• Zussie38

Ariel Svenskt eller ej?

Hej,

Jag och min man försöker enas om att fint pojknamn, och det går väl inte sådär väldigt bra.

Vi har kommit överens om att vi vill ha ett Hebreiskt namn till vår pojke.
    Jag tycker väldigt mycket om namnet Ariel. Det är en mansnamn från början, och betyder "Guds lejon" eller "Lion of God" på Engelska.

Och det är här vi har kört fast. Min man tycker bestämt att Ariel klingar Judiskt/Israel. Jag håller inte med, tänk till exempel David, Daniel, Rebecca, Jonathan med mera, ÄR Hebreiska namn, men ingen tänker väl på det.

Om ni skulle få en kallelse till Doktor Daniel, eller Doktor Rebecca, hade ni då tänkt "Jaha, jag ska träffa en Judisk doktor" ?

Varför Ariel, som är ett pojknamn (Ariel Sharon tex.) skulle låta Judiskt, Icke-Svenskt, Utländskt och så vidare, kan jag inte förstå.

Håller ni med?

Hade varit tacksam om någon ville dela med sig av åsikter/accosiationer!

• Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?
  • persikofjaril

Verkar som att vi trampat på en väldigt öm tå här eftersom ts känner sig tvungen att kalla alla som inte håller med för obildade. 

• Embla twopointoh
    Aurora Borrealis skrev 2019-07-23 22:05:35 följande:

Du är i Sverige. I vår kultur kommer barnet uppfattas som en pojke som bär ett flicknamn. Det hjälper inte att du skriker om och om att alla är dumma. Namnet är i vår kultur här ett tjejnamn oavsett vad det är eller inte är i Israel. Döp barnet till vad du vill. Men enligt vår kultur är det inget namn vi döper våra pojkar till. Du vet var du befinner dig eller? Du måste ha missat vår namnkultur här där du befinner dig.

I min klass på högstadiet hade vi en pojke från Bosnien som hette Jasmin (uttalas Jass-minn). Alla lärare trodde såklart när de såg namnet i klasslistan att det var en flicka, eftersom det uttalas annorlunda på svenska och dessutom är ett flicknamn här. Han avskydde sitt "tjejnamn", vi kallade honom för Jazz, och vid upprop satt vi beredda att förekomma läraren så att Jazz skulle slippa höra sitt namn (även efternamnet) uttalas fel.

Nu menar jag inte att tala emot pojknamnet Ariel. Det är mycket möjligt att er son kommer att gilla och vara stolt över sitt namn. Men var beredd på att både ni och sonen kommer att få förklara sitt namn här i Sverige, eftersom namnet inte ingår i den svenska namnfloran, och dessutom finns det redan ett vedertaget namn med samma stavning, men olika uttal, precis som med namnet Jasmin ovan.
  • Zussie38

Aurora Borrea­lis skriver:

Du är i Sverige. I vår kultur kommer barnet uppfattas som en pojke som bär ett flicknamn. Det hjälper inte att du skriker om och om att alla är dumma. Namnet är i vår kultur här ett tjejnamn oavsett vad det är eller inte är i Israel. Döp barnet till vad du vill. Men enligt vår kultur är det inget namn vi döper våra pojkar till. Du vet var du befinner dig eller? Du måste ha missat vår namnkultur här där du befinner dig.

Är du så säker på det? Det är ändå åtta personer i denna tråden, och en person från en annan äldre tråd som förstår bättre.

Jodå, jag är medveten om er namnkultur, och jag vet att jag befinner mig bland folk som halvberusade dansar små grodorna runt en knepig stång iklädd blommor. Riktigt urlöjligt - riktigt svenskt.

Animerad skrev:

Just så enkelt och självklart! Hur svårt kan det vara för TS att ta in det?

Alla är inte lika förbaskat dumma, det är nio personer som svarat med huvudet istället för... någonting annat. Jag har gjort en lista lite längre upp med deras citat, om du vill passa på att lära dig något utanför den svenska så kallade kulturen, eller om du bara är nyfiken på en sammanställning av riktiga svar.

• Aurora Borrealis
    Zussie38 skrev 2019-07-23 22:47:22 följande:

Är du så säker på det? Det är ändå åtta personer i denna tråden, och en person från en annan äldre tråd som förstår bättre.

Jodå, jag är medveten om er namnkultur, och jag vet att jag befinner mig bland folk som halvberusade dansar små grodorna runt en knepig stång iklädd blommor. Riktigt urlöjligt - riktigt svenskt.

Animerad skrev:

Alla är inte lika förbaskat dumma, det är nio personer som svarat med huvudet istället för... någonting annat. Jag har gjort en lista lite längre upp med deras citat, om du vill passa på att lära dig något utanför den svenska så kallade kulturen, eller om du bara är nyfiken på en sammanställning av riktiga svar.

