sextiotalist skrev 2019-07-24 17:30:56 följande:
Ok, svärmor, på sin pappas sida, kommer från en känd judisk släkt. Även om familjen var etniskt kristna, så blev de placerade i ett getto, innan de flydde till Sverige undan Hitlers förföljelse.
Jag var tvungen att fråga svärmor vad hon visste om namnet Ariel. Det är väl den där sjöjungfrun väl? Svarade hon.
Nej, jag är inte bevandrad i den israeliska eller judiska kulturen. Inte heller i den nutida egyptiska heller.
Inte heller i de olika latinamerikanska ländernas nutida kultur.
När det gäller namn, i riktiga livet så brukar jag inte fundera så mycket. Däremot så brukar jag skriva vad jag tycker här t.ex. Min generella uppfattning är att, om man tänker på sitt barn, så kan man försöka ge namn, som de slipper förklara eller försvara.
Nu ställde du frågan på ett forum och blir arg när folk inte har samma uppfattning som du har. Om du velat ha endast svar som passar dig hade du kunnat rådfråga en rabbin eller någon i en judisk församling.
Att sedan kalla alla som inte håller med dig, dra paralleller med 30-talets nazityskland (som svärmor flydde ifrån) är lågt och gör dig till en dålig representant för de svenskar som har judiskt påbrå.
Mycket bra sagt.
-----------------------------------
Som sagt ts ställer du en fråga måste du vara beredd på att få svar. Du får verkligen jättemånga svar men inget duger..
Du får oavsett vad alla andra tycker ha din åsikt och det är helt ok. Men du bad om vår. Då svarar vi.