• Zussie38

Ariel Svenskt eller ej?

Hej,

Jag och min man försöker enas om att fint pojknamn, och det går väl inte sådär väldigt bra.

Vi har kommit överens om att vi vill ha ett Hebreiskt namn till vår pojke.
    Jag tycker väldigt mycket om namnet Ariel. Det är en mansnamn från början, och betyder "Guds lejon" eller "Lion of God" på Engelska.

Och det är här vi har kört fast. Min man tycker bestämt att Ariel klingar Judiskt/Israel. Jag håller inte med, tänk till exempel David, Daniel, Rebecca, Jonathan med mera, ÄR Hebreiska namn, men ingen tänker väl på det.

Om ni skulle få en kallelse till Doktor Daniel, eller Doktor Rebecca, hade ni då tänkt "Jaha, jag ska träffa en Judisk doktor" ?

Varför Ariel, som är ett pojknamn (Ariel Sharon tex.) skulle låta Judiskt, Icke-Svenskt, Utländskt och så vidare, kan jag inte förstå.

Håller ni med?

Hade varit tacksam om någon ville dela med sig av åsikter/accosiationer!

• Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?
  • Zussie38

Hela denna tråden är guld värd, jag kommer att printa ut den!

Varför?

Jo, för den visar att NI är HELT korkade, jäkla idioter, och obildade knäpp svenskar som ENBART verkar ha koll på den svenska kulturen!

Det är EXAKT som så kallade WT i småhålor i Alabama, som har NOLL koll på något annat än deras delstad, i bästa fall landet. Något annat finns inte för dem. NI är PRECIS likadana!

OM svärmor nu har judiska rötter så borde hon väl för f-n känna igen ett traditionellt Israeliskt namn som betyder Lion of God, och ÄVEN är en benämning av staden Jerusalem, kan hon inte detta utan associerar till en gammal Disneyfilm så är hon MER än totalt slut i batterierna. OM dem historian är sann det vill säga.

Jag gillade inte sverige innan, varken landet, vädret, politiken, folket, värderingar, traditioner och så vidare...

Nu AVSKYR jag det!!!

Hade jag skrivit vad jag tycker och känner om er just nu, då hade jag nog blivit avstängd från denna sidan för all evighet!

SKÄMS!!!

• Embla twopointoh
    Zussie38 skrev 2019-07-24 17:58:06 följande:

Varför?

Jo, för den visar att NI är HELT korkade, jäkla idioter, och obildade knäpp svenskar som ENBART verkar ha koll på den svenska kulturen!

Det är EXAKT som så kallade WT i småhålor i Alabama, som har NOLL koll på något annat än deras delstad, i bästa fall landet. Något annat finns inte för dem. NI är PRECIS likadana!

OM svärmor nu har judiska rötter så borde hon väl för f-n känna igen ett traditionellt Israeliskt namn som betyder Lion of God, och ÄVEN är en benämning av staden Jerusalem, kan hon inte detta utan associerar till en gammal Disneyfilm så är hon MER än totalt slut i batterierna. OM dem historian är sann det vill säga.

Jag gillade inte sverige innan, varken landet, vädret, politiken, folket, värderingar, traditioner och så vidare...

Nu AVSKYR jag det!!!

Hade jag skrivit vad jag tycker och känner om er just nu, då hade jag nog blivit avstängd från denna sidan för all evighet!

SKÄMS!!!

Hur många, och vilka, kulturer än sin egen anser du att man måste ha koll på förutom sin egen, för att inte vara korkad och obildad? Jag är allmänbildad (Hey, jag visste ju både att Ariel är judiskt och hur det ska uttalas), men jag kan i princip garantera att jag har dålig eller ingen koll på 95% av jordens alla kulturers namnflora (lågt räknat).
  • legomum

Varför?

Nu AVSKYR jag det!!!

SKÄMS!!!

Helt ärligt! Det är faktiskt inte vi andra som är otrevliga eller inte kan uppföra oss.

Printa ut hur mycket du vill, visa för vem du vill. Du kommer bara få det bekräftat att det är du själv som startar allt otrevligt.

• Bunny on speed

Men TS, mitt barn heter Vanja. Har jag en son eller dotter? Motivera ditt svar.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Limeblad

Blir helt fascinerad av den här tråden. Spontant tänkte jag på tvättmedel och sjöjungfrun Ariel (oklart vilket jag tänkte på först). När jag sen läste ts och kom till Ariel Sharon tänkte jag ?Just ja, han!?. Jag vet vem det är men det ligger mycket längre bak än tvättmedlet och sjöjungfrun. Bara för att något kom först behöver inte den betydelsen ligga närmast bland associationerna. Lite som namnet Elsa. Förut tänkte jag tantnamn och min gamla hemkunskapslärare. Nu tänker jag bara på Elsa i Frost. Oaktat associationerna så är Ariel inte ett etablerat namn i Sverige och inte alls i samma liga som David, Daniel, Sara och Rebecka. De namnen finns/har funnits i var och varannan klass men har aldrig någonsin stött på någon Ariel.

• Aurora Borrealis

Får jag fråga dig Ts; fick du alltså eftersom du är så intelligent och tycker att alla svenskar är så dumma, i dig en liten större bit av Kunskapens träd? Fick alla människor i sig olika mycket av kunskapen i trädet? Vem fick just dig att få i dig en lite större bit så att du tar dig friheten att klaga på oss andra alltså klaga på Guds verk han skapat i oss? När du klagar på intelligensen hos oss som är såsom Gud skapade den så påstår du att du vet bättre än Gud? Är det dina tankar om dig själv att just du fick i dig en lite större bit av trädet? Vem bjöd dig på den biten som får dig att kritisera oss andra och jämföra dig som bättre?

