Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Jag undrar, hur känns det att veta att människor verkligen hatar dig pga beslut du tagit?
Jag undrar, hur känns det att veta att människor verkligen hatar dig pga beslut du tagit?
Det normala och naturliga är också att barn ska vara trygga och få kärlek i sin familj.
Vad gör man då om barnet inte får kärlek och omsorg och utsätts för våld och övergrepp i sin ursprungsfamilj? Låter dem fortsätta växa upp så för att blod är tjockare än vatten?
Ärligt så skulle jag säga att det där är kraftigt varierande bland socialsekreterarna. Jag själv är överlag intresserad av barn, barnuppfostran, NPF problematik etc och har utanför arbetet gått utbildningar etc i dessa ämnen. Har MÅNGA kollegor som inte har en aning om att struktur och rutiner kan underlätta för ett barn med autism t ex. Många av mina kollegor saknar kunskap kring vad skolans ansvar rörande barns behov av särskilt stöd innebär osv.
Jag är en socialsekreterare som ofta sätter ner foten gentemot föräldrar som jag anser har ett felaktigt bemötande gentemot barnen. Speciellt om det finns misstanke om NPF. Jag har långa "föreläsningar" till föräldrar om bemötande och ett felaktigt bemötande konsekvenser t ex. På ett konsuktivt sätt såklart inte som någon uppläxning. Jag tar ofta strid mot skola och förskola kring barns rättigheter till särskilt stöd etc. MEN jag skulle nog säga att hur mycket man vet och kan är högst individuellt och väldigt beroende av hur intresserad man än faktiskt.
Vad tycker du om anmälningsplikten för vårdpersonal, som medför att föräldrar inte vågar söka hjälp för sina problem med t ex psykisk ohälsa eller missbruk?
Brukar du berätta för nya bekantskaper vad du jobbar med?
Om ja, hur brukar det tas emot?