Jag har lärt mig nu att i Isralel är Ariel ett mansnamn. Vad har du lärt dig av vad infirmation vi skänkt dig gratis om vilken namnflora vi har i detta land och vilket beslut fattar du att göra nu när det du kommit fram till att du befinner dig på en plats där du inte gillar landets kulturella namnflora som i detta fall står i motsatstill den du kommer ifrån? Svenskar vet du, är inte kända för sin intelligens utan främst för sin starka, långa fysik kroppsligt. Svenskar vinner värdsmästerskap i spoft, inte i schack.
  • Aurora Borrealis

Animerad skrev:

Jag har lärt mig nu att i Isralel är Ariel ett mansnamn. Vad har du lärt dig av vad infirmation vi skänkt dig gratis om vilken namnflora vi har i detta land och vilket beslut fattar du att göra nu när det du kommit fram till att du befinner dig på en plats där du inte gillar landets kulturella namnflora som i detta fall står i motsatstill den du kommer ifrån? Svenskar vet du, är inte kända för sin intelligens utan främst för sin starka, långa fysik kroppsligt. Svenskar vinner värdsmästerskap i spoft, inte i schack.
  • Animerad

Animerad skrev:

Då var vi där med invektiv och förolämpningar igen. Bara för kännedom så är jag andra generationens invandrare. Har dessutom ett par familjenamn i släkten som är välkända i både USA och Israel. Du hade garanterat känt igen dem så var inte så snar med att döma.
  • Zussie38

Animerad:

Då var vi där med invektiv och förolämpningar igen. Bara för kännedom så är jag andra generationens invandrare. Har dessutom ett par familjenamn i släkten som är välkända i både USA och Israel. Du hade garanterat känt igen dem så var inte så snar med att döma.

I så fall hade du svarat klokt, och det har du knappast gjort, så det är snarare en skam om släkten är välkända i Israel och du svarar enormt idiotiskt så som de andra, Disneyfilm till tvättmedel......

• Thyr

Förslag på tillägg till trådstarten:

Jag bara låtsades att jag ville ha synpunkter på mitt namnval. Det jag faktiskt ville var att trycka till folk som inte har EXAKT samma syn på världen som jag, eller associerar allt till EXAKT samma sak som jag.

Jag har egentligen bara en brist, och det är att jag inte har lärt mig att namn på folk och språk skrivs med gemen inledningsbokstav på svenska, samt hur man stavar till associationer. Jag vet inte, det vill liksom alltid bli Judisk, Svensk, Hebreiska, accosiationer. Men den bristen är faktiskt ingenting mot era enormt idiotiska korkskallekommentarer! Så det så!

• Animerad
    Zussie38 skrev 2019-07-24 00:29:00 följande:

Animerad:

I så fall hade du svarat klokt, och det har du knappast gjort, så det är snarare en skam om släkten är välkända i Israel och du svarar enormt idiotiskt så som de andra, Disneyfilm till tvättmedel......

Det du fortfarande inte har förmågan att greppa är att jag och de flesta svarat dig ur ett svenskt perspektiv. Du borde försöka tänka tanken att kopplingen till tvättmedel och Disney faktiskt är representativ för hur folk i gemen uppfattar namnet. Helt utan ondskefull värdering. Allt utifrån din frågeställning i trådstarten.

Själv skattar jag mig lycklig över att mitt utländska arv inte gjort lika lättkränkt så som det verkar ha gjort dig. Du kommer inse, kanske inte idag eller imorgon. Kanske inte ens om en en månad eller ett år. Men en vacker dag kommer du bli lite mindre dömande och lite mer medveten om att som man ropar får man svar.
  • Zussie38

Jag hade inte höga tankar om de svenkar jag träffat på, men tänkte att det kanske var typiskt för en småstad.

Men ni har verkligen bekräftat mina misstankar!

Jag tänkte att familjeliv verkar väldigt aktivt, och här är sannolikt människor från olika städer, som kanske är lite mer bildade än här.

Ni har verkligen visat vilken okunskap och uppfattning ni har.
    Fortfarande är det nio personer i tråden som har lite vett, och det är tacksamt.

Men majoriteten är verkligen hemsk.

Om ni verkligen är så dumma att ni inte kan bättre än att skriva om en gammal Disney film och tvättmedel, eller om ni bara vill kränka och förlöjliga vet jag inte. Men illa vilket som.

Thyr gör återigen ett påhopp i sitt senaste inlägg och skriver bland annat:

Det jag faktiskt ville var att trycka till folk som inte har EXAKT samma syn på världen som jag, eller associerar allt till EXAKT samma sak som jag.

Just påhopp är du inte ensam att vara mästare på sedan flera tusen år bak i tiden!

Thyr avslutar sitt inlägg med en skopa sarkasm, eller hån.

Även Animerad skriver att han eller hon har ett utländskt arv, men är inte ett dugg bättre än andra som kallar sig svenskar. Så det där utländska arvet ger jag inte mycket för.

Om jag försöker bortse från ert hån ett ögonblick, så ser jag en röd tråd av totalt OINTRESSE att ens LÄRA sig något.

Någon skriver till och med rakt ut: dessutom anser att vi, som inte har satt vår fot i Israel, måttlig intresserade av den judiska kulturen

Vi? Ja, det är NI jag syftar till. NI här i tråden har er syn och den verkar inte ha förändrats från 1933 till omkring 1945!!

Då har ni visat vilka värderingar ni har (alla utom 9 personer hittills)
    Jag kan ju bara gissa mig till vad ni röstar på, och vilket styre ni önskar se iallafall här i sverige.

Jag mår nästan illa av allt detta!

Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?