en myndighet i synnerhet när deras uppgift ÄR att utreda barns behov där man som vårdnadshavare blir avläst/bedömd med sina styrkor och utmaningar.
    Som utgångsläge har jag enormt stor respekt för alla socialsekreterare och deras/ditt svåra och viktiga arbete. I trådar här på FL så syns ofta ett stort förakt. Jag har undrat om min totala ärlighet med allt vad jag tänker, oroar mig för kan ligga mig i fatet... när andra föräldrar kanske knappt bekänner/bekräftar något? Dvs att en socialsekreterare utgår från att det som en förälder blottar/bekänner enbart är toppen av ett isberg. 
    Jag delar INTE bilden av att Soc bara vill ha rätt eller döma folk. Efter mötet idag tycker jag att både chefen och socialsekreteraren kunde vara självkritiska, personliga och uppriktigt förstående. 
    STORT HURRA för dig och för alla andra socialsekreterare som faktiskt stöttar! I sverige har vi en myndighet som skyddar barn och behöver hantera det svåraste och viktigaste. Det är nog inte lätt! 
  • Anonym (Hon)

Om en förälder rymt med ett barn som har akut LVU, letar polisen regelbundet då eller bryr de sig inte? Vad kan föräldern få för straff?

Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill