Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Jag undrar, hur känns det att veta att människor verkligen hatar dig pga beslut du tagit?
Jag undrar, hur känns det att veta att människor verkligen hatar dig pga beslut du tagit?
Det normala och naturliga är också att barn ska vara trygga och få kärlek i sin familj.
Vad gör man då om barnet inte får kärlek och omsorg och utsätts för våld och övergrepp i sin ursprungsfamilj? Låter dem fortsätta växa upp så för att blod är tjockare än vatten?
Ärligt så skulle jag säga att det där är kraftigt varierande bland socialsekreterarna. Jag själv är överlag intresserad av barn, barnuppfostran, NPF problematik etc och har utanför arbetet gått utbildningar etc i dessa ämnen. Har MÅNGA kollegor som inte har en aning om att struktur och rutiner kan underlätta för ett barn med autism t ex. Många av mina kollegor saknar kunskap kring vad skolans ansvar rörande barns behov av särskilt stöd innebär osv.
Jag är en socialsekreterare som ofta sätter ner foten gentemot föräldrar som jag anser har ett felaktigt bemötande gentemot barnen. Speciellt om det finns misstanke om NPF. Jag har långa "föreläsningar" till föräldrar om bemötande och ett felaktigt bemötande konsekvenser t ex. På ett konsuktivt sätt såklart inte som någon uppläxning. Jag tar ofta strid mot skola och förskola kring barns rättigheter till särskilt stöd etc. MEN jag skulle nog säga att hur mycket man vet och kan är högst individuellt och väldigt beroende av hur intresserad man än faktiskt.
Vad tycker du om anmälningsplikten för vårdpersonal, som medför att föräldrar inte vågar söka hjälp för sina problem med t ex psykisk ohälsa eller missbruk?
Brukar du berätta för nya bekantskaper vad du jobbar med?
Om ja, hur brukar det tas emot?
Jag sitter i en knivig sits med min bror och hans familj. Brorsan är en "kontrollerad alkoholist", han sköter sitt jobb men dricker konstant från fredag-söndag. Han blir väldigt full, och kunde åtminstone förr bli både elak och (lindrigt) våldsam. Hans fru är den mest egoistiska person jag träffat. Hon köper smink, nya bröst, extremt dyra väskor osv. Deras 3-åring har knappt några leksaker, hon sitter klistrad vid tvn de flesta vakna timmarna. Barnet är mest i vägen, lägger sig runt 22 för de orkar inte natta tidigare än så.
Barnet vistas hos sin farmor och farfar (mina föräldrar) ca två nätter i veckan och firar alla högtider där eftersom föräldrarna vill ha "egentid" då, barnet har alltså en mycket god relation till dessa. Det är också där barnet får två mål lagad mat om dagen, och stimulans i form av lek osv. Mina föräldrar vägrar se bristerna hos min bror och hans fru, och vår kontakt har försämrats pga detta.
Barnet har det inte bra hos sina föräldrar, däremot mycket bra hos sina farföräldrar. Skulle du råda att anmäla? Är rädd för att barnet skulle förlora sin relation till farfar och farmor vid ett eventuellt omhändertagande.
Helt otroligt att ett troll som säger sig jobba på soc kan göra en sån här tråd.
Och ännu mer otroligt att folk är korkade och går på det!