Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Personligen tycker jag att alla socialsekreterare borde lämna drogtester var tredje månad så vi kan säkerställa att ni inte tar droger. Att vägra borde ses som att ni är rättshaverister och inte lämpliga föt jobbet. Visa gott exempel för oss vanliga medborgare som känner olust i sådana situationer.
Min erfarenhet är att det inte finns något barnperpektiv- oavsett hur många gånger barnet uttrycker att det inte vill prata mer med socialen så envisas man. Tom besökt skolan och pratat med barnet utan att informera föräldrarna pga anmälan om hygein. Trots att skolan säger att allt är bra, trots att man gjort 4 utrednningar på 3 år som visar samma. Men kommer en mamma så spelar det ingen roll vad barnet, skolan eller domstolen säger, mamman måste ju ha rätt och att respeketra barnets vilja, nepp.
En öl eller ett glas vin? Eller ett glas saft?
Oerhört bra förslag, jag håller helt med dig om detta.
Vet att det sitter en gammal knarkare som soc-tant här i min stad... hon ser verkligen nerdekad ut. (Vet vem hon är till utseende.)
Det sägs att hon ibland är alldeles "koko"...
Men inte skulle det hända... de är ju "perfekta" på soc.
Hej. socialsekreterare. :) fint att du bjussar på att bevara frågor.
Jag sitter med ett beslutsunderlag kring en sökt insats som socialtjänsten gjorde avslag på.
Avslaget är väl motiverat och inget att lägga energi att överklaga.
Det som upprörde mig var analysen som utgjorde grund för avslaget. Det ser mer ut som en sammanfattning av kontakten med soc från och med att utredningen blev färdig. Dvs den sammanfattar en rad orosanmälningar, behandlande insatser, samtal med ungdomen och främst en av vårdnadshavarna. Den innehöll även inslag av referenser som givits av skola och behandlare på uppdrag av socialtjänsten. I sak stämmer det mesta men den utelämnar massor så slutsatsen är extremt snedvriden och kantrad.
Beslutet (avslag i detta fall) är så vitt jag förstår det som jag kan överklaga. Men i detta fall är beslutet befogat och rimligt.
Men beslutsunderlaget (bakgrunden/sammanfattningen) har allvarliga brister: Kan man begära att det överklagas utan att överklaga avslaget?
Tänker att detta beslutsunderlag skulle kunna användas i tex familjerätten som fakta.
Jag sitter med ett beslutsunderlag kring en sökt insats som socialtjänsten gjorde avslag på.
Det som upprörde mig var analysen som utgjorde grund för avslaget. Det ser mer ut som en sammanfattning av kontakten med soc från och med att utredningen blev färdig. Dvs den sammanfattar en rad orosanmälningar, behandlande insatser, samtal med ungdomen och främst en av vårdnadshavarna. Den innehöll även inslag av referenser som givits av skola och behandlare på uppdrag av socialtjänsten. I sak stämmer det mesta men den utelämnar massor så slutsatsen är extremt snedvriden och kantrad.
Beslutet (avslag i detta fall) är så vitt jag förstår det som jag kan överklaga. Men i detta fall är beslutet befogat och rimligt.
Men beslutsunderlaget (bakgrunden/sammanfattningen) har allvarliga brister: Kan man begära att det överklagas utan att överklaga avslaget?
Tänker att detta beslutsunderlag skulle kunna användas i tex familjerätten som fakta.
Hur lång är en slang?
Om en förälder rymt med ett barn som har akut LVU, letar polisen regelbundet då eller bryr de sig inte? Vad kan föräldern få för straff?