• Zussie38

Ariel Svenskt eller ej?

Hej,

Jag och min man försöker enas om att fint pojknamn, och det går väl inte sådär väldigt bra.

Vi har kommit överens om att vi vill ha ett Hebreiskt namn till vår pojke.
    Jag tycker väldigt mycket om namnet Ariel. Det är en mansnamn från början, och betyder "Guds lejon" eller "Lion of God" på Engelska.

Och det är här vi har kört fast. Min man tycker bestämt att Ariel klingar Judiskt/Israel. Jag håller inte med, tänk till exempel David, Daniel, Rebecca, Jonathan med mera, ÄR Hebreiska namn, men ingen tänker väl på det.

Om ni skulle få en kallelse till Doktor Daniel, eller Doktor Rebecca, hade ni då tänkt "Jaha, jag ska träffa en Judisk doktor" ?

Varför Ariel, som är ett pojknamn (Ariel Sharon tex.) skulle låta Judiskt, Icke-Svenskt, Utländskt och så vidare, kan jag inte förstå.

Håller ni med?

Hade varit tacksam om någon ville dela med sig av åsikter/accosiationer!

• Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?
  • Butterfly80

Men klart att det klingar israeliskt/utländskt. Ariel Sharon, ditt eget exempel, var ju Israels premiärminister.

• Zussie38

Det var kanske lite dumt av mig att nämna just Ariel Sharon som exempel, det kanske vilseleder associationer från ämnet.

Känns lite konstigt att Israeliska, Judiska, Hebreiska namn som David, Daniel, Benjamin, Rebecca, Jonathan, med mera, faller inom "Svensk norm" men Ariel, som tillhör samma kategori namn, faller utanför.

• Barbro45

Jag associerar det främst till den tecknade Disneyfilmen med prinsessan Ariel, så för mig är det ett kvinnligt namn, dessutom tänker man på tvättmedlet Ariel.

Namn kan ändra -kön- när det flyttar mellan språkområden. Andra namn kan vara tvåkönade i vissa områden, t.ex. Maria

Men om ni inte har judisk bakgrund som ni vill betona och bevara så bör ni kanske fundera på vilka associationer man får i det språkområde barnet kommer att växa upp.

• Amla07

Jag tänker också på Disneyprinsessan Ariel och på tvättmedel, absolut inte som ett svenskklingande namn och inte heller maskulint. Övriga namn du nämner är gamla bibliska namn och har ju därför använts i Sverige under ett antal hundra år. Ariel: not so much.

• Zussie38

Tack ni som svarat!

Språkområde kommer bli Sverige.
    Angående gamla bibelnamn så finns Ariel med bland de "accepterade" Svenska namnen. (Isiah 29.1 29.2 och 29.7 bland annat)

• Seven Costanza

Det är inte ett namn som förekommit i Sverige sedan länge, i motsats till de andra namnen du nämner, utan jag håller med om att det säkert kommer uppfattas som judiskt om det är på en pojke och inte en liten ?prinsessa? som namngetts efter Disney. Dock undrar jag hur det hänger ihop att ni specifikt vill ha ett hebreiskt namn men ändå tvekar inför att det kan associeras med judendom eller Israel? Är ni troende kristna? Får inte ihop detta annars.

• Seven Costanza

Huruvida Ariel förekommer i Bibeln eller inte är ju inte vad som i Sverige avgör ifall det anses som ett ?gammalt bibliskt namn? utan med det menar man ifall det är ett bibliskt namn som under lång tid in i modern tid varit VANLIGT att svenskar ger sina barn, som t ex Daniel. Ariel är inte ett sådant namn.

• Zussie38

Vi är inte troende kristna, utan det är min man som fått för sig att Ariel av någon anledning, klingar, eller kommer att accosieras till Israel/judendom så pass mycket att det kan uppstå "ständiga frågor eller spekulationer om ursprung genom livet"

Jag hade förstått om det hade handlat om namn som Israel, Shalom eller Zion, de är ju väldigt tydligt både gällande ursprung och inte Svenskt.

• Buzzanonym1

145 män har Ariel som tilltalsnamn i Sverige så nej särskilt vanligt är det inte om du jämföra med dina egna exempel, att de har liknande ursprung betyder inte att dem är lika etablerade.

Personligen tänkte jag på tvättmedlet och Ariel Castro.

• ballongdansen

"Svenskt" är det inte, om man då inte tänker sig tvättmedlet.

Ser du det som ett hebreiskt pojknamn så kommer alla som träffa honom tänka "jude". Varför inte välja ett vedertaget namn istället, ex David eller Benjamin?

Ps
    Tror att de flesta svenskar förövrigt tänker på lilla sjöjungfrun, dvs ser det som ett flicknamn.

Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?