• Aurora Borrealis

Varför?

Nu AVSKYR jag det!!!

SKÄMS!!!

Men du kära vän fick en plats bland folk som har sitt påbrå i vikingar, som gav dig ett samhälle i frihet och demokrati i ett land som haft fred i 200 år. Vem gav dig platsen och möjligheten i detta land där du föraktar landets folk?
  • Hihat

Om man anser att alla är dumma i huvudet så ligger kanske inte felet hos dem utan hos en själv.

Jag förstår verkligen inte hur man så totalt kan missa innebörden av associationer trots att man fått det förklarat för sig upprepade gånger.

Det handlar inte om att vi inte vill eller kan förstå andra kulturer. Det handlar om att här är Disney större än Israels namnflora, därför faller vår FÖRSTA TANKE på Det lilla sjöjungfrun.

• Zussie38

Ni är så jäkla dumma hela högen att jag till och med tappade energi att läsa och skriva här!

Jag tänkte göra en ny lista, men denna gången över alla KORKSKALLAR som sitter här! Just nu har jag intie ork, dels för att det är väldigt varmt här, och dels för att ni verkligen drar ner mitt humör kan jag säga!

När jag har ork så ska jag sammanställa en lista av var och en och hoppas en dag att ni kan titta tillbaka och skämmas över vad ni skrivit och hur ni beter er!

Vikingar skrev någon om svenska folket, jaha det är ett annat ord för rasister! Tror ni inte att jag hört uttryck som svenska stolta äkta vikingar och liknande hetsord??

Sen är det tydligt att ni är så pass dumma att ni inte ens vill LÄRA er något??!

• fluu
    Zussie38 skrev 2019-07-25 18:07:48 följande:

Ni är så jäkla dumma hela högen att jag till och med tappade energi att läsa och skriva här!

Jag tänkte göra en ny lista, men denna gången över alla KORKSKALLAR som sitter här! Just nu har jag intie ork, dels för att det är väldigt varmt här, och dels för att ni verkligen drar ner mitt humör kan jag säga!

När jag har ork så ska jag sammanställa en lista av var och en och hoppas en dag att ni kan titta tillbaka och skämmas över vad ni skrivit och hur ni beter er!

Vikingar skrev någon om svenska folket, jaha det är ett annat ord för rasister! Tror ni inte att jag hört uttryck som svenska stolta äkta vikingar och liknande hetsord??

Sen är det tydligt att ni är så pass dumma att ni inte ens vill LÄRA er något??!

En genuint nyfiken fråga: Vad tror du att du uppnår genom listor? Vare sig de är positiva eller negativa? Tror du på allvar att folk är så beroende av vad du tycker?

Vikingar är inte ett annat ord för rasister, förresten. Det är en del av vår historia. Kallar du vår historia för "hetsord" är det du som är respektlös.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Aurora Borrealis

Det är DIN åsikt. Haha skrattar ihjäl mig. Fortfarande är Ariel inte i vår namnflora, inte ens när du skriver att alla är dumma och rasister. Vi tänker på Disney och på tvättmedel när vi läser namnet oavsett hur myckdt du skriver attdu hatar oss. Ditt hat ändrar ingenting. End of story.
  • Aurora Borrealis

Högmod. Läser tråden med Ts som ett exempem på högmod. Står inget i GT om det? Ödmjukhet? Något i GT om högmod och dess motsats ödmjukhet? Jag har faktiskt roats av tråden. Något i mig gillar att driva högmodiga till vansinne faktiskt. Njuter lite förmycket. Hur går det med högmodet Ts? Allt bra med narcissismen idag? När du serdig i spegeln, någon reflektion eller insikt om att höja sig själv över alla andra?

• felix le chat

jag tillhör ju en av dom 10 som fick godkänt i ditt läxförhör
    ( pga av kopplingen till hebreiska )

Tack för att du vill lära oss och delge din vishet
    Tack för att du har tålamod med oss som är outbildade och svagsinta
    Tack för att du, som en av guds utvalda, tar  av din dyrbara tid och undervisar oss
    Shalom aleichem min kära
  • Rudbeckius

Låt dig inte provoceras av vox populi. De vädrar bara blod då. Det finns många belackare här på forumet som varken är bildade, kloka eller snälla. Tänk på att alla åldrar finns här men nog en överrepresentation av yngre och ena könet. Jag gissar och hoppas att utbildningsnivån är svenskt genomsnitt, men är inte säker alls..

Vad roligt att ni föräldrar nu verkar ha bestämt er för tilltalsnamnet Daniel. Vackert namn.

Kan ni inte överväga att ha Ariel som andranamn, men inte som tilltalsnamn? Grabben har ju enkelt då möjlighet att coola till sig i framtiden om det känns som läge?

I takt med att namnfloran breddas framöver i o m alla amerikaniserade WT-namn som lågstatusmammorna här på Forum verkar drömma om för sina barn så gissar jag att Ariel utan problem funkar i framtiden utan att någon alls höjer på ögonbrynen.

• Skärgårdens drottning

Du är väl snarare en sverigedemokrat som försöker provocera fram svar som säger att judiskt och svenskt inte är samma sak. Ingen är så korkad som din ts.

Ariel är inte ett namn som har en namnsdag i Sverige och inte heller traditionellt använt här. Det vet du ju. Det finns en massa andra judiska namn som också är svenska som du kan välja istället. David tex.

Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?