• Zussie38

Ariel Svenskt eller ej?

Hej,

Jag och min man försöker enas om att fint pojknamn, och det går väl inte sådär väldigt bra.

Vi har kommit överens om att vi vill ha ett Hebreiskt namn till vår pojke.
    Jag tycker väldigt mycket om namnet Ariel. Det är en mansnamn från början, och betyder "Guds lejon" eller "Lion of God" på Engelska.

Och det är här vi har kört fast. Min man tycker bestämt att Ariel klingar Judiskt/Israel. Jag håller inte med, tänk till exempel David, Daniel, Rebecca, Jonathan med mera, ÄR Hebreiska namn, men ingen tänker väl på det.

Om ni skulle få en kallelse till Doktor Daniel, eller Doktor Rebecca, hade ni då tänkt "Jaha, jag ska träffa en Judisk doktor" ?

Varför Ariel, som är ett pojknamn (Ariel Sharon tex.) skulle låta Judiskt, Icke-Svenskt, Utländskt och så vidare, kan jag inte förstå.

Håller ni med?

Hade varit tacksam om någon ville dela med sig av åsikter/accosiationer!

• Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?
  • Fritidsmamman
    Zussie38 skrev 2019-07-24 11:37:56 följande:

Jag hade inte höga tankar om de svenkar jag träffat på, men tänkte att det kanske var typiskt för en småstad.

Men ni har verkligen bekräftat mina misstankar!

Jag tänkte att familjeliv verkar väldigt aktivt, och här är sannolikt människor från olika städer, som kanske är lite mer bildade än här.

Ni har verkligen visat vilken okunskap och uppfattning ni har.

Fortfarande är det nio personer i tråden som har lite vett, och det är tacksamt.

Men majoriteten är verkligen hemsk.

Om ni verkligen är så dumma att ni inte kan bättre än att skriva om en gammal Disney film och tvättmedel, eller om ni bara vill kränka och förlöjliga vet jag inte. Men illa vilket som.

Thyr gör återigen ett påhopp i sitt senaste inlägg och skriver bland annat:

Det jag faktiskt ville var att trycka till folk som inte har EXAKT samma syn på världen som jag, eller associerar allt till EXAKT samma sak som jag.

Just påhopp är du inte ensam att vara mästare på sedan flera tusen år bak i tiden!

Thyr avslutar sitt inlägg med en skopa sarkasm, eller hån.

Även Animerad skriver att han eller hon har ett utländskt arv, men är inte ett dugg bättre än andra som kallar sig svenskar. Så det där utländska arvet ger jag inte mycket för.

Om jag försöker bortse från ert hån ett ögonblick, så ser jag en röd tråd av totalt OINTRESSE att ens LÄRA sig något.

Någon skriver till och med rakt ut: dessutom anser att vi, som inte har satt vår fot i Israel, måttlig intresserade av den judiska kulturen

Vi? Ja, det är NI jag syftar till. NI här i tråden har er syn och den verkar inte ha förändrats från 1933 till omkring 1945!!

Då har ni visat vilka värderingar ni har (alla utom 9 personer hittills)

Jag kan ju bara gissa mig till vad ni röstar på, och vilket styre ni önskar se iallafall här i sverige.

Jag mår nästan illa av allt detta!

Dra det kortet du...

Sluta spränga palestinierna i bitar, säger jag.
  • Embla twopointoh
    Fritidsmamman skrev 2019-07-24 15:07:48 följande:
    Dra det kortet du...

När Hamas inte längre har som uttalat mål (det står svart på vitt i deras stadgar, det är bara att läsa) att utplåna Israel och utrota alla judar, så kanske.
  • Animerad
    Embla twopointoh skrev 2019-07-24 15:32:06 följande:

När Hamas inte längre har som uttalat mål (det står svart på vitt i deras stadgar, det är bara att läsa) att utplåna Israel och utrota alla judar, så kanske.

Eller kan man lyssna på de 800 israeliska soldaternas vittnesmål på de övergrepp de själva inte stod ut med:

www.breakingthesilence.org.il/

www.svt.se/nyheter/utrikes/vill-bryta-ockupationens-tystnad

Om vi nu skall bemöta TS på hennes egen planhalva.
  • Zussie38

Jaha, och här har vi en muslim eller muslimälskare också!
    Jag vet inte om jag ska bli förvånad längre??

Påstå att namnet är så himla svårt att förstå för er i sverige, sedan så hux flux kommer en helt ny idiotisk kommentar som inte har med namnet att göra:

Idiot säger jag!!

• Zussie38

PRECIS!
    Jä-la svenskar säger jag bara! Fy f-n!
    Jag har väl blivit provocerad av er ett tag nu, men nu ska det klagas på LANDET Israel också?? VILL ni att jag tappar fattningen helt med era jäkla provokationer, eller MENAR ni på fullt allvar detta nya påhopp??

• Animerad
    Zussie38 skrev 2019-07-24 16:35:55 följande:

PRECIS!

Jä-la svenskar säger jag bara! Fy f-n!

