Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Vad jobbar du inom? Är det ekonomi? Hur ser en dag ut för dig?
Vad jobbar du inom? Är det ekonomi? Hur ser en dag ut för dig?
Hej. Hur kommer det sig, att om det inkommit orosanmälan flera gånger, om våld mot barn? Som andra anmält. Och att polisen anmält, att socialtjänsten inte gör en anmälan då till polisen? Personen i fråga, har pratat sig ur allt, och får alla till att tycka synd om den? Det enda som hänt, är att personen ifråga, erbjudits en föräldrar utbildning? Personen i fråga, går knappt på den. Och istället svartmålar den andra föräldern. Så den andra föräldern får stå till svars för alla anklagelser? Och på så vis har den misshandlade föräldern, lyckats byta focus på sig själv, så allt handlar om den förälder som inte gjort nåt? Ser inte socialtjänsten igen sådant här beteende? Att den som är misstänkt, gör allt, så focus ska handla om den andra, som inte är misstänkt? Har socialtjänsten någon som helst kunskap i hur psykopati fungerar?
Vad är det för typ av våld?
Socialtjänsten gör alltid en bedömning om polisanmälan ska göras eller inte. Ofta när det rör våld mot barn rör det sig om våld för att man inte kunnat hantera ett trotsigt barn eller liknande. Då behöver man föräldrautbildning för att lära sig hantera barnen rätt.
Läs mitt föregående svar också. Är du vårdnadshavare är du skyldig att skydda dina barn om de blir utsatta för våld.
På min arbetsplats kan vi mycket om denna typen av föräldrar och vi tror inte så hårt på en förälder kommer till ett möte endast för att snacka skit om den andra....
Vad är det för typ av våld?
Socialtjänsten gör alltid en bedömning om polisanmälan ska göras eller inte. Ofta när det rör våld mot barn rör det sig om våld för att man inte kunnat hantera ett trotsigt barn eller liknande. Då behöver man föräldrautbildning för att lära sig hantera barnen rätt.
Läs mitt föregående svar också. Är du vårdnadshavare är du skyldig att skydda dina barn om de blir utsatta för våld.
På min arbetsplats kan vi mycket om denna typen av föräldrar och vi tror inte så hårt på en förälder kommer till ett möte endast för att snacka skit om den andra....
Den här frågan väckte funderingar hos mig. Tänkte på våld i nära relationer. Ställer socialtjänsten och domstolar krav på brottsoffer (oftast mamman) att samarbeta och kanske till och med övervaka umgänge med förövaren (oftast pappan)? Vad händer om mamman inte vill eller klarar av det? Tänker mig att mamman kan vara rädd och ha ptsd. Och i värsta fall riskerar bli utsatt för ännu mer våld.
Hej. Jag förstår mig inte på er? Mina barns far har vart våldsam vid både mig och barn. Tom slagit mig inför barn! Han kastar in anmälningar på mig? Han får andra att anmäla mig för allt? Jag har försökt att hålla han kort. Inte ge respons mm. Men när det inkom anmälningar om våld mot mitt barn, från folk jag inte känner, så reagerar jag ju!? Av soc, fick han en coop utbildning han ej fullföljde. Efter detta sa soc, att han fått hjälp. Efter detta inkommer ytterligare anmälan från polis. Att han va våldsam vid barn? Då startar soc en utredning på mig? Och han slipper undan, då han tog på sig " offerkoftan" och att han haft det "stressigt"? Jag polisanmälde iallafall våld mot barn. Då soc vägrade det. ( dom hade ju erbjudit föräldrar utbildning). Nu blir han åtalad för misshandel. Ska upp i rättegång. Varför tror inte soc på det jag säger om våldet? Det var faktiskt inget " hittepå "... ?
Det är barnets situation som utreds, inte din.
Jag kan inte svara på varför soc inte tror på dig dessvärre. det är svårt när man bara har en version. Han kanske är hjälpsökande och insikt i sin problematik och då ser socialtjänsten det snarare som föräldraförmågan. Att han vill ha hjälp. Hur gammalt är barnet?
90% av alla ärenden hos soc handlar om våld. Folk polisanmäler hit och dit, speciellt när de är i vårdnadstvist också. Nekar pappan och barnet säger inget så blir det per mot ord, då får socialtjänsten istället försöka motivera till stödjande insatser.
Hur hade du velat att socialtjänsten skulle göra?
Du har ju ett ansvar att skydda barnet från våld också. Far barnet illa pga våld så har du en skyldighet att skydda barnet från detta.