Jag har väl blivit provocerad av er ett tag nu, men nu ska det klagas på LANDET Israel också?? VILL ni att jag tappar fattningen helt med era jäkla provokationer, eller MENAR ni på fullt allvar detta nya påhopp??

Det var ju du själv som började med paralleller till 30-talet helt utan anledning i en tråd som handlar om hur ett judiskt namn uppfattas och/eller uppfattas i Sverige.

Återigen: Som man ropar får man svar (Svenskt ordspråk).
  • Fritidsmamman
    Animerad skrev 2019-07-24 16:41:04 följande:

Det var ju du själv som började med paralleller till 30-talet helt utan anledning i en tråd som handlar om hur ett judiskt namn uppfattas och/eller uppfattas i Sverige.

• Embla twopointoh
    Animerad skrev 2019-07-24 16:41:04 följande:

Två fel blir inte ett rätt. (också ett svenskt ordspråk)
  • sextiotalist
    Zussie38 skrev 2019-07-24 13:40:19 följande:

Återigen gjorde Thyr en fadäs,

Du vet väl inget om min ålder, förutom dina egna fördomar. Antagligen, resonerar man så, då är man inte så gammal. Eller hur?

Bott i Israel och vet inte var namnet härstammar ifrån?

Om inte jag talar om för okunniga människor vad namnet egentligen har för ursprung, hur ska då dumma folk som ni veta bättre än att det skulle vara ett tvättmedel?

Ni är så fruktansvärt, skrämmande idiotiska och totalt obildade som inte ens klarar av att tänka utanför boxen.

Återigen, bott i Israel men associerar ett av de absolut vanligaste och populäraste pojknamn med ett tvättmedel eller en film?

Nej usch för dessa människor som är så jäkla dumma rent ut sagt!

Kanske mina ord lär NÅGON idiotisk svensk, att nej. Ariel är faktiskt ett pojknamn, det är från Ancient Israel, gamla testamentet, och det är ett av de topp 10 vanligaste pojknamn i Israel,

Kan ni få in detta, ni jädrans människor som envisas om Disney, flicka, elelr tvättmedel???

Ok, svärmor, på sin pappas sida, kommer från en känd judisk släkt. Även om familjen var etniskt kristna, så blev de placerade i ett getto, innan de flydde till Sverige undan Hitlers förföljelse.

Jag var tvungen att fråga svärmor vad hon visste om namnet Ariel. Det är väl den där sjöjungfrun väl? Svarade hon.

Nej, jag är inte bevandrad i den israeliska eller judiska kulturen. Inte heller i den nutida egyptiska heller.

Inte heller i de olika latinamerikanska ländernas nutida kultur.

När det gäller namn, i riktiga livet så brukar jag inte fundera så mycket. Däremot så brukar jag skriva vad jag tycker här t.ex. Min generella uppfattning är att, om man tänker på sitt barn, så kan man försöka ge namn, som de slipper förklara eller försvara.

Nu ställde du frågan på ett forum och blir arg när folk inte har samma uppfattning som du har. Om du velat ha endast svar som passar dig hade du kunnat rådfråga en rabbin eller någon i en judisk församling.

Att sedan kalla alla som inte håller med dig, dra paralleller med 30-talets nazityskland (som svärmor flydde ifrån) är lågt och gör dig till en dålig representant för de svenskar som har judiskt påbrå.
  • legomum
    sextiotalist skrev 2019-07-24 17:30:56 följande:
    Ok, svärmor, på sin pappas sida, kommer från en känd judisk släkt. Även om familjen var etniskt kristna, så blev de placerade i ett getto, innan de flydde till Sverige undan Hitlers förföljelse.

Jag var tvungen att fråga svärmor vad hon visste om namnet Ariel. Det är väl den där sjöjungfrun väl? Svarade hon.

Nej, jag är inte bevandrad i den israeliska eller judiska kulturen. Inte heller i den nutida egyptiska heller.

Inte heller i de olika latinamerikanska ländernas nutida kultur.

När det gäller namn, i riktiga livet så brukar jag inte fundera så mycket. Däremot så brukar jag skriva vad jag tycker här t.ex. Min generella uppfattning är att, om man tänker på sitt barn, så kan man försöka ge namn, som de slipper förklara eller försvara.

Nu ställde du frågan på ett forum och blir arg när folk inte har samma uppfattning som du har. Om du velat ha endast svar som passar dig hade du kunnat rådfråga en rabbin eller någon i en judisk församling.

Att sedan kalla alla som inte håller med dig, dra paralleller med 30-talets nazityskland (som svärmor flydde ifrån) är lågt och gör dig till en dålig representant för de svenskar som har judiskt påbrå.
    Mycket bra sagt.
    -----------------------------------

Som sagt ts ställer du en fråga måste du vara beredd på att få svar. Du får verkligen jättemånga svar men inget duger..

Du får oavsett vad alla andra tycker ha din åsikt och det är helt ok. Men du bad om vår. Då svarar vi.
